Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KİMLİK, EDEBİYAT VE KADIN I |
Üçüncü düzey |
TDE 701 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HÜLYA ERAYDIN ARGUNŞAH
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. HÜLYA ARGUNŞAH
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet kuramlarının sıklıkla başvurduğu temel kavramlara ve temalara değinmek ve onları etraflıca irdelemektir.
|
Dersin tanımı
|
Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet kuramlarının sıklıkla başvurduğu temel kavramlara ve temalara değinmek ve onları etraflıca irdelemektir.
|
1- |
Toplumsal cinsiyet kuramlarına giriş
|
2- |
Temel kavram ve terimler
|
3- |
Toplumsal cinsiyet rolleri ve eğitim
|
4- |
Toplumsal cinsiyet rolleri, iş ve aile
|
5- |
Toplumsal cinsiyet farklılıkları ve kişilik
|
6- |
Kimlik ve kimlik inşası kavramları
|
7- |
Kimlik teorileri
|
8- |
Vize
|
9- |
Kadının kimlik inşa sürecine etki eden faktörler
|
10- |
Erkeğin kimlik inşa sürecine etki eden faktörler
|
11- |
Kişisel kimlik ve kolektif kimlik arasındaki ilişkiler
|
12- |
Kadının kimlik inşasında öteki kavramı
|
13- |
Edebî metinlerde cinsiyetli söylem
|
14- |
Edebî metinlerde cinsiyetli söylem
|
15- |
FİNAL
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Cinsiyet çalışmaları alanına yön veren temel kavramları ve konuları tanımak, anlamak ve değerlendirebilmek
|
2- |
Cinsiyet ve cinsiyetle ilgili yaklaşımlarda zamanla meydana gelen değişmeleri ve gelişmeleri anlamak ve tanıyabilmek.
|
3- |
Teorik bilgiye dayanan argümanlar oluşturma, geliştirme ve değerlendirme konusundaki eleştirel becerileri geliştirmek.
|
4- |
Akademik ve sosyal konuları analiz ederken farklı iletişim bağlamlarında cinsiyet perspektifinden yazmak ve konuşabilmek.
|
5- |
Derste öğrenilenleri uygulamaya dönüştürmek konusunda ahlaki bir sorumluluk geliştirmek ve sosyal sorumluluğun önemini kavramak.
|
6- |
I
|
7- |
I
|
8- |
I
|
9- |
I
|
10- |
I
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
|
|
2- |
Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
|
|
3- |
Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
|
|
4- |
Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
|
|
5- |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
|
|
6- |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
|
|
8- |
Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
|
|
9- |
Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
|
|
10- |
Mesleki terminolojiye hâkim olur.
|
|
11- |
Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
|
|
12- |
Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
|
|
13- |
Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
|
|
14- |
Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
|
|
15- |
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
|
|
16- |
Akademik çevreyi tanır.
|
|
17- |
Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
|
|
18- |
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
|
|
19- |
Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
|
|
20- |
Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
4
|
10
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders İçin Önerilen Kaynaklar
Smith, Anthony D. (1994). Milli Kimlik. (Çev: B.S.Şener)İstanbul: İletişim Yayınları
Bilgin, Nuri.(1995). Kollektif Kimlik. İzmir: Sistem Yayınları
AKGÖKÇE, N., S. Çakır (1996). Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayınları.
Direnç, Dilek, (2008). Kadın Yazarlardan Eski Masallar Yeni Meseller. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
Humm, Maggie. Feminist Edebiyat Eleştirisi.
JALE – SİBEL IRZIK (2009): Kadınlar Dile Düşünce –Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet-, İletişim Yayınları, İstanbul.
BERKTAY, FATMAGÜL (2006): Tarihin Cinsiyeti, 2. Basım, Metis Yayınları, İstanbul.
Josephine, Donavan, Feminist Teori, çev. Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Aksu Bora, İletişim Yayınları, 1997.
Çakır, Serpil, Osmanlı Kadın Hareketi, Metis Yayınları, İstanbul 2010.
Sancar, Serpil, Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, 3. baskı - Haziran 2014.
Çaha, Ömer, Sivil Kadın, Savaş Yayınevi, Ankara 2000.
Lewis, Reina, Oryantalizmi Yeniden Düşünmek, Kapı Yayınları, 2006.
Schick, İrvin Cemil, Bedeni, Toplumu, Kainatı Yazmak, İletişim Yayıncılık, İstanbul 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ders İçin Önerilen Kaynaklar
Smith, Anthony D. (1994). Milli Kimlik. (Çev: B.S.Şener)İstanbul: İletişim Yayınları
Bilgin, Nuri.(1995). Kollektif Kimlik. İzmir: Sistem Yayınları
AKGÖKÇE, N., S. Çakır (1996). Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayınları.
Direnç, Dilek, (2008). Kadın Yazarlardan Eski Masallar Yeni Meseller. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
Humm, Maggie. Feminist Edebiyat Eleştirisi.
JALE – SİBEL IRZIK (2009): Kadınlar Dile Düşünce –Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet-, İletişim Yayınları, İstanbul.
BERKTAY, FATMAGÜL (2006): Tarihin Cinsiyeti, 2. Basım, Metis Yayınları, İstanbul.
Josephine, Donavan, Feminist Teori, çev. Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan, Aksu Bora, İletişim Yayınları, 1997.
Çakır, Serpil, Osmanlı Kadın Hareketi, Metis Yayınları, İstanbul 2010.
Sancar, Serpil, Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti, İletişim Yayınları, 3. baskı - Haziran 2014.
Çaha, Ömer, Sivil Kadın, Savaş Yayınevi, Ankara 2000.
Lewis, Reina, Oryantalizmi Yeniden Düşünmek, Kapı Yayınları, 2006.
Schick, İrvin Cemil, Bedeni, Toplumu, Kainatı Yazmak, İletişim Yayıncılık, İstanbul 2011.
|
|