Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Dili ve Edebiyati > ESKİ TÜRK EDEBİYATI II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ESKİ TÜRK EDEBİYATI II Birinci düzey TDE222 Zorunlu 4 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. ATABEY KILIÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ATABEY KILIÇ, ÖĞRT. GÖR. DR. ABDÜLKADİR DAĞLAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YRD. DOÇ. DR. TURGUT KOÇOĞLU
Dersin veriliş şekli TEORİK
Dersin amacı 14. yüzyıl Türk coğrafyasının siyasî ve kültürel yapısı genel olarak gözden geçirmek; Rabguzî, Mahmud bin Ali, İslâm, Kutb, Seyf-i Serâyî gibi bu yüzyıl Orta Asya sahası Türk edebiyatındaki önemli şahıslar ve eserleri üzerinde durmak, bu yüzyıl Anadolu sahası Türk Edebiyatı Gülşehrî, Âşık Paşa, Hoca Mes'ud, Şeyhoğlu Mustafa, Eflâkî, Ahmedî, Kadı Burhaneddîn gibi dîvân şairleri ve şiirleri ışığında ele almak, Ayrıca yüzyılın Gülşehrî, Âşık Paşa, Hoca Mes'ud, Ahmedî gibi önemli mesnevîcileri de mesnevîleri ışığında yeniden değerlendirmektir.
Dersin tanımı 14. yüzyıl Türk coğrafyasının siyasî ve kültürel yapısı genel olarak gözden geçirilecek; Rabguzî, Mahmud bin Ali, İslâm, Kutb, Seyf-i Serâyî gibi bu yüzyıl Orta Asya sahası Türk edebiyatındaki önemli şahıslar ve eserleri üzerinde durulacaktır. Bu yüzyıl Anadolu sahası Türk Edebiyatı Gülşehrî, Âşık Paşa, Hoca Mes'ud, Şeyhoğlu Mustafa, Eflâkî, Ahmedî, Kadı Burhaneddîn gibi dîvân şairleri ve şiirleri ışığında ele alınacaktır. Ayrıca yüzyılın Gülşehrî, Âşık Paşa, Hoca Mes'ud, Ahmedî gibi önemli mesnevîcileri de mesnevîleri ışığında yeniden değerlendirilecektir.

Dersin içeriği
1- 14. yüzyıl Türk coğrafyasının siyasî ve kültürel yapısı genel olarak gözden geçirmek
2- Rabguzî
3- Mahmud bin Ali
4- İslâm, Kutb
5- Seyf-i Serâyî gibi bu yüzyıl Orta Asya sahası Türk edebiyatındaki önemli şahıslar ve eserleri üzerinde durmak
6- Anadolu sahası Türk Edebiyatı Gülşehrî
7- Âşık Paşa
8- MID-TERM EXAM
9- Ahmedî
10- Şeyhoğlu Mustafa
11- Eflâkî
12- Hoca Mes'ud
13- Kadı Burhaneddîn gibi dîvân şairleri ve şiirleri ışığında ele almak
14- Ayrıca yüzyılın Gülşehrî
15- Âşık Paşa, Hoca Mes'ud, Ahmedî gibi önemli mesnevîcileri de mesnevîleri ışığında yeniden değerlendirmek
16- FINAL EXAM
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- 14. yüzyıl Türk coğrafyasının siyasî ve kültürel yapısı genel olarak gözden geçirerek öğretmek.
2- Rabguzî, Mahmud bin Ali
3- İslâm, Kutb
4- Seyf-i Serâyî gibi bu yüzyıl Orta Asya sahası Türk edebiyatındaki önemli şahıslar ve eserleri üzerinde durarak öğrencinin öğrenmesini sağlamak.
5- Anadolu sahası Türk Edebiyatı Gülşehrî
6- Âşık Paşa, Hoca Mes'ud
7- Şeyhoğlu Mustafa, Eflâkî, Ahmedî
8- Kadı Burhaneddîn gibi dîvân şairleri ve şiirleri ışığında ele alarak öğrenciye öğretmek.
9- Ayrıca yüzyılın Gülşehrî
10- Âşık Paşa, Hoca Mes'ud, Ahmedî gibi önemli mesnevîcileri de mesnevîleri ışığında yeniden değerlendirmeler yaparak aktarmak.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5- Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6- Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10- Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11- Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12- Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13- Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14- Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ahmet Atilla Şentürk, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul 2003.
Yardımcı Kaynaklar Türk Klâsikleri, Ötüken Neşriyât, 2002.

Ders ile ilgili dosyalar