Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANONİM SÖZLÜ KÜLTÜR |
Birinci düzey |
THB 112 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
Doç. Dr. Üyesi Betül GÖRKEM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Üyesi Betül GÖRKEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözlü anlatım ve uygulama
|
Dersin amacı
|
Anonim sözlü kültür ürünlerinin öğrenilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Folklor ve edebiyat ilişkisinin anlaşılarak anonim sözlü kültür ürünlerinin öğrenilmesi, bu metinlerin bağlamları ile anlam dünyalarının anlaşılması.
|
1- |
Folklor nedir? Folklorun beş mahiyeti.
|
2- |
Folklor ve edebiyat ilişkisi. Sözel edebiyat ürünlerinin beş temel unsuru.
|
3- |
Sözel edebiyat ürünlerinin incelenmesi: Şekil unsurlarının incelenmesi.
|
4- |
Sözel edebiyat ürünlerinin incelenmesi: Muhteva unsurlarının incelenmesi
|
5- |
Mani türü: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi-I
|
6- |
Türkü kavramı: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi
|
7- |
Ağıt türü: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi.
|
8- |
Ara sınav.
|
9- |
Ninni türü: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi.
|
10- |
Tekerleme ve bilmece türleri: Bağlamları, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metinlerin incelenmesi.
|
11- |
Atasözü ve deyim: Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi.
|
12- |
Dua-beddua (alkış-kargış): Bağlamı, şekil ve muhteva özellikleri, örnek metin incelemesi.
|
13- |
Genel değerlendirme
|
14- |
Yıl sonu sınavı.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Folklor kavramı öğrenilir.
|
2- |
Folklor-edebiyat ilişkisi anlaşılır.
|
3- |
Sözel edebiyat terimi öğrenilir.
|
4- |
Sözel edebiyat ürünlerinin şekil ve muhteva unsurları öğrenilir.
|
5- |
Anonim sözel edebiyat ürünleri öğrenilir.
|
6- |
Anonim sözel edebiyat ürünlerinin bağlamlarına bağlı olarak inceleme yeteneği kazanılır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
|
|
2- |
Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
|
|
3- |
Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
|
|
4- |
Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
|
|
5- |
Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
|
|
6- |
Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
|
|
7- |
Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
|
|
10- |
Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
|
|
11- |
Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
|
|
12- |
Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
|
|
13- |
Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
|
|
14- |
Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
|
|
15- |
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
|
|
16- |
Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
|
|
17- |
Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
12
|
2
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
97
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Türk Halk Edebiyatı El Kitabı (2014) (ed. Öcal Oğuz), Ankara: Grafiker Yay.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Pertev Naili Boratav (1993) 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul: Adam Yay. Şükrü Elçin (1998) Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Akçağ Yay.
Doğan Kaya (2002) Anonim Halk Şiiri, Ankara: Akçağ Yay.
İsmail Görkem, Türk Edebiyatına Ağıtlar Çukurova Ağıtları.
Ali Duymaz (2002) İrfanı Arzulayan Sözler Tekerlemeler, Ankara: Akçağ Yayınları.
|
|