Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEŞTİREL KURAM |
Üçüncü düzey |
İLB 614 |
Seçmeli |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. YAŞAR ZORLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör. Nedim KARADUMAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze, Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu ders iletişim araştırmalarında yazılı, görsel ve işitsel kültürel ürünlerin analiz ve eleştirisinde ilk akla gelen kuramlardan biri olan Eleştirel Kuram''''''''ı tanıtmayı, kuramcılarının kendi içinde farklılaşan yaklaşımlarını irdeleme amacındadır.
|
Dersin tanımı
|
Frankfurt Okulu diye de anılan Eleştirel Kuram''''ın özellikle kitle iletişim araçları zemininde üretilen kültürel ürünlerin toplumsal, sosyo-ekonomik ve siyasal etkilerine yaklaşımının tartışıldığı bir derstir.
|
1- |
Dersin konusu, nasıl işleneceği,derse dair literatür tanıtımı...
|
2- |
İletişim araştırmalarında belli başlı kuramlara genel bir bakış...
|
3- |
Sanayi Devrimi, kültürel alanda endüstrileşme ve Eleştirel Kuram / Frankfurt Okulu
|
4- |
Frankfurt Okulu ve kurucusu Felix Weil, tarihsel gelişimi.
|
5- |
Modernlik Paradigması ve Frankfurt Okulu
|
6- |
Herbert Marcuse (1898-1979)''''un görüşleri.
|
7- |
Ara sınav.Ekleştirel Kuram''''''''ın önde gelen temsilcileri ve kapitalizme eleştirleri. Teodor W. Adorno (1903-1969) ve Max Horkheimer (1895-1973)''''''''ın "kültür endüstrisi" kavramı...
|
8- |
Walter Benjamin (1892-1940)''''in görüşleri..
|
9- |
F. Neuman (1900-1993), L. Lowenthal (1900-1993), Jurgen Habermas (1929- ), K.A. Wittfogel, F. Borkenau''''nun görüşleri.
|
10- |
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
Final sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İletişim araştırmalarının tarihî gelişiminin öğrenilmesi.
|
2- |
Eleştirel Kuram''ın ortaya çıkışını, kültür sanayii ile ilişkisinin kavranılması.
|
3- |
Eleştirel Kuram''ın medya analizlerindeki önemini, medyaya bakışta eleştirel bir bakışın gelişimindeki yararının kavranılması.
|
4- |
Medya-popüler kültür-moda - tüketim kültürü ilişkisinde, izleyici, dinleyici, okuyucu, kısacası tüketicinin nasıl yönlendirildiğini, kapitalizmin üretim ve tüketiminde kitle iletişim araçlarının ve dahi iletişim teknolojilerinin yaşamsal katkısının kavranılması.
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
|
|
2- |
Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
|
|
3- |
Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
|
|
4- |
Ekip çalışması becerisinin kazanılması
|
|
5- |
İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebime ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
|
|
6- |
Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
7- |
Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
|
|
8- |
Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
3
|
36
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
4
|
3
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
10
|
50
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
5
|
3
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları-Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar-,
Nick Stevenson, Medya Kültürleri,Mustafa Kemal Şan & İsmail Hira, "Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Eleştirsi",Sosyoloji Yazıları-içinde, sf.324-340-; Marcuse Horkheimer & Tehodor. W. Adorno, Aydınlanmanın Diyalektiği.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
“Marksizm ve KİA”, Nick Stevenson, Medya Kültürleri içinde. s. 25-84 “Kültürel Çalışmalarda Sosyal Düzenleme Olarak Televizyon Alımlaması ve Yorumcu Cemaat”, Füsun Alver, Haberi Eleştirmek içinde. s. 247-304 “Kültürel Çalışmalar ve İzleyici Sorunu Üzerine”, Ayşe İnal. “Kültürel Çalışmalar Geleneği ve Çerçevesinde Televizyon ve İzleyici”, Vahit İlhan, Medya ve Gençlik Yayınlanmamış Doktora Tezi, s. 64-104 “İzleyici Araştırmasında Eleştirel Perspektifler”, Nick Stevenson, Medya Kültürleri içinde, s. 129- “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik”, Peter Golding ve Graham Murdock, Medya Kültür Siyaset içinde, s. 59-97. “Ekonomi Politik ve Kültürel Çalışmalar: Uzlaşma mı Boşanma mı?” , Nicholas Garnham, İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzalaşmalar içinde, s. 115-130 “Kültürel Çalışmalar Ekonomi Politiğe Karşı: Bu Tartışmadan Başka Sıkılan Var Mı?”, Lawrence Grossberg, İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzalaşmalar içinde, s. 131-146 “Ayrımın Üstesinden Gelmek: Kültürel Çalışmalar ve Ekonomi Politik”, Douglas Kellner, İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzalaşmalar içinde, s. 147-172 “Ekonomi Politik Kültürel Çalışmalar Tartışmasından Niçin Sıkılmamalıyız?”, Janice Peck, İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzalaşmalar içinde, s. 173-204. “İngiliz Kültürel Çalışmalarında İdeoloji”, Banu Dağtaş, Kurgu Dergisi, 1999. s. 335-357. “Kültürlerarası İletişim Çalışmalarının Türkiye Haritası”, Mutlu Binark, Kültür ve İletişim, 2006.
|
|