Giriş | English

Lisans > İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi > Uluslararasi İlişkiler > GÜVENLİK ÇALIŞMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GÜVENLİK ÇALIŞMALARI Birinci düzey D-ULS412 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili İngilizce
Koordinatör ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ YÜKSEL YIĞIT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Nail TANRIÖVEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu ders öğrencilere güvenlik alt çalışmalarının temel kavram ve yaklaşımlarına hakim olmalarında yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Ders temel olarak öncelikle güvenlik alanındaki temel tartışmaları inceleyecek ve bu çalışmaları dana geniş olan Uluslararası İlişkiler disiplini içerisinde analiz edecektir.
Dersin tanımı Ders genel çerçeve olarak şu sorulara cevap arayacaktır: Savaşların temel nedenleri nedir? Ne zaman veya eğer mümkünse, savaşlar ne zaman meşrudur? Gelişen teknolojiler ve doktrinler savaşların nasıl yapıldığını hangi yönlerde etkilemiştir veya etkilemekte midir? Savaşlar nasıl önlenir veya en azından etkileri nasıl kısıtlanabilir? Devlet dışı aktörlerin savaşlar ile ilgisi olumlu ve olumsuz olarak nelerdir? Nükleer silahlar savaşları önlemekte midir? Bu sorulara cevap ararken, dönem boyunca diplomasi, stratejik baskı, büyük stratejiler, sivil-asker ilişkileri, tehdit analizleri, savaş ilanları, savaş sanatı, savaş sonlandırma gibi konulara değinilecektir. Bu konulara değinilirken, ders uluslararası güvenlik çalışmalarının kapsamlı ve tutarlı bir şekilde kavranmasına yardımcı olacakken, bu çalışmaları analitik ve eleştirel bir yaklaşımla birleştirip klasik veya geleneksel güvenlik çalışmalarının uluslararası ilişkilerin dinamik yapısına yeterli gelip gelmediği sorusunu soracaktır. Bu bağlamda, uygun aktörlerin ele alınıp alınmadığı veya güvenlik çalışmalarının uygun içerikleri değerlendirip değerlendirmediği sorgulanıp, güvenlik çalışmalarının karşılaştırması yapılacaktır. Kimin veya neyin güvenliği gibi basit ama cevaplaması zor sorulara değinilerek, güvenlik kavramının tanımı üzerinde durulacaktır. Derste daha ayrıntılı bir şekilde görüleceği üzere, içerik olarak güvenlik sadece devlet-devlet ilişkileri ile sınırlı olarak tanımlanmayacak ve devlet dışı aktörler hem birer tehdit kaynağı hem de güvenliğinin sağlanması gereken uluslararası aktörler olarak değerlendirilecektir. Bunlara ek olarak haftalık reelpolitik konuları uluslararası ilişkiler geçmiş ve bugününden derlenerek tartışılacak ve güvenlik (çalışmalarının) geleceği hakkında eleştirel ve analitik çıkarımlarda bulunulacaktır. Her ne kadar ders süresince güvenlik çalışmalarına vurgu yapılacak olsa da öğrencilerin genel olarak Uluslararası İlişkiler teorilerine hakim olmak konusunda ve disiplin içi ontolojik ve epistemolojik tartışmaların genel hatlarını gözden geçirmeleri kesinlikle yardımcı olacaktır.

Dersin içeriği
1- Tanışma/ Ders Planı / Güvenlik Çalışmalarına Giriş
2- Güvenlik Yaklaşımları I: Güvenlik Çalışmaları Nedir?,Realizm, Liberalizm ve
3- Güvenlik Yaklaşımları II: Tarihsel Materyalizm, Barış Çalışmaları
4- Güvenlik Yaklaşımları III: Eleştirel Güvenlik Çalışmaları, Sosyal İnşacılık, İnsani Güvenlik
5- Güvenlik Yaklaşımları IV: Feminist Güvenlik Çalışmaları, Güvenlikleştirme
6- Güvenliği Derinleştirme ve Geliştirme I: Askeri Güvenlik, Rejim Güvenliği
7- Güç güvenliği ikilemi; ulusal ve uluslararası güvenlik
8- Ara Sınav
9- Güvenliği Derinleştirme ve Geliştirme II: Toplumsal Güvenlik, Çevre Güvenliği
10- Güvenliği Derinleştirme ve Geliştirme III: Ekonomik Güvenlik, Küreselleşme ve Kalkınma
11- Geleneksel ve Ötesi I: Zorlayıcı Diplomasi
12- Geleneksel ve Ötesi II: Kitle İmha Silahları, Terörizm
13- Geleneksel ve Ötesi III: İnsani Müdahele, Enerji Güvenliği
14- Geleneksel ve Ötesi IV: Ulus Ötesi Suç, Siber Güvenlik, Çocuk Askerler
15- Geçmiş, Bugün ve Gelecek: Teorik Tartışmalar ve Güvenlik Temalarını Yeniden Tartışmak
16- Yarı Yıl Sonu Sınav
17- Yarı Yıl Sonu Sınav
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenciler farklı Güvenlik kavramları hakkında temel bilgi edinir.
2- Öğrenciler farklı Güvenlik yaklaşımlarını öğrenir.
3- Devletlerin güvenlik politikalarının analizi için gerekli alt yapının oluşmasını sağlar.
4- Farklı güvenlik sektörleri ve bu sektörler arası ilişkilerin analizini yapmak için gerekli teorik yapının oluşmasını sağlar.
5- Öğrencilerin güvenliğin değişen süreçlerini güncel konulara uygulamaları için gerekli analitik çerçevenin oluşmasını sağlar.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
2- Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
3- Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
4- Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
5- Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
6- Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
7- Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası güncel konulara uygular.
8- Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce bilgisini kullanır.
9- Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla çözümler.
10- Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanır.
11- Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
12- Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
13- Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
14- Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
15- Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     120
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 3 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı The Evolution of International Security Studies, Barry Buzan, Lene Hansen, Cambridge, Cambridge University Press, 2009.
Yardımcı Kaynaklar Critical Security Studies: Concepts and Cases, Keith Krause, Michael Charles Williams, University of Minnesota Press, Minneapolis, 1997.

Ders ile ilgili dosyalar