Giriş | English

Lisans > Eczacilik Fakültesi > Eczacilik > MATEMATİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MATEMATİK Birinci düzey MAT 101 Zorunlu 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. EMİN AYGÜN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ HASAN ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli Yüz-yüze
Dersin amacı Temel Matematik bilgisini vermek. Matematik alanında karşılaştığı problemleri analiz edebilmek, modelleyebilmek ve problem çözme yeteneğini kazandırmak. Analitik düşünme, tartışma ve değerlendirme özelliğini kazandırmak.
Dersin tanımı Temel matematik bilgisi veren derstir.

Dersin içeriği
1- Reel Sayılar, Fonksiyonlar ve Grafikleri
2- Kompleks Sayılar, Limit Tanımı, Limit Kuralları, Sag-Sol Limit, Sandviç Teoremi
3- Sonsuz Limitler, Süreklilik Tanımı, Sürekli Fonksiyonların Özellikleri
4- Türev Tanımı, Bazı Türevler, Diferansiyel ve Türev Kuralları
5- Zincir Kuralı, Trigonometrik Fonksiyonların Türevleri, Ortalama Deger Teoremi,Artan-Azalan Fonksiyonlar
6- Ters Fonksiyonlar ve Türevleri, Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar ve türevleri
7- Türevin Uygulamaları, Ekstremumlar, Kritik Noktalar ve Sınıflaması, Basit Egri Çizimleri
8- Belirsiz Sekiller, L’Hospital Kuralı
9- Parametrik Egriler, Kutupsal Koordinatlar, Kutupsal Egri Çizimi
10- Ortalama Değer Teoremi, Temel Teorem,
11- Belirsiz integral, İntegral alma yöntemleri
12- Trigonometrik integraller
13- Belirli integral ve uygulamalatı
14- Soru çözümleri ve uygulama
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bir fonksiyonu cebirsel, nümerik, grafiksel yönleriyle inceleyebilir. Fonksiyonun ve tersinin özelliklerini ayırt edebilir. Polinomlar, rasyonel fonksiyonlar, üstel fonksiyonlar ve logaritmik fonksiyonların özelliklerini hatırlayabilir ve kullanabilir.
2- Limit alma probleminde, limit kurallarını uygulayabilir.
3- Temel türev kavramlarını ve kurallarını bilir ve eğri grafiği çiziminde kullanır.
4- İntegral alma kural ve yöntemlerini bilir, alan ve hacim hesaplamada kullanır.
5- Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar.
6- Matematiksel düşünmeyi öğrenme ve yeteneklerini geliştirme.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2- Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3- Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4- Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5- Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6- İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7- Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8- Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9- Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10- Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11- İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12- Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13- İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14- İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16- İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17- Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18- İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19- Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20- En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 14 1 14
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 7 1 7
Toplam iş yükü     95
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Çözümlü Genel Matematik (Cilt 1), Arif Sabuncuoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2020. 2. Calculus-I, D.G. Zill ve W.S. Wright, Nobel, 2013(Çeviri). 3. Thomas Calculus 1, G. B. Thomas, Beta, İst. 2009(Çeviri).
Yardımcı Kaynaklar Thomas Calculus 1, G. B. Thomas, Beta, İst. 2009(Çeviri).

Ders ile ilgili dosyalar