Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > İletişim Bilimleri (doktora) > ELEŞTİREL KURAM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ELEŞTİREL KURAM Üçüncü düzey İLB 614 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. YAŞAR ZORLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş.Gör. Nedim KARADUMAN
Dersin veriliş şekli Yüzyüze, Teorik
Dersin amacı Bu ders iletişim araştırmalarında yazılı, görsel ve işitsel kültürel ürünlerin analiz ve eleştirisinde ilk akla gelen kuramlardan biri olan Eleştirel Kuram''''''''ı tanıtmayı, kuramcılarının kendi içinde farklılaşan yaklaşımlarını irdeleme amacındadır.
Dersin tanımı Frankfurt Okulu diye de anılan Eleştirel Kuram''''ın özellikle kitle iletişim araçları zemininde üretilen kültürel ürünlerin toplumsal, sosyo-ekonomik ve siyasal etkilerine yaklaşımının tartışıldığı bir derstir.

Dersin içeriği
1- Dersin konusu, nasıl işleneceği,derse dair literatür tanıtımı...
2- İletişim araştırmalarında belli başlı kuramlara genel bir bakış...
3- Sanayi Devrimi, kültürel alanda endüstrileşme ve Eleştirel Kuram / Frankfurt Okulu
4- Frankfurt Okulu ve kurucusu Felix Weil, tarihsel gelişimi.
5- Modernlik Paradigması ve Frankfurt Okulu
6- Herbert Marcuse (1898-1979)''''un görüşleri.
7- Ara sınav.Ekleştirel Kuram''''''''ın önde gelen temsilcileri ve kapitalizme eleştirleri. Teodor W. Adorno (1903-1969) ve Max Horkheimer (1895-1973)''''''''ın "kültür endüstrisi" kavramı...
8- Walter Benjamin (1892-1940)''''in görüşleri..
9- F. Neuman (1900-1993), L. Lowenthal (1900-1993), Jurgen Habermas (1929- ), K.A. Wittfogel, F. Borkenau''''nun görüşleri.
10-
11-
12-
13-
14- Final sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İletişim araştırmalarının tarihî gelişiminin öğrenilmesi.
2- Eleştirel Kuram''ın ortaya çıkışını, kültür sanayii ile ilişkisinin kavranılması.
3- Eleştirel Kuram''ın medya analizlerindeki önemini, medyaya bakışta eleştirel bir bakışın gelişimindeki yararının kavranılması.
4- Medya-popüler kültür-moda - tüketim kültürü ilişkisinde, izleyici, dinleyici, okuyucu, kısacası tüketicinin nasıl yönlendirildiğini, kapitalizmin üretim ve tüketiminde kitle iletişim araçlarının ve dahi iletişim teknolojilerinin yaşamsal katkısının kavranılması.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
2- Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
3- Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
4- Ekip çalışması becerisinin kazanılması
5- İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebime ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
6- Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
7- Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
8- Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 4 3 12
Sunum / Seminer hazırlama 5 10 50
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 4 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 3 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 3 15
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları-Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar-, Nick Stevenson, Medya Kültürleri,Mustafa Kemal Şan & İsmail Hira, "Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Eleştirsi",Sosyoloji Yazıları-içinde, sf.324-340-; Marcuse Horkheimer & Tehodor. W. Adorno, Aydınlanmanın Diyalektiği.
Yardımcı Kaynaklar “Marksizm ve KİA”, Nick Stevenson, Medya Kültürleri içinde. s. 25-84 “Kültürel Çalışmalarda Sosyal Düzenleme Olarak Televizyon Alımlaması ve Yorumcu Cemaat”, Füsun Alver, Haberi Eleştirmek içinde. s. 247-304 “Kültürel Çalışmalar ve İzleyici Sorunu Üzerine”, Ayşe İnal. “Kültürel Çalışmalar Geleneği ve Çerçevesinde Televizyon ve İzleyici”, Vahit İlhan, Medya ve Gençlik Yayınlanmamış Doktora Tezi, s. 64-104 “İzleyici Araştırmasında Eleştirel Perspektifler”, Nick Stevenson, Medya Kültürleri içinde, s. 129- “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik”, Peter Golding ve Graham Murdock, Medya Kültür Siyaset içinde, s. 59-97. “Ekonomi Politik ve Kültürel Çalışmalar: Uzlaşma mı Boşanma mı?” , Nicholas Garnham, İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzalaşmalar içinde, s. 115-130 “Kültürel Çalışmalar Ekonomi Politiğe Karşı: Bu Tartışmadan Başka Sıkılan Var Mı?”, Lawrence Grossberg, İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzalaşmalar içinde, s. 131-146 “Ayrımın Üstesinden Gelmek: Kültürel Çalışmalar ve Ekonomi Politik”, Douglas Kellner, İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzalaşmalar içinde, s. 147-172 “Ekonomi Politik Kültürel Çalışmalar Tartışmasından Niçin Sıkılmamalıyız?”, Janice Peck, İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzalaşmalar içinde, s. 173-204. “İngiliz Kültürel Çalışmalarında İdeoloji”, Banu Dağtaş, Kurgu Dergisi, 1999. s. 335-357. “Kültürlerarası İletişim Çalışmalarının Türkiye Haritası”, Mutlu Binark, Kültür ve İletişim, 2006.

Ders ile ilgili dosyalar