Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİMARİ TASARIM IV |
Birinci düzey |
MİM411 |
Zorunlu |
4 |
10.00 |
10.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
MİM 311
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ MURAT ÇAĞLAR BAYDOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
1. Grup Doç. Dr. M. Çağlar BAYDOĞAN (Koordinatör)
2. Grup Dr. Öğr. Üyesi Sema SERİM
3. Grup Doç. Dr. H. Hale KOZLU
4. Grup Dr. Öğr. Üyesi H. Sencer ERKMAN
5. Grup Dr. Öğr. Üyesi Duygu TURGUT
6. Grup Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül AKŞEHİRLİOĞLU
7. Grup Öğr. Gör. Dr. Sultan ŞİMŞEK
8. Grup Araş. Gör. Dr. Fulya ATARER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Meltem ULU
Araş. Gör. Halide İrem ERKAN KAYA
|
Dersin veriliş şekli
|
Teori+Uygulama
|
Dersin amacı
|
Proje kapsamında, belirlenen konu ve alan üzerinde tasarım fikri geliştirilmesi ve mimari proje olarak ifade edilmesi amaçlanmaktadır. Çevre verilerinin ve programın gerekliliklerinin değerlendirilmesi, çözümlenmesi, senteze ulaştırılması ve barınma ve ortak yaşam bağlamında geliştirilmesi
beklenmekte, değerlendirme kapsamında öğrencinin yeterliliğinin sınanması hedeflenmektedir. Farklı
planlama, strüktür ve konstrüksiyon problemleri içeren bir mimari tasarımı geliştirerek genel bilgilerin tekrarlanması ve geliştirilmesi, çevre ve kullanıcının tasarıma etkilerini gözlemlemek ve değerlendirmek, Farklı kullanıcıların gereksinmelerini karşılamak için araştırmalar yapmak ve tasarıma
dönüştürmesi beklenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Tasarımın bütününün sorunlaştırılması, kavramsal ve soyut düşünce becerisinin kazandırılması Kamusal kullanımları içeren program kapsamında dış ve iç mekân sürekliliğinde yatay ve düşey ilişkilerin kurulması ve geliştirilmesi Doğal, kültürel ve yapılı çevre verilerinin tasarım sorunsalı bağlamında değerlendirilmesi ve veri olarak kullanım becerisinin kazandırılması. Mekânsal gereksinimler doğrultusunda işlevsel kurgunun; mekân, mekânsal hiyerarşi, servis mekanları ve dolaşım ilişkisini kurma becerisinin kazandırılması. Tasarım sürecinde yapısal ve strüktürel kararların mekânsal kurgunun eş zamanlı bileşeni ve yönlendirici niteliğinin veri olarak kullanım becerisinin kazandırılması. Yapılı, doğal ve kültürel çevrede tasarım gereksinimlerini içeren program oluşturma; karmaşık mekânsal ilişkilerin kavranması, sentez ve analizler doğrultusunda tasarım bütününün sorunlaştırılarak mekânsal kurguların geliştirilmesi. Bu doğrultuda mekân ölçeği ve hiyerarşisi, serbest dolaşım ağı düzeninin dış mekândan iç mekâna hareketin organizasyonu bağlamında kurgulanması. Süreçte yapısal ve strüktürel kararların yönlendirici etkisinin verili olarak kavranması, çevre verilerinin değerlendirilmesi ve bağlamının kurulması. .......................................
KONU: Kamusal pratikler üzerine: kent mekanına müdahale
Kent her ölçekte birlikte yaşamayı ve gerekliliği olan mekânsal yapılanmayı zorunlu kılar. Ortak yaşam; eşitlik, çeşitlilik, güvenlik gibi gereklilikleri, kapalı, açık-yarı açık mekân ile doğal, yapılı çevre ilişkilerinin bütünlüğünü kurar.
Bu bağlamda çalışmanın konusu verilen kentsel parçada birlikte kullanım pratiklerini kuracak ve destekleyecek mekânsal durumlar üzerinden kamusallığı üretmektir. Çeşitli kullanıcıların gündelik gereksinimlerini karşılayan, toplumsal mesafelerin ortadan kaldırılarak bilgi ve deneyimin paylaşılarak yeniden üretildiği, üretken bir yaşam biçimini destekleyen nitelikli kamusal mekânlar ve programlar oluşturmak hedeflenmektedir.
Bu doğrultuda sosyal etkileşim ve katılıma odaklanarak, farklı katmanlardan oluşan mimari bir programı öznel olarak kuracak, yapılı ve “doğal” çevreyle ilişkiyi yeniden yorumlayacak, kamusal yaşama katkıda bulunacak güncel mimarlık tartışmalarını değerlendirecek tasarımlar beklenmektedir.
Kamusallığı kuracak pratikler iki başlıkta kategorize edilmiştir. Bu kategoriler altında yer alan pratikler oluşturulacak senaryo bağlamında çeşitlendirilerek ve çoğaltılarak ele alınabilecektir. Gündelik yaşam pratikleri ve performans pratiklerini bir arada değerlendiren bir mimari programın oluşturulması önerilmektedir.
|
1- |
17.02.2025
20.02.2025
Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım
Proje konusu ve yarıyıl programına ilişkin bilgilendirme
|
2- |
24.02.2025
27.02.2025
çalışma alanının ve konunun çözümlenmesi tasarım örneklerinin tartışılması
|
3- |
03.03.2025
06.03.2025
çalışma alanının ve konunun çözümlenmesi tasarım örneklerinin tartışılması
|
4- |
10.03.2025
13.03.2025
çalışma alanının ve konunun çözümlenmesi tasarım örneklerinin tartışılması
|
5- |
17.03.2025
20.03.2025
tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması
|
6- |
24.03.2025
27.03.2025
I. JÜRİ-SINAV
|
7- |
31.03.2025
03.04.2025
Ramazan Bayramı Tatili
tasarım çalışması
|
8- |
07.04.2025
10.04.2025
tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması
|
9- |
14.04.2025
17.04. 2025
Eskiz Sınavı
|
10- |
21.04. 2025
24.04. 2025
tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması
|
11- |
28.04.2025
01.05.2025
tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması
1 Mayıs (Resmi tatil)
|
12- |
05.05.2025
08.05.2025
tasarım çalışması, örneklerinin tartışılması
|
13- |
12.05.2025
15.05.2025
II.JÜRİ-SINAV
|
14- |
19.05.2025
22.05.2025
19 Mayıs (Resmi tatil)
tasarım çalışması
|
15- |
26.05.2025
29.05.2025
tasarım çalışması
|
16- |
02.06.2025
05.06.2025
tasarım çalışması
Bayram tatili
|
17- |
09.05.2025
12.06.2025
Bayram tatili
tasarım çalışması
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Bütünlüklü bir tasarım düşüncesi kurar.
|
2- |
Tasarım düşüncesi bağlamında mekanların kullanım değerlerini açığa çıkarma bilgisi edinir.
|
3- |
Barınma ve/veya konaklama içerikli bir yaşam senaryosu oluşturarak mimari bir içerik tasarlar ve
planlar.
|
4- |
Çevre verilerini çözümlemek ve tasarım için gerekçe olarak değerlendirme yetisi kazanır.
|
5- |
Çok yönlü ifade becerilerini geliştirir.
|
6- |
Yapısal ilişkiler kurgulayabilme yetisi kazanır.
|
7- |
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
17
|
8
|
136
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
17
|
3
|
51
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
8
|
24
|
Ara sınavlar
|
3
|
8
|
24
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
255
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
3
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ficsher G., 2015. Mimarlık ve Dil. Daimon Yayınları, İstanbul.
Karatani K., 2006. Metafor Olarak Mimari (Çeviri:Barış Yıldırım), Metis Yayıncılık, İstanbul.
Corbusier L., 1993. Mimarlık Öğrencileriyle Söyleşi (Çeviri:Samih Rifat), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Soygeniş S., 2006. Mimarlık Düşünmek Düşlemek. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
Kahn L. I., 2014. Öğrencilerle Söyleşiler. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul.
Loos A., 2017. Mimarlık Üzerine. Janus Yayıncılık, İstanbul.
Talamona M., 2004. Malaparte Evi (Çeviri: Alp Tümertekin). Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Kolektif, 2017. Adolf Loos''''un Tristian Tzara Evi (Çeviri: Seda Garzanlı). Sub Yayınları, İstanbul.
Oktay D., 2005. Sürdürülebilirlik, Yaşanılabilirlik ve Kentsel Yaşam Kalitesi. Mimarlık Dergisi, Sayı
335.
Turgut H., Açımuz İşbakan N., 2019. Yeni Yaşam Biçimleri Üzerine Denemeler: Bir Mimari Tasarım
Stüdyosu Deneyimi. MEGARON 2019;14(SUPPL. 1):70-82.
Durmaz M., 2020. 21. Yüzyılda Esnek Konut: Üç Çağdaş Örnek Çalışma. Orta Doğu Teknik
Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
Bauman Z., 1999. Sosyolojik Düşünmek (Çeviri: Abdullah Yılmaz). Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Harvey D., 2016. Kent Deneyimi (Çeviri: Esin Soğancılar). SEL Yayıncılık, İstanbul.
Lynch K., 2010. Kent İmgesi (Çeviri: İrem Başaran). İş Bankası Kültür Yayınları - İnceleme - Araştırma
Dizisi, İstanbul.
Malaparte Evi, Marida Talamona, Çeviren: Alp Tümertekin, Yapı Kredi Yayınları
Alvaro Siza- Apaçıklığı imgelemek
KAYNAKLAR
Bachelard, G., 1996. Mekanın Poetikası, Kesit Yayinlari, İstanbul.
Le Corbusier, 2001. Bir Mimarlığa Doğru, Çev. : Merzi, S., Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Gür, Şengül Öymen, 1996; Mekan Örgütlenmesi, Gür yayıncılık, Trabzon.
Rossi,A., 2006; Şehrin Mimarisi, çev. N. Gürbilek, Kanat, İstanbul.
Zevi, B., 1990; Mimariyi Görmeyi Öğrenmek, çev. D. Divanlıoğlu, Birsen Yayınevi, İstanbul
Soygezmiş, S. 2006; Mimarlık Düşünmek Düşlemek, Yem Yayın, İstanbul.
Botton, A. 2007; Mutluluğun Mimarisi, Çev. Banu Tellioğlu Altuğ, Sel Yayıncılık, İstanbul.
Bernard Tschumi, Mimarlık ve Kopma, Janus Yayıncılık, 2018
Bilge Bal, 2012, Düşsel Atlaslar: Constant’ın ''New Babylon''u ve Calvino’nun ''Görünmez Kentler''i ile Zaman Ötesi Yolculuklar, e-skop
Jonathan Crary, 1990/2002/2019, Gözlemcinin Teknikleri, Metis, İstanbul.
Jonathan Crary, 7/24, Metis, İstanbul.
Frederic Gros, 2019, Yürümenin Felsefesi, Kolektif Kitap, İstanbul.
Merijn Oudenampsen, Aldo van Eyck ve Oyun Alanı Olarak Kent, 2019
Merlin Coverly, 2011, Psikocoğrafya, Kalkedon, İstanbul.
Hilye Melis Erdoğan, Binalar Arası Oyun, Manifold
Bülent Tanju, Sonlu ve Sonsuz Oyunlar: Aldo van Eyck, Manifold
Bilge Bal, Elin Araçları, Soyu Tükenen Çizim Enstrümanları: Kâğıt Mimarının Labirenti, Manifold
Ayşe Şentürer, NY | NY [15–30 Eylül 2019] İçi Seni Dışı Beni Yakar: NYC-Manhattan
Italo Calvino, Görünmez Kentler, YKY
DİĞER OKUMALAR
Çelik, E., ve Kaymaz Koca, S., (2018), Kamusal Alanda Arada Kalma ve Arada Kalan Kamusal Alan, 2. Uluslararası Mimarlık Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniver-sitesi, s:558-565. Erişim: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/2MIMARLIK-VETASARIM-KONGRESI.pdf
Güleç, E., (2018), Kentsel Boşluk İhtiyacının İşgal Mekanları Oluşumuna ve Taklitsel Kentleşme-ye Etkisi Bornova Örneği İncelemesi. 2. Uluslararası Mimarlık Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Erişim: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/2MIMARLIK-VE-TASARIM-KONGRESI.pdf
Gürer, T.K., (2016). Tipomorfoloji: Kentsel Mekanın Yapısını Anlamak, İdeal Kent Dergisi, Sayı:18, Vol:7, s:8-26. Erişim: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/464505
İnceoğlu, M., Aytuğ, A. (2009), Kentsel Mekanda Kalite Kavramı. Megaron, YTÜ Dergisi, Vol:4. Erişim: https://www.journalagent.com/megaron/pdfs/MEGARON_4_3_131_146.pdf
Kırkık Aydemir, K.P., ve Akdemir, Ç., (2018). Yoğun Kent Merkezlerinde Kamusal Fırsat Oluştu-ran; Aramekan/Arayüzler- Newyork Broadway Caddesi Deneyimi, 2. Uluslararası Mimarlık Ta-sarım Kongresi Bildiri Kitabı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, s: 523-538. Erişim: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/2MIMARLIK-VE-TASARIM-KONGRESI.pdf
Patrick Keiller, London, 1994 (film)
Kentler ve Gölgeler (belgesel)
Terence Davies, Of Time and the City, 2008 (film)
|
|