Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TEORİK ORGANİK KİMYA |
Üçüncü düzey |
KİM 640 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Lisansüstü öğrencilere yönelik açılan derstir
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EMİN SARIPINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. Zülbiye ÖNAL, PROF. DR. İlhan Özer İLHAN, PROF. DR. Emin SARIPINAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş Gör. Rıfat Emin Bora
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Ders tanımı içerisinde belirlenmiş olan ait konuların öğrencilere verilmesidir. Haftada 3 saat teorik olarak yapılmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Karbonun temel ve hibridleşmiş haldeki elektronik yapısı ve bunun önemi, bağ enerjisi, bağ uzunluğu ve kovalent yarıçap arasındaki ilişki, molekül modelleri ve izomerilik, konformasyon, konfigürasyon ve konstitüsyon nedir?, benzenin MO-enerji seviyesi şeması, LCAO-metodu nedir?, sikloalkanların yapısı ve izomerilikleri, organik kimyada sert-yumuşak asit-baz nedir?, MO-teorisinin organik bileşiklere uygulanması, perisiklik reaksiyonlar ve Woodward Hoffman kuralları, sikloadisyonlarda reaksiyon hızı, Front-Orbital teorisi, organik bileşiklerde HOMO-LUMO etkileşimleri ve bunların enerji diyağramları, IR-UV ve NMR spektroskopilerinin organik bileşikler açısından teorileri, organik bileşiklerin simetrileri, Aromatiklik nedir?
|
1- |
Karbonun temel ve hibridleşmiş haldeki elektronik yapısı ve bunun önemi,
|
2- |
Bağ enerjisi, bağ uzunluğu ve kovalent yarıçap arasındaki ilişki, molekül modelleri ve izomerlik,
|
3- |
İzomerlik, konformasyon, konfigürasyon ve konstitüsyon nedir?
|
4- |
Benzenin MO-enerji seviyesi şeması, LCAO-metodu nedir?
|
5- |
Sikloalkanların, bisikloalkanların yapısı, kararlılıkları, izomerlikleri ve adlandırılmaları,
|
6- |
Organik kimyada sert-yumuşak asit-baz nedir?
|
7- |
MO-teorisinin organik bileşiklere uygulanması,
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Perisiklik reaksiyonlar ve Woodward Hoffman kuralları,
|
10- |
Sikloadisyonlarda reaksiyon hızı, Front-Orbital teorisi,
|
11- |
organik bileşiklerde HOMO-LUMO etkileşimleri ve bunların enerji diyağramları,
|
12- |
IR-UV spektroskopilerinin organik bileşikler açısından teorileri,
|
13- |
NMR spektroskopisinin organik bileşikler açısından teorileri,
|
14- |
Organik bileşiklerin simetrileri, Aromatiklik nedir?
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler teorik organik kimya, karbonun temel ve hibridleşmiş haldeki elektronik yapısı ve bunun önemi hakkında fikir edinecekler.
|
2- |
Bağ enerjisi, bağ uzunluğu ve kovalent yarıçap arasındaki ilişki,
|
3- |
Molekül modelleri ve izomerilik, konformasyon, konfigürasyon ve konstitüsyon izomerlikleri, sikloalkanların yapısı ve izomerilikleri tanınacaktır.
|
4- |
Benzenin MO-enerji seviyesi şeması, LCAO-metodu, Aromatiklik,
|
5- |
organik kimyada sert-yumuşak asit-baz öğrenilecektir
|
6- |
Organik bileşiklerde HOMO-LUMO etkileşimleri ve bunların enerji diyağramları, IR-UV ve NMR spektroskopilerinin organik bileşikler açısından teorileri, organik bileşiklerin simetrileri,
|
7- |
MO-teorisinin organik bileşiklere uygulanması, perisiklik reaksiyonlar ve Woodward Hoffman kuralları, sikloadisyonlarda reaksiyon hızı, Front-Orbital teorisi hakkında bilgiler edinilecektir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
|
|
2- |
Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
|
|
4- |
Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
6- |
En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
7
|
2
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
1
|
7
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
7
|
2
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
186
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Organik Tepkimeler, T. Uyar, Okan Yayıncılık, Ankara (1989).
Advanced Organic Chemistry, J. March, John Wiley and Sons, Third Ed., New York (1985).
Organik Kimya, R.J. Fessenden, J.S. Fessenden, M.W. Logue, Çeviri Editörü: T. Uyar, Güneş Kitabevi, 6. Baskı (2001).
Organik Kimya, G. Solomons, C. Fryhle, Çeviri Editörleri: G. Okay, Y. Yıldırır, Literatür Kitabevi, 7. Baskı (2002).
Organik Reaksiyon Mekanizmaları, C. Tüzün, Palme Yayın Dağıtım, Ankara, 3. Baskı (1999).
|
|