Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FONETİK I |
Birinci düzey |
EDE 101 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
ERMENİCE ve TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. ARINA BERİDZE
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. ARINA BERİDZE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
ermeni dilinin telaffuzunun kurallarını özümseme imkanı, ayrıca ermeni dilinin fonetik sistemini ve özelliklerini anlama ve öğrenme imkanı amaçlanır.ermeni dilinin fonetik sisteminin yapısal düzenini öğrenme ermenice ünlülerin ve ünsüzlerin sınıflandırılmasındaki başlıca prensipleri öğrenme ermeni dilinde kelime türetmenin ve hecelemenin prensipleri öğrenme - ermenice telaffuz kuralları konusunda sunum yapma, ermeni diline has olan ünsüzlerinin doğru kullanılması ermeni dili eğitimi doğrultusunda standart niteliklerini gözden geçirme
|
Dersin tanımı
|
Derste, fonetik bilimine ait temel kavramlar, okuma ve yazma kurallar öğrenciye tanıştırılacak. Ermeni dilinde kullanılan alfabeyi okumayı, yazmayı ve sözlü ve yazılı konuşmada kullanmayı öğretmektir, harflerin ve seslerin doğru telaffuzu ve yazma-dinleme becerileri geliştirmektir. Basit kelimelerdeki vurguları doğru belirleyerek okuma ve yazma becerisini öğrenciye kazandırmaktır.
|
1- |
Ermeni dilinin tanımı ve Ermenice hakkında genel bilgi. Ermeni dilinin alfabesi
|
2- |
Ermeni dilinin yazım kuralları.
1. Ünlü harflerin özellikleri
yazılışı ve okunuşu
|
3- |
2. Ünsüz harflerin özellikleri
yazılışı ve okunuşu
|
4- |
Ses ve Seslerin Kullanımı
Okuma kuralları.
Hece.
|
5- |
Harf ve ses. Ermeni dilindeki
telaffuz özellikleri.
Vurgu
|
6- |
Yazım Kuraları (kısaltma).
Ses Değişimi.
|
7- |
Noktalama işaretleri.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Metin üzerinde çalışması
|
10- |
Metin üzerinde çalışması
|
11- |
Dinleme-yazma
Metin üzerinde çalışması
|
12- |
Dinleme-yazma
Pratik çalışması
|
13- |
Dinleme-yazma
Pratik çalışması
|
14- |
genel tekrar
|
15- |
Final Sınav
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Öğrenci, Ermeni dilinin yazma ve okuma becerileri kazanır.
|
2- |
Öğrenci, Ermeni dilinin alfabesini, yazma ve okuma kuralları ve telaffuz özelliklerin bakımından inceler Sesleri doğru telaffuz ederek konuşma becerisini de kazanması
|
3- |
Okuduklarını doğru seslerle telaffuz edebilmesi
|
4- |
Ermenı fonetiğin özellikleri. Ermenı dılın Seslerin oluşması. Hece. Hecenin yapısı. Kelimelerde vurgu. Ünlüler ve ünsüzler. Ünlü çeşitleri Ünlü uyumu kuralları. Ünsüz uyumu kuralları. Cümleler ve kısa metinler üzerinde pratik uygulamalar. Doğru tonlamalarla ve vurgularla okuma alışkanlığının edinmesi
|
5- |
Öğrenci, kelimenin içindeki ve cümleyi birleştiren tonlama özellikleri sözlü konuşmada ayırmayı ve uygulamayı öğrenir.
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ermenice dilbilgisi, Ermeni Kültürü, Ermeni Tarihi ve Ermeni Edebiyatı alanında bilgi sahibi olur.
|
|
2- |
Ermenice yazma, okuma ve konuşma becerisi kazanır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri; eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve uygular.
|
|
4- |
Bireysel olarak özellikle Ermenice– Türkçe, Türkçe –Ermenice çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
5- |
Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
|
|
6- |
Alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
|
|
7- |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
8- |
Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
10- |
Alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
|
11- |
Özellikle Ermeni Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Ermenice´yi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
|
|
13- |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
14- |
Ermeni dili, edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
15- |
Ermeni dili, edebiyatı, kültürü ve tarihi alanında araştırma ve inceleme yapar.
|
|
16- |
Edebi konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
6
|
1
|
6
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
6
|
1
|
6
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Սուքիասյան Ա.Մ., Սուքիասյան Ք., Ֆելեքյան Մ., Ժամանակակից հայոց լեզու (հնչյունաբանություն, բառագիտություն) Երևան, 2017:
2.Ավետիսյան Յ., Հ., Զաքարյան Հնչյունաբանություն Երևան, 2007:
3. Ավետիսյան Հ., Զաքարյան Հ., Հայոց լեզու Հնչունաբանություն., Ուղղախոսություն Ուղղագրություն, Երևան, 2008:
4.Մարգարյան Ա., Ժամանակակից հայոց լեզու, Հնչյունաբանություն, Երևան, ԵՊՀ հրատ., 1997:
5. Կիրակոսյան Հ., Գործնական վարժություններ, Երևան, 2015:
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Սուքիասյան Ա.Մ., Սուքիասյան Ք., Ֆելեքյան Մ., Ժամանակակից հայոց լեզու (հնչյունաբանություն, բառագիտություն) Երևան, 2017:
2.Ավետիսյան Յ., Հ., Զաքարյան Հնչյունաբանություն Երևան, 2007:
3. Ավետիսյան Հ., Զաքարյան Հ., Հայոց լեզու Հնչունաբանություն., Ուղղախոսություն Ուղղագրություն, Երևան, 2008:
4.Մարգարյան Ա., Ժամանակակից հայոց լեզու, Հնչյունաբանություն, Երևան, ԵՊՀ հրատ., 1997:
5. Կիրակոսյան Հ., Գործնական վարժություններ, Երևան, 2015:
|
|