Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MÜHENDİSLİK MATEMATİĞİ |
Birinci düzey |
UZM208 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUAMMER KULA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. NAZMİYE ALEMDAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, makine mühendisliği öğrencilerine temel mühendislik problemlerinin matematiksel modellerinin kurulmasını ve çözümünü öğretmek, Varolan modellerin işleyişinin kavranmasını sağlamak, Mühendislik uygulamalarına yönelik problemleri çözme yeteneklerini arttırmak, Matematik bilgilerini uygulama becerisini artırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Çok değişkenli fonksiyonlar; Limit, süreklik, türevlenebilme; Kısmi türevler; Yüksek mertebeden türevler; Kısmi türevlerin varlığı ve süreklilik; Tam diferensiyellik; Doğrultuya göre türev; Vektör fonksiyonlan ve işlemleri; Gradyant, diverjans, rotasyonel ve laplace operatörleri; Bileşik fonksiyonlann ve kapalı fonksiyonlann kısmi türevleri; Diferensiyel hesapta değişken değiştirme; Ortalama değer teoremi; Maksimum ve minimum hesabı ve kısmi türevlerin analitik geometri uygulamalan; Eğrisel integraller; Çok katlı integral hesabı; Yüzey integralleri; kütle, düzleme ve eksene göre atalet momentleri hesabı: Diverjans (Gauss), Green ve Stokes teoremleri ve uygulamaları.
|
1- |
Çok değişkenli fonksiyonlar; limit, süreklik, türevlenebilme
|
2- |
Kısmi türevler; yüksek mertebeden türevler; kısmi türevlerin varlığı ve süreklilik, tam diferensiyellik, doğrultuya göre türev
|
3- |
Kısmi türevler; yüksek mertebeden türevler; kısmi türevlerin varlığı ve süreklilik, tam diferensiyellik, doğrultuya göre türev
|
4- |
Vektör fonksiyonlan ve işlemleri; gradyant, diverjans, rotasyonel ve laplace peratörleri
|
5- |
Vektör fonksiyonlan ve işlemleri; gradyant, diverjans, rotasyonel ve laplace operatörler
|
6- |
Bileşik fonksiyonların ve kapalı fonksiyonlann kısmi türevleri; diferensiyel hesapta değişken değiştirme
|
7- |
Ortalama değer teoremi; maksimum ve minimum hesabı ve kısmi türevlerin analitik geometri uygulamaları
|
8- |
Vize
|
9- |
Çok katlı integraller: İki ve Üç katlı integraller
|
10- |
Çok katlı integraller: İki ve Üç katlı integraller
|
11- |
Eğrisel integraller, Green teoremi ve Yüzey integralleri
|
12- |
Eğrisel integraller, Green teoremi ve Yüzey integralleri
|
13- |
İntegral teoremleri: Diverjans teoremi ve uygulamaları
|
14- |
İntegral teoremleri: Stokes'' teoremi ve uygulamaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çok değişkenli fonksiyonlar, limit, süreklilik ve türevlenebilme konularında bilgi sahibi olmak
|
2- |
Kısmi türevler, yüksek mertebeden türevler, kısmi türevlerin varlığı, tam diferansiyellik ve doğrultuya göre türev konularında bilgi sahibi olmak
|
3- |
Vektör fonksiyonları; gradyant, diverjans, rotasyonel ve laplace operatörleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Bileşik ve kapalı fonksiyonların kısmi türevleri, diferansiyel hesapta değişken değiştirme, ortalama değer teoremi ve kısmi türevlerin analitik geometri uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
İki ve üç katlı integral konuları hakkında bilgi sahibi olmak
|
6- |
Eğrisel integraller, Green teoremi ve yüzey integralleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
7- |
Diverjans ve Stokes teoremlerini kavramak ve uygulayabilmek
|
8- |
Matematik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
|
9- |
Matematik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
4- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
5- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
6- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
7- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
8- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
|
|
9- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|