Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ALİ KÜÇÜKLER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ALİ KÜÇÜKLER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste sadece Hint edebiyatı değil, dünya edebiyatına da önemli katkı sağlamış Hint masalları ve destanlarının tanıtılması amaçlanmaktadır. Böylelikle Güney Asya kültürünü oluşturan değerlerin anlaşılmasına katkı sağlanması; akademik çalışmalarda başvurulabilecek malzeme, kuram ve yöntem konusunda farkındalığın oluşturulması hedeflenmektedir. Bu amaçla Türkçeye çevirisi yapılmış Pañçatantra, Kathāsaritsāgara ve Hitopadeşa masal kitapları üzerinden Hint masalları; özet metinler ve ikincil kaynaklar üzerinden de Mahābhārata ve Rāmāyaṇa destanları ele alınacaktır.
|
Dersin tanımı
|
|
1- |
Tanışma, dersin tanıtımı ve giriş
- Masal, Destan, Mit ve Efsane nedir?
- Genel hatlarıyla Hint edebiyatı
- Dersin müfredatı ve ölçme yöntemleri
- Sınav/Ödev konularının seçimi hakkında bilgilendirme
|
2- |
Masal nedir?
- Edebi bir tür olarak masallar.
- Masal türleri nelerdir, ATU indeks nedir?
- Hindistan’da masallar
- Sınav/Ödev konularının kararlaştırılması
|
3- |
Akademik çalışma konusu olarak masallar
- Dünyada masal çalışmalarının geçmişi,
- Türkiye’de masal çalışmalarının geçmişi,
- Axel Olrik’in epik kuralları,
değerlendirilecektir.
|
4- |
Masalların, kuram ve yöntemlerle incelenmesi
- Artzamanlı (Diachronic) yaklaşımlar,
- Eşzamanlı (Synchronic) yaklaşımlar,
- Vladimir Propp’un biçimbilimsel yaklaşımı, masal çözümleme yöntemi,
değerlendirilecektir.
|
5- |
Hitopadeşa
- Hitopadeşa’nın yazarı ve yazıldığı dönem,
- Edebi bir eser olarak özellikleri ve önemi,
- Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler,
- Propp’un kuramı bir masala nasıl uygulanır
değerlendirilecektir.
|
6- |
Hitopadeşa
- Seçilen masallar üzerinden Hitopadeşa’nın incelenmesi
- Öğrencilerden bir masala hazırlanarak derste tanıtımını yapması, Propp’un kuramı çerçevesinde değerlendirmesi beklenecektir.
|
7- |
Pañçatantra
- Pañçatantra’nın yazarı ve yazıldığı dönem
- Edebi bir eser olarak özellikleri ve önemi,
- Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler,
değerlendirilecektir.
|
8- |
Pañçatantra
- Seçilen masallar üzerinden Pañçatantra’nın incelenmesi:
- Öğrencilerden bir masala hazırlanarak derste tanıtımını yapması; bu masalın malzeme olarak kullanılarak, sosyal bilimler alanında güncel bir kuram çerçevesinde incelemesi istenecektir.
|
9- |
Şukasaptati (Papağanın Yetmiş Masalı)
- Şukasaptati’nin yazarı ve yazıldığı dönem
- Edebi bir eser olarak özellikleri ve önemi
- Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler
- Öğrencilerden seçtiği bir masalı derste tanıtması; ders sürecinde inceledikleri masal kitapları üzerinden Hint Masal Edebiyatını değerlendirmeleri beklenecektir.
|
10- |
Hindistan’da Destanlar
- Edebi bir tür olarak destanlar,
- Hint destanları hakkında genel bilgi,
- Hint edebiyatı içinde destanların yeri,
değerlendirilecektir.
|
11- |
Mahābhārata
- Mahābhārata’nın yazarı ve yazıldığı dönem
- Edebi bir eser olarak özellikleri ve Hint edebiyatı içindeki yeri,
- Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler,
değerlendirilecektir.
|
12- |
Mahābhārata
- Mahābhārata ile ilgili basılı ve görsel/işitsel malzemeler üzerinden yapılan incelemeler derste tartışılacaktır.
|
13- |
Rāmāyaṇa
- Rāmāyaṇa’nın yazarı ve yazıldığı dönem
- Edebi bir eser olarak özellikleri ve Hint edebiyatı içindeki yeri
- Çerçeve öykü ve öne çıkan karakterler
değerlendirilecektir.
|
14- |
Rāmāyaṇa
- Rāmāyaṇa ile ilgili basılı ve görsel/işitsel malzemeler üzerinden yapılan incelemeler derste tartışılacaktır.
|
15- |
Sunumlar
- Ders içeriğinde elde edilen bilgilerin kalıcılığını sağlamak ve öğrencilerin araştırma/yazma/sunma gibi akademik yeterliliklerini artırabilmek amacıyla dönemin ilk iki haftasında belirlenen konularda sunumlar yapılacaktır.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Masal, destan, mit, efsane gibi edebi türleri tanır
|
2- |
Güney Asya edebiyatı ve kültürüne yönelik temel düzeyde bilgilenir
|
3- |
Hint masal ve destanları konusunda akademik çalışmalara temel oluşturabilecek düzeyde bilgi edinir
|
4- |
Kuram ve yöntem olarak masalların nasıl inceleneceği konusunda teorik açıdan bilgilendirerek, pratiğe dönüştürme konusunda deneyim kazanır,
|
5- |
Bilimsel araştırma ve yazma yeterliliği artar,
|
6- |
Yaratıcı düşünme ve kavramsal açıdan farkındalığı gelişir,
|
7- |
Grup çalışması konusunda deneyim elde edilir,
|
8- |
Sunum becerilerini gelişir,
|
9- |
Akademik yayın sürecinin işleyişi hakkında deneyim kazanır.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Arıcı, A. F. (2004). “Tür Özellikleri ve Tarihlerine Göre Türk ve Dünya Masalları”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (26). s. 159-169.
Aytaç, G. (2016). Genel Edebiyat Bilimi. Doğu Batı Yayınları
Boratav, P. N. (2021). Zaman Zaman İçinde. İmge Kitabevi
Can, H.D., Özcan, A. B. (Çev.) (2002). Ramayana. Dost Kitabevi Yayınları.
Carrière, J. (1991). Mahabharata. Can Yayınları
Çıraklı, M. Z. (2010). “Edebi Türler: Kuramdan Soruna”. Hece (161). s. 78-84
Kaya, K. (2003). Hint Edebiyatı Seçkisi: Okyanusun Kıyısında. İmge Yayınevi.
Kaya, K. (Çev.) (2019). Papağanın Yetmiş Masalı -Şukasaptati-. İş Bankası Kültür Yayınları.
Moran, B. (2002). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (7. Baskı). İletişim Yayınları.
Narayana (2006). Hitopedaşa (Çev. Korhan Kaya). İş Bankası Kültür Yayınları.
Propp, V. (2020). Masalın Biçimbilimi. İş Bankası Kültür Yayınları.
Sakaoğlu, S. (2019). Masal Araştırmaları. Akçağ Yayınları
Sakaoğlu, S. (2018). Masal Araştırmaları 2. Akçağ Yayınları
Valmiki (2002). Ramayana (Çev. Korhan Kaya). İmge Yayınevi.
Vishnusarman (2020). Pañçatantra (Çev. H. Derya Can). Ötüken.
Vyasa. Mahabharata (Çev. Bibek Debroy) E-Kitap. Penguin Classics.
Winternitz, M. (2002). Hint Destanları (Rāmāyaṇa, Mahābhārata, Harivaṃşa) 2. Baskı (Çev. Korhan Kaya). İmge Kitabevi Yayınları.
Zeyrek, D. (1993). Review of: Axel Olrik, Principles for Oral Narrative Research. Asian Folklore Studies 52 (2). 401-403.
|
|