Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İKTİSADA GİRİŞ II |
Birinci düzey |
C-İKT102 |
Zorunlu |
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin ön koşulu yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OĞUZHAN TÜRKER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Oğuzhan TÜRKER, Doç. Dr. Cüneyt DUMRUL, Doç. Dr. Emrah KOÇAK, Doç. Dr. Recep ULUCAK, Dr. Öğr. Üyesi Aytekin ALTIPARMAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin temel amacı öğrencilerin makro iktisadın temel kavramlarını giriş düzeyinde öğrenmeleri ve bu surette ekonomi ile ilgili gelişmeleri akademik açıdan değerlendirebilmeleridir. Bu ders ile öğrencilerin akademik hayatları boyunca makro iktisat içerikli derslere bir temel sağlanacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders ekonomideki iktisadi büyüme ve tam istihdam sorunları ile ilgilidir. Ders makro ekonominin temel ilkelerine biri giriş sağlamaktadır. Ulusal milli gelir muhasebesine ilişkin temel kavramların anlatılmasının ardında dersin ilk kısmında tüm piyasalar dengede iken makroiktisadi analiz ile ilgili olacaktır. Konular kapalı ve açık ekonomide yatırımlar, tasarruf, iktisadi büyüme, toplam üretim ile para, fiyatlar, enflasyon ve döviz kuru ile ilgili olacaktır. Dersin ikinci kısmında piyasalarda denge dışı bir durum olduğunda makro iktisadi analizi gösterecektir. Bu bölümde konular işsizlik, Keynesyen denge ve makro iktisadi istikrar üzerine yoğunlaşacaktır.
|
1- |
Makro ekonomik akımın doğuşu ve makro modeller
|
2- |
Milli gelir, milli gelir hesaplama yöntemleri ve milli gelirle ilgili kavramlar
|
3- |
Milli geliri belirleyen faktörler: Tüketim, Tasarruf ve Yatırım fonksiyonları
|
4- |
Denge milli gelirin belirlenmesi
|
5- |
Milli gelir ve fiyatlar genel düzeyi: Toplam talep ve toplam arz (modern makroekonomi)
|
6- |
Paranın Özellikleri, para çeşitleri ve emisyon rejimleri
|
7- |
Paranın makro ekonomideki rolü
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Merkez Bankasının para arzını kontrolü: Para politikası araçları
|
10- |
Ekonomik hayattaki istikrarsızlıklar: Enflasyon
|
11- |
Ekonomik hayattaki istikrarsızlıklar: İstihdam ve İşsizlik
|
12- |
Ekonomik hayattaki konjonktürel dalgalanmalar
|
13- |
Dış ticaret teorisi
|
14- |
Dış ödemeler bilançosu ve döviz piyasası
|
15- |
Gelişmiş ve Gelişmekte olan ülkeler: Ekonomik büyüme ve kalkınma
|
16- |
Final sınavı
|
17- |
Final sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bölgesel, ulusal ve küresel düzeydeki iktisadi gelişmeleri değerlendirir.
|
2- |
Temel makro iktisadi kavramları açıklar.
|
3- |
Makro ekonomik değişkenler arasındaki ilişkileri açıklar.
|
4- |
Makro iktisadi analizin temel yöntemlerini sınıflandırır.
|
5- |
Devletin ekonomik politikalarının milli gelir üzerindeki etkilerini analiz eder.
|
6- |
Dış ticaretin ülke ekonomisine olumlu ve olumsuz etkilerini açıklar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Maliye alanı ile ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilere uygulamadaki yansımaları da göz önüne alacak şekilde ileri düzeyde sahip olur
|
|
2- |
Mali olay ve olguları ekonomik, sosyal ve hukuki boyutlarıyla açıklar, mali göstergelere ilişkin verileri yorumlayabilir ve analiz edebilir
|
|
3- |
Maliye alanına ilişkin sorunları tespit edebilir, gerek ekip gerek bireysel olarak sorunları çözebilir, elde edilen bulguları rapor haline getirip sunabilir.
|
|
4- |
Teorik bilgilerinden hareketle mali sorunlara ilişkin sebep-sonuç ilişkisini kurarak bu sorunların çözümüne ilişkin politikalar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Vergilemenin teorik ve hukuki altyapısını öğrenme, gelişmeleri takip edebilme, vergisel konularda toplumun farklı kesimlerine destek sağlama.
|
|
6- |
Maliye alanında bir yabancı dili kullanabilir, uluslararası literatürü takip edebilir, bilimsel ve mesleki konularda iletişim kurabilir.
|
|
7- |
Ekonomi biliminin teorik temelleri hakkında ileri seviyede bilgi sahibi olur, iktisadi gelişmeleri makro ve mikro düzeyde kuramsal açıdan değerlendirebilir.
|
|
8- |
Kamu mali yönetimi ve kamu bütçe sistemi hakkında bilgi sahibi olur, uygulanan politikalar ile arasında bağlantı kurabilir.
|
|
9- |
Muhasebe kayıt sistemi bilgisine sahip olur, işletmelerin mali ve finansal yapısını analiz eder ve yorumlar.
|
|
10- |
Temel bilgi teknolojilerini kullanarak, alanına özgü problemlere teknolojiye dayalı çözümler üretir.
|
|
11- |
İktisadi ve sosyal olayların analiz edilmesi için gerekli nitel ve nicel yöntemleri kullanabilir.
|
|
12- |
Sorumluluklarını yerine getirirken temel insani haklara ve özgürlüklere, çevre sağlığına, kültürel ve ahlaki değerlere saygılı faaliyet ve davranış sergiler.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
8
|
2
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
115
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
DİNLER, Zeynel, İktisada Giriş, Ekin Kitabevi, 19. Basım, Bursa, 2013.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|