Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bil.öğr. > İSLAM'DA SANAT VE ESTETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM'DA SANAT VE ESTETİK Birinci düzey DKA406 Zorunlu 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ FADİME ÖZLER KAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. AHMET KAMİL CİHAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Sabahattin Samur
Dersin veriliş şekli Anlatım, Seminer, Görsel Materyal Kullanımı
Dersin amacı Türk İslam Sanatları’ndan mimari ve kitap sanatlarının tarihi seyri hakkında bilgi edindirmek, tarihi süreçte meydana gelen değişimleri sebep-sonuç ilişkisiyle açıklamaya çalışmak ve bütün bu birikimler doğrultusunda günümüzde bu sanatlarımızın genel durumlarını kavratabilmek.
Dersin tanımı Türk İslam Sanatları’nın tarihi hakkında bilgi edindirmek ve islam medeniyetindeki yerini öğrenmek

Dersin içeriği
1- Sanat’ın tarifi, amacı, yöntemi, çeşitleri.
2- Sanat tarihine ait temel kavramlar
3- Hz. Peygamber devrinde ilk sanat faaliyetleri
4- Emevi ve Abbasiler devri sanatı
5- Orta Asya’da Müslümanlık öncesi ve sonrası Türk sanatı
6- Büyük Selçuklu Sanatı
7- Anadolu Selçuklu Sanatı
8- Anadolu’da 14. Yüzyıl Beylikleri Devri Sanatı
9- Osmanlı Sanatı
10- Hat Sanatı Tarihi
11- Cilt ve Ebru Sanatı
12- Tezhib Sanatı
13- Minyatür Sanatı
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sanat ve sanat tarihi ile bunların ilişkide olduğu diğer bilim dalları arasındaki interdisipliner yapıyı anlayabilme.
2- Hz. Peygamber zamanında meydana getirilen sanat faaliyetlerinin sonraki zamanlara tesirini fark edebilme.
3- Emevi ve Abbiseler devri sanat eserlerinin hangi sanat ekollerinin etkisinde geliştiğini analiz edebilme.
4- İslam sanatının alt kollarını oluşturan milli sanatların farklılıklarını kavrayabilme.
5- Büyük Selçuklu sanatının belirleyici özelliklerini neden sonuç ilişkisiyle ortaya koyabilme.
6- Anadolu’da Türk İslam Sanatının durumunu arkaik sanat anlayışlarıyla girdiği sentezle çözebilme.
7- Osmanlı sanatının temellerini oluşturan dinamikleri çözebilme.
8- Kur’an yazısının İslam Medeniyetindeki yerini, sanat yoluyla keşfedebilme.
9- İslam sanatının özelliklerini, kitap sanatları üzerinden ortaya koyabilme.
10- İslam sanatındaki soyut içeriğin nedenlerini batı sanatı mukayesesiyle

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
3- Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
4- Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
5- Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
6- Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
7- Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
8- Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
9- Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
10- Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
11- Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
12- Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
13- Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
14- Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     126
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Hicabi Gülgen, Anahatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, 4. Baskı, Bursa 2015.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar