Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSTATİKSEL ÖĞRENME |
İkinci düzey |
SBE 520 |
Seçmeli |
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. GÖKMEN ZARARSIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. GÖKMEN ZARARSIZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders haftada 2 saat teorik ve 2 saat pratik olarak yürütülür.
|
Dersin amacı
|
İstatistiksel öğrenme dersinde biyoinformatik alanında elde edilen verilerdeki karmaşık örüntü/yapıların elde edilmesi ve araştırmacıların verecekleri kararlara destek olacak otomatik öğrenen algoritmaların geliştirilmesi; ortak fonksiyona sahip gen ve protein gruplarının bulunmasında, ayrıca hastalıkların alt sınıflarının belirlenmesinde kullanılan kümeleme analizleri ve özellikle biyoinformatik alanında moleküler tanı amaçlı kullanılan diskriminant analizlerinin ve diğer sınıflandırma analizlerinin öğretilmesi, Orange ve R programlarında uygulamalarının gösterilmesi.
|
Dersin tanımı
|
|
1- |
İstatistiksel öğrenmeye giriş
|
2- |
Biyolojik verilerin yapılandırılması ve ön işlemesi
|
3- |
Birliktelik kuralları
|
4- |
Kümeleme analizlerinin biyoinformatik alanında kullanımı
|
5- |
Küme sayısının belirlenmesinde istatistiksel yöntemler
|
6- |
Hiyerarşik, k-ortalamalar ve SOM kümeleme yöntemleri
|
7- |
Kümeleme geçerliliği istatistikleri
|
8- |
Diskriminant analizleri ve biyoinformatik alanında kullanımı
|
9- |
Sınıflandırma analizleri ve değişken seçim yöntemleri
|
10- |
Karar ağaçları ve random forest yöntemi
|
11- |
Yapay sinir ağları
|
12- |
Destek vektör makineleri
|
13- |
Boosting, bootstrap, jacknife ve çapraz geçerlilik yöntemleri
|
14- |
Regresyon yöntemlerine dayalı algoritmalar
|
15- |
Proje
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
|
2- |
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
|
|
2- |
Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
|
|
3- |
Sunum ve aktarma becerisi kazanır,
|
|
4- |
Biyoistatistik Ana bilim alanında uzmanlık düzeyinde yeterli bilgi birikimine sahip olur,
|
|
5- |
Bilimsel bakışa sahip olur,
|
|
6- |
Bilimsel bir çalışmanın nasıl planlanıp yürütüleceğini öğrenir,
|
|
7- |
Saha çalışmalarında bilgi, görgü ve beceri kazanır
|
|
8- |
Bilimsel yenilikleri takip eder,
|
|
9- |
Bağımsız çalışma ve işbirliği yapabilme becerisine sahip olur,
|
|
10- |
Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olur,
|
|
11- |
Karşılaşılan sorunlara çözümsel bakış açısı kazanır,
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
6
|
6
|
36
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
6
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
6
|
6
|
36
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
202
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|