Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GÜVENLİK ÇALIŞMALARI |
Birinci düzey |
D-ULS412 |
Seçmeli |
8 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
İngilizce
|
Koordinatör
|
ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ YÜKSEL YIĞIT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Nail TANRIÖVEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders öğrencilere güvenlik alt çalışmalarının temel kavram ve yaklaşımlarına hakim olmalarında yardımcı olmayı amaçlamaktadır. Ders temel olarak öncelikle güvenlik alanındaki temel tartışmaları inceleyecek ve bu çalışmaları dana geniş olan Uluslararası İlişkiler disiplini içerisinde analiz edecektir.
|
Dersin tanımı
|
Ders genel çerçeve olarak şu sorulara cevap arayacaktır: Savaşların temel nedenleri nedir? Ne zaman veya eğer mümkünse, savaşlar ne zaman meşrudur? Gelişen teknolojiler ve doktrinler savaşların nasıl yapıldığını hangi yönlerde etkilemiştir veya etkilemekte midir? Savaşlar nasıl önlenir veya en azından etkileri nasıl kısıtlanabilir? Devlet dışı aktörlerin savaşlar ile ilgisi olumlu ve olumsuz olarak nelerdir? Nükleer silahlar savaşları önlemekte midir? Bu sorulara cevap ararken, dönem boyunca diplomasi, stratejik baskı, büyük stratejiler, sivil-asker ilişkileri, tehdit analizleri, savaş ilanları, savaş sanatı, savaş sonlandırma gibi konulara değinilecektir.
Bu konulara değinilirken, ders uluslararası güvenlik çalışmalarının kapsamlı ve tutarlı bir şekilde kavranmasına yardımcı olacakken, bu çalışmaları analitik ve eleştirel bir yaklaşımla birleştirip klasik veya geleneksel güvenlik çalışmalarının uluslararası ilişkilerin dinamik yapısına yeterli gelip gelmediği sorusunu soracaktır. Bu bağlamda, uygun aktörlerin ele alınıp alınmadığı veya güvenlik çalışmalarının uygun içerikleri değerlendirip değerlendirmediği sorgulanıp, güvenlik çalışmalarının karşılaştırması yapılacaktır. Kimin veya neyin güvenliği gibi basit ama cevaplaması zor sorulara değinilerek, güvenlik kavramının tanımı üzerinde durulacaktır. Derste daha ayrıntılı bir şekilde görüleceği üzere, içerik olarak güvenlik sadece devlet-devlet ilişkileri ile sınırlı olarak tanımlanmayacak ve devlet dışı aktörler hem birer tehdit kaynağı hem de güvenliğinin sağlanması gereken uluslararası aktörler olarak değerlendirilecektir. Bunlara ek olarak haftalık reelpolitik konuları uluslararası ilişkiler geçmiş ve bugününden derlenerek tartışılacak ve güvenlik (çalışmalarının) geleceği hakkında eleştirel ve analitik çıkarımlarda bulunulacaktır.
Her ne kadar ders süresince güvenlik çalışmalarına vurgu yapılacak olsa da öğrencilerin genel olarak Uluslararası İlişkiler teorilerine hakim olmak konusunda ve disiplin içi ontolojik ve epistemolojik tartışmaların genel hatlarını gözden geçirmeleri kesinlikle yardımcı olacaktır.
|
1- |
Tanışma/ Ders Planı / Güvenlik Çalışmalarına Giriş
|
2- |
Güvenlik Yaklaşımları I: Güvenlik Çalışmaları Nedir?,Realizm, Liberalizm ve
|
3- |
Güvenlik Yaklaşımları II: Tarihsel Materyalizm, Barış Çalışmaları
|
4- |
Güvenlik Yaklaşımları III: Eleştirel Güvenlik Çalışmaları, Sosyal İnşacılık, İnsani Güvenlik
|
5- |
Güvenlik Yaklaşımları IV: Feminist Güvenlik Çalışmaları, Güvenlikleştirme
|
6- |
Güvenliği Derinleştirme ve Geliştirme I: Askeri Güvenlik, Rejim Güvenliği
|
7- |
Güç güvenliği ikilemi; ulusal ve uluslararası güvenlik
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Güvenliği Derinleştirme ve Geliştirme II: Toplumsal Güvenlik, Çevre Güvenliği
|
10- |
Güvenliği Derinleştirme ve Geliştirme III: Ekonomik Güvenlik, Küreselleşme ve Kalkınma
|
11- |
Geleneksel ve Ötesi I: Zorlayıcı Diplomasi
|
12- |
Geleneksel ve Ötesi II: Kitle İmha Silahları, Terörizm
|
13- |
Geleneksel ve Ötesi III: İnsani Müdahele, Enerji Güvenliği
|
14- |
Geleneksel ve Ötesi IV: Ulus Ötesi Suç, Siber Güvenlik, Çocuk Askerler
|
15- |
Geçmiş, Bugün ve Gelecek: Teorik Tartışmalar ve Güvenlik Temalarını Yeniden Tartışmak
|
16- |
Yarı Yıl Sonu Sınav
|
17- |
Yarı Yıl Sonu Sınav
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler farklı Güvenlik kavramları hakkında temel bilgi edinir.
|
2- |
Öğrenciler farklı Güvenlik yaklaşımlarını öğrenir.
|
3- |
Devletlerin güvenlik politikalarının analizi için gerekli alt yapının oluşmasını sağlar.
|
4- |
Farklı güvenlik sektörleri ve bu sektörler arası ilişkilerin analizini yapmak için gerekli teorik yapının oluşmasını sağlar.
|
5- |
Öğrencilerin güvenliğin değişen süreçlerini güncel konulara uygulamaları için gerekli analitik çerçevenin oluşmasını sağlar.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
10
|
2
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
The Evolution of International Security Studies, Barry Buzan, Lene Hansen, Cambridge, Cambridge University Press, 2009.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Critical Security Studies: Concepts and Cases, Keith Krause, Michael Charles Williams, University of Minnesota Press, Minneapolis, 1997.
|
|