Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > ANONİM SÖZLÜ KÜLTÜR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ANONİM SÖZLÜ KÜLTÜR Birinci düzey THB 112 Zorunlu 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör Doç. Dr. Üyesi Betül GÖRKEM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Üyesi Betül GÖRKEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli Sözlü anlatım ve uygulama
Dersin amacı Anonim sözlü kültür ürünlerinin öğrenilmesi.
Dersin tanımı Folklor ve edebiyat ilişkisinin anlaşılarak anonim sözlü kültür ürünlerinin öğrenilmesi, bu metinlerin bağlamları ile anlam dünyalarının anlaşılması.

Dersin içeriği
1- Folklor nedir? Folklorun beş mahiyeti.
2- Folklor ve edebiyat ilişkisi. Sözel edebiyat ürünlerinin beş temel unsuru.
3- Sözel edebiyat ürünlerinin incelenmesi: Şekil unsurlarının incelenmesi.
4- Sözel edebiyat ürünlerinin incelenmesi: Muhteva unsurlarının incelenmesi
5- Mani türü: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi-I
6- Türkü kavramı: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi
7- Ağıt türü: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi.
8- Ara sınav.
9- Ninni türü: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi.
10- Tekerleme ve bilmece türleri: Bağlamları, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metinlerin incelenmesi.
11- Atasözü ve deyim: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi.
12- Dua-beddua (alkış-kargış): Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi.
13- Genel değerlendirme
14- Yıl sonu sınavı.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Folklor kavramı öğrenilir.
2- Folklor-edebiyat ilişkisi anlaşılır.
3- Sözel edebiyat terimi öğrenilir.
4- Sözel edebiyat ürünlerinin şekil ve muhteva unsurları öğrenilir.
5- Anonim sözel edebiyat ürünleri öğrenilir.
6- Anonim sözel edebiyat ürünlerinin bağlamlarına bağlı olarak inceleme yeteneği kazanılır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 12 2 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     97
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Türk Halk Edebiyatı El Kitabı (2014) (ed. Öcal Oğuz), Ankara: Grafiker Yay.
Yardımcı Kaynaklar Pertev Naili Boratav (1993) 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul: Adam Yay. Şükrü Elçin (1998) Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Akçağ Yay. Doğan Kaya (2002) Anonim Halk Şiiri, Ankara: Akçağ Yay. İsmail Görkem, Türk Edebiyatına Ağıtlar Çukurova Ağıtları. Ali Duymaz (2002) İrfanı Arzulayan Sözler Tekerlemeler, Ankara: Akçağ Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar