Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TOPLUM BESLENMESİ UYGULAMALARI |
Birinci düzey |
BES 444 |
Seçmeli |
8 |
12.00 |
12.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
BES 312, BES 322, BES 344, BES 346, BES 347 kodlu dersleri almış olmak
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ YAĞMUR YAŞAR FIRAT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ.GÖR. Dr. YAĞMUR YAŞAR FIRAT
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. KÜBRA PASLIOĞLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Uygulamalı bir ders. Sağlık müdürlüklerine bağlı birimlerde (toplum sağlığı ve aile sağlığı merkezleri vb.) uygulamaların izlenmesi ve yüz yüze eğitim.
|
Dersin amacı
|
Mesleki bilgi ve becerilerin toplum beslenmesi alanında uygulamaya geçirilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Toplum ve bireyin beslenme durumunun saptanması, değerlendirilmesi, konuya ilişkin bireysel ve toplumsal düzeyde beslenme önerilerinin belirlenmesi, eğitim materyali geliştirilmesi ve eğitim faaliyetlerine katılım.
|
1- |
Oryantasyon
|
2- |
Saha uygulaması/Beslenme Rehberleri ve Türkiye Beslenme Rehberi (2015).
|
3- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Gebelik-emziklilikte beslenme).
|
4- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Anne sütü önemi)
|
5- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Tamamlayıcı beslenme)
|
6- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Çocukluk çağı beslenme)
|
7- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Adölesan beslenme)
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Obezite/yetişkin)
|
10- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Obezite/çocuk)
|
11- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Tip II Diyabet)
|
12- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Kardiyovasküler hastalıklar)
|
13- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Besin hazırlama ve pişirme yöntemleri)
|
14- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Geleneksel besin tüketimi)
|
15- |
Saha uygulaması/Vaka sunumu (Yağ tüketim tercihleri)
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toplum beslenmesinin önemi ve toplumdaki beslenme sorunlarının nedenlerini açıklayabilir.
|
2- |
Ülkemizde önemli beslenme sorunlarını ve beslenme politikalarını tanımlayabilir.
|
3- |
Toplum ve bireyin beslenme durumunun saptama yönetmelerini uygulayabilir ve değerlendirebilir.
|
4- |
Beslenme yetersizliği sorunlarını kavrar.
|
5- |
Kronik hastalıklardan korunmada beslenmenin rolünün önemini kavrar.
|
6- |
Beslenme eğitimi verebilir.
|
7- |
Eğitim materyali geliştirebilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
2
|
30
|
Ödevler
|
15
|
4
|
60
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
15
|
2
|
30
|
Kısa sınavlar
|
2
|
2
|
4
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
2
|
2
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
24
|
5
|
120
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
295
|
AKTS
|
|
|
12.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Pekcan, G. Beslenme Durumunun Saptanması, Diyet El Kitabı, (Ed. A. Baysal ve ark.) 67-142, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 2013.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gibney M.J, Margetts B.M, Kearney J.M, Arab L. ed (s). Public Health Nutrition 1st ed. UK: Blackwell Science, 2004. 3- Aykut M. Toplum Beslenmesi. İçinde Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Öztürk Y, Günay O (edt), Erciyes Üniversitesi Yayınları, 2011 4-Baysal A. Beslenme,Hatiboğlu Yayınevi 2011 Ankara
|
|