Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRKÇE II |
Birinci düzey |
D-SRV102 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ZEHRA GÜMÜŞ GEMİCİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
OKUTMAN MEHMET BİLGEHAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri/Yüz yüze eğitim/ Dersler/ alıştırmalar,/Sunum/Gösterme vs.
|
Dersin amacı
|
Türkçe dilbilgisi, dil ve kültür ilişkisi, sesler ve ses uyumu, isimler, sıfatlar, vb grammer kuralları, yazım hataları ve noktalama işaretleri, kısaltmalar, kelime yapısı ve çalışması, sözlük, yazım çalışması, kitap yorumları, edebi yazı türleri, yaratıcı yazma ve gezi yazısı gibi konulara dayalı çalışmalar yapmak. Öğrencilere Türkçenin tarihi ve bugünkü durumu hakkında bilgi verip Türkçeyle yazılmış metinler üzerinde çalışmalar yapmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Dilin tanımı, dilin özelliği, dil ve biliş, dil ve toplum, dil ve kültür, dil aileleri, dil yapısı ve kaynakları, Türk dilinin diğer diller arasındaki yeri, Türkçenin fonetik özellikleri, fonetik kuralları, Türkçede kırılma, büküm, Türkçede kelime kategorileri, imla kuralları, kompozisyon, cümlenin unsurları ve analiz örnekleri
|
1- |
1. HAFTA: KOMPOZİSYONLA İLGİLİ GENEL BİLGİLER: 1.1.Tanım, Kompozisyonla ilgili vecizeler,
1.2.Dil Becerileri ve Bilgi Donanımı:
1.2.1. Bilgi birikimi: okuma, kütüphaneden yararlanma, internetten yararlanma, bilgisayar CD vb. yararlanma, dinleme (Etkili Dinleme), gözlem (Gözlem yapma), kesik (Kupür) biriktirme, şiir defteri tutma, günlük yaza, özlü (veciz) sözleri derleme,
1.3. Yazılı Anlatım (Kompozisyon):Yazı, yazının önemi, konu, konuya bakış açısı, konunun ana maddesi, konunun sınırlandırılması,
Örnek Metin: Çevremizde Neler Görüyoruz? (Selçuk ERDEM)
Ana ve yardımcı fikirler ve belirlenmesi,
Örnek Mettin: Mehmet Kaplan’ın Hisar dergisinin, 1972 Mayıs sayısında yayınlanan Kompozisyon adlı yazısı
1.4. Kompozisyonda plân ve uygulaması,
1.5. Plan Türleri: Olaya dayalı, düşünceye dayalı, duyguya dayalı plan,
1.6. Tüme varım, tümden gelimli anlatım,
1.7. Planın bölümleri,
1.8. Başlık Bulma.
1.9. Yazarlar ve Çevresi: Virginia Woolf, George Bernard Shaw, Vita Sackville, Mark Twain, Henry David Thoreau, Robert Stephen Hawker, George Orwell vb.-
1.10. Kompozisyon ile ilgili Video
Sözlü kompozisyon türleri ve uygulaması: Paragraf, Paragraf Bilgisi, Paragrafta düşünceyi Geliştirme Anlatıma hazırlık, Anlatımda tema ve konu, Anlatımda sınıflandırma, Anlatımın ve anlatıcının amacı, Anlatıcının tavrı, Anlatımın temel özellikleri, Anlatım türlerinin sınıflandırılması
|
2- |
2. HAFTA: FORM YAZILARI 2.1. Öz geçmiş, dilekçe, mektup, telgraf, rapor, karar, tutanak, bildiri/tebliğ, ilan/duyuru, resmî yazılar… vb.
2.2. Örnek Uygulamalar
2.3. Konuya uygun Video
|
3- |
3.1.HAFTA: SÖZCÜKTE YAPI
3.2.SÖZCÜKTE ANLAM 3.1.1. Sözcüklerin Yapı Özellikleri: Biçim Bilgisi (Morfoloji): Kelime, kök, gövde, ek (yapım ve çekim ekleri) Örnek uygulamalar ve örnek sorular,
3.1.2. Basit Yapılı Sözcükler,
3.1.3. Türemiş Yapılı Sözcükler,
3.1.4. Birleşik Yapılı Sözcükler,
3.1.5. Yapım Ekleri,
3.1.6. Çekim Ekleri
3.2.1. Sözcükte Temel/Gerçek Anlam
3.2.2.Yan anlam
3.2.3. Mecaz Anlam
3.2.4. Terim Anlam
3.2.5. Somut ve Soyut Anlam
3.2.6. İkilemeler
3.2.7. Deyimler
3.2.8. Atasözleri
3.2.9. Söz ve Anlam Sanatları
|
4- |
4. İSTİKLAL MARŞI ve GENÇLİĞE HİTABE 4.1. İstiklal Marşının kelimeleri sözcük ve bağlamda anlamaları
4.2. 1-10. Kıtaların söz ve anlam sanatları
4.3. İstiklal Marşının açıklaması
4.4. Dramatik Metinler. Coşku ve Heyecana Bağlı (Lirik) Anlatım
4.5. Gençliğe hitabe (Nutuk Türü) kelimeleri ve söz ve anlam açıklamaları
4.6.İstiklal Marşı ve Gençliğe hitabe geleceği görme ve önceden okuma ve metinlerde geleceğe çağrışım vb.
4.7. Video gösterisi
|
5- |
5. ANLATIM BOZUKLUKLARI: 5.1. Ses ve Ahenk Kusurları,
5.2.Anlama Dayalı Bozuklular,
5.3.Yapıya Dayalı Bozukluklar.
5.4. Video gösterisi
|
6- |
6. SÖZCÜK TÜRLERİ: 6.1. Ad, sıfat, zamir, zarf, bağlaç, edat
6.2. Fiiller
6.3. Uygulamalar ve örnek soru çözümleri
6.4. Video gösterisi
|
7- |
7. ANLATIM TÜRLERİ, ANLATIM BİÇİMLERİ
(METİN TİPLERİ) ve PARAGRAFTA DÜŞÜNCEYİ GELİŞTİRME YOLLARI 7.1. Betimleme (Tasvir Etme)
7.2. Öyküleme, Öyküleyici anlatım,
7.3. Açıklama
7.4. Tartışma
7.5. Düşünceyi Geliştirme yoları; Tanımlama, örnekleme, karşılaştırma, tanık gösterme, Sayısal verilerden yararlanma, Sorulara bağlama İlgi kurma,
7.5. Çözümlü örmekler
7.6. Video gösterisi
|
8- |
8.HAFTA CÜMLE, CÜMLE BİLGİSİ 8.1. Tanım,
8.2.Cümlenin ögeleri basit cümle ve uygulamalar cümle tahlili ve uygulaması 8.3.Örnek uygulamalar ve örnek soru çözümler ve konu ile ilgili video paylaşımı.
|
9- |
9. HAFTA: CÜMLE TÜRLERİ 9.1. Cümle Türleri: bağlı cümle, sıralı cümle, eksiltili cümle ve uygulamalar, cümle tahlili
9.2. Örnek uygulamalar ve örnek soru çözümler ve konu ile ilgili video paylaşımı.
|
10- |
10. HAFTA: HİKÂYE, HİKAYE YAZMA, ROMAN ve HİKAYE-ROMAN FARKI 10.1. Tanım ve hikâyenin planı (Olay paragrafı)
10.2. Öyküleyici (Hikâye edici) Anlatım, Sanat metinleri: masallar, Aisopos (ezop) ağustos böceği ile karıncalar Tilki ile Leylek la fontaine (la fonten), ezop masalları Papağan az gittik uz gittik Pertev Naili Boratav, Hümayün-name, Kelile ve Dimne Hikâyeleri
10.3. Hikâyenin Yüzü Stratejisi Kınalı Hasan (Anonim) Arzu İle Kamber Türk Halk Öyküleri
10.4.Hikâyenin Ögeleri Ana Olay, olaylar zinciri, sonuç (çözüm) Zamanın Özellikleri Metindeki işlevi
10.5. Nihal Atsız Ruh Adam ve Tahlili
10.6. Video paylaşımı.
|
11- |
11. HAFTA: SÖZLÜ ANLATIM, HİTABET 11.1.Okuma, Dinleme, konuşma ve Sözlü Kompozisyon Türleri: Sözlü Anlatım Demokratik toplantı usulleri Konuşma, konuşmayı oluşturan ögeler: Konuşma: Hazırlıklı Konuşma, Hazırlıksız Konuşma. Örnek metinler: Mustafa Kemal Atatürk “10. Yıl Nutku; Hz. Muhammed’in “Veda Hutbesi”
11.2. Topluluk karşısında konuşma türleri: : a) Söz Korosu, b) Hikâye, olay, anı anlatma, c) Bir İşi Tarif Etme, d) Duyuru, e) Bir Kimseyi Tanıtma, f) Bir cihazı Tanıtma, g) Açış Konuşması, h) Ayrılış Konuşması, ı) Sözcülük Yapma, i) Kitap Tanıtma, j) Demeç Verme, k) Konferans Verme, l) Nutuk Verme. Örnek nutuk: Mustafa Kemal Atatürk “”
11.3. Etkili İletişim: İletişim, İkna, Eğitimde İletişim, Terapotik (sağlıklı) iletişim, davranışlara yönelik ikna becerisi, ben dili, sen dili ve örnek uygulamalar.
11.4. Video paylaşımı.
|
12- |
12. HAFTA: POF. DR. MUSTAFA ARGUNŞAH “Türkçe Kirlendi mi?” sunusu 12.1. Türkçenin tarihsel seyrinde Türkçe-yabancı kelime oranları
12.2. Cumhuriyet dönemi gazeteler de Türkçe yabancı kelime oranları
12.3. Batı kökenli kelimelerin Türkçeye giriş seyri,
12.4. Osmanlılar döneminde Batı kaynaklı kelimeler
12.5. Dil devrimi ve sonuçları
12.6. Son yıllarda yabancı kelimelerin giriş sebepleri,
12.7. Bir araştırma ve çarpıcı sonuçları
12.8. Kayseri’de tabela ve iş yeri adları örneği ile ilgili araştırma ve sonuçları
Dil Yarası (T.ديل يارسى) (Ar. خرح اللسان) kitabından örnek okumalar.
|
13- |
13. TÜRKÇENİN GÜNCEL SORUNLARI 13.1. Özensizlik ve Yanlış Kullanım
13.2. Yabancı Sözcük Tutkusu
13.3. Yabancı Dil Düşkünlüğü,
13.4. Türkçenin Bilim Dili Olmadığı Görüşü
13.5. Türkçe öğretiminde Yetersizlik
13.6. Sözcük ve Terim Üretiminde Yetersizlik
13.7. Öğretmen Faktörü
13.8. Okuma ve Yazma Alışkanlığı Eksikliği
Dil Yarası (T.ديل يارسى) (Ar. خرح اللسان) kitabından örnek okumalar.
|
14- |
14. HAFTA: GENEL TEKRAR Final Konuları soru çözüm uygulamaları
Dil Yarası (T.ديل يارسى) (Ar. خرح اللسان) kitabından örnek okumalar.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türkçe etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi,
|
2- |
Yazılı ve sözlü anlatım becerileri, temel yazım ve noktalama kurallarının doğru kullanımı, yazılı ve sözlü anlatımda özgüven ve yaratıcılık.
|
3- |
Yasam boyu öğrenme gereğini algılamak ve kendi kendine öğrenme becerisini kazanmak,
|
4- |
Değişken koşullara uyum sağlayabilme becerisi,
|
5- |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma, yetki alabilme ve gereğini yerine getirebilme becerisi,
|
6- |
Analitik düşünce ile mevcut sistemleri inceleme, iyileştirme ve geliştirmeye yönelik algoritmik çözümler üretebilme becerisi,
|
7- |
Takım çalışması yapabilme becerisi.
|
8- |
Temel bilimleri ve Türk Dilini bilgisayar alanında kullanma becerisi.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ve onun temel alt-dallarına (Uluslararası İlişkiler, Siyasi
Tarih ve Uluslararası Hukuk) ait bilimsel kaynaklarla desteklenen temel teorik, kavramsal ve
uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
2- |
Sosyal Bilimlerin (iktisat, işletme, hukuk, kamu yönetimi ve maliye gibi) temel alanlarına dair konuları tartışır.
|
|
3- |
Dünya tarihindeki önemli olayları neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde analiz eder.
|
|
4- |
Türkiye ve diğer ülkelerin dış politikasına dair öğrendiği teorik bilgiler ve metodolojik olgular çerçevesinde olayları ve gelişmeleri yorumlar.
|
|
5- |
Dış politika-iç politika bağlantısını analiz eder.
|
|
6- |
Uluslararası ilişkilerdeki hukuksal düzenin işleyişini yorumlar.
|
|
7- |
Uluslararası İlişkiler disiplinine ilişkin edindiği teorik ve kavramsal bilgileri uluslararası
güncel konulara uygular.
|
|
8- |
Bilimsel kaynakları tarayabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde İngilizce
bilgisini kullanır.
|
|
9- |
Uluslararası İlişkiler disiplinindeki teori, kavram ve olguları bilimsel metotlar yoluyla
çözümler.
|
|
10- |
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği düzeyde iletişim ve bilişim teknolojileri ile
bilgisayar yazılımlarını kullanır.
|
|
11- |
Sosyal adalet, sosyal haklar ve çevrenin korunması gibi evrensel değerlerin farkında olarak
uluslararası ve ulusal düzeylerde toplumsal gelişmeye katkıda bulunur.
|
|
12- |
Uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde edindiği ikinci yabancı dil bilgisini kullanır.
|
|
13- |
Bireysel ve grup üyesi olarak Uluslararası İlişkiler alanıyla ilgili bir bilimsel çalışma yapar.
|
|
14- |
Öğrenciler uluslararası meselelere dair teorik bilgilerinden hareketle sunum yeteneklerini kullanırlar.
|
|
15- |
Öğrenciler idari bilimler, protokol, kamu etiği ve mevzuata dair teorik ve uygulamalı bilgilerini kullanır.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
1
|
2
|
2
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
2
|
2
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders Notlarım, Muharrem Ergin, Türk Dili, Bayrak Yayınları, İstanbul, Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara., İmla Kılavuzu, Türk Dil Kurumu, An
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Muharrem Ergin, Üniversiteler için Türk Dili, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1986. Doğan Aksan, Her yönüyle Dil (1, 2, 3), TDK Yayınları, Ankara 1982. Bedia Akarsu, Wilhelm von Humbolt’ta Dil Kültür Bağıntısı, İstanbul 1985. Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri, Baha Matbaası, İstanbul 197. Bacon, Denemeler, MEB Yayınları. Alain, Minerva veya Bilgelik, (Çev. Ayda Yörükan), Tur Yayınları, Ankara 1971. Montaigne, Denemeler, (Çev. Sabahattin Eyüboğlu), Cem Yayınları, Ankara 1972. Ömer Asım Aksoy, Dil Yanlışları, TDK Yayınları, Ankara 1980. Şiar Yalçın, Doğru Türkçe, Metis Yayınları, İstanbul 1997. Walter Porzig, Dil Denen Mucize, (Çev. Vural Ülkü), Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1990. Yabancılar İçin Türkçe Dersleri, Kaya Can, ODTÜ-ANKARA-1987 Sermet Sami Uysal, Yabancılara Türk Dilbilgisi, Sermet Matbaası, Vize 1980. Gökhan Evliyaoğlu, Konuşma Sanatı, Ankara Gazeteciler Cemiyeti Yayını, Ankara 1973., Ahmet Beserek, Türkçe Cümle Yapısı, MEB Yayınları, İstanbul 1991, Mustafa Argunşah, Sözüm Türkçe Üstüne, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008, Mustafa Argunşah, Dil Yarası, Kayseri, 2008., Bekir Oğuz Başaran, Necip Fazıl Gerçeği, NKM Yayınları, İstanbul, 2011, Unmerto Eco, Anlatı Ormanlarında Gezinti, Can Yayınları, İstanbul 1995., İsmail Parlatır, Güzel Yazılar Denemeler, TDK Yayınları, 1999., Akşit Göktürk, Okuma Uğraşısı, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1988.
|
|