Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ARKEOLOJİYE GİRİŞ II |
Üçüncü düzey |
TAR 592 |
|
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
İlk çağlardan başlayarak Anadolu’da bulunan kültürlerin tanıtımı, Tarihi süreç içerisinde Anadolu’daki topluluklar ve bıraktıkları eserler ve Anadolu’da Hititlerden itibaren Roma dönemine kadar ki zaman içerisindeki önemli kentler, bu kentlerin bulundukları yerler ve bu kentleri oluşturan yapıları öğretmek ve kültürel birikim kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
İlk çağlardan başlayarak Anadolu’da bulunan kültürlerin tanıtımı esas alınacaktır. Tarihi süreç içerisinde Anadolu’daki topluluklar ve bıraktıkları eserler konu edilecektir. Anadolu’da Hititlerden itibaren Roma dönemine kadar ki zaman içerisindeki önemli kentler, bu kentlerin bulundukları yerler ve bu kentleri oluşturan yapılar anlatılacaktır. Kentler ticari, kültürel, ve askeri açıdan ele alınacaktır.
|
1- |
Anadolu arkeolojisine giriş, Tarihi Coğrafya
|
2- |
Yerleşim Bölgeleri Aeolia, Troas, Mysia, Lydia İonia, Karia, Lykia, Pamphylia, Pisidia, Kilikia, Phrigia, Kappadokia, Kommagene, Pontus ve Bu bölgelere bağlı yerleyim birimleri.
|
3- |
Ege göçleri sonrası Anadolu, Şehirlerin topoğrafik kuruluşu yeri tipleri,
|
4- |
Şehirlerde sosyal yapı-Şehir planları
|
5- |
Şehrin ögeleri ve örnekleri. Şehrin Ögeleri; Agora, Stoa,
|
6- |
Bouleuterion, Prytaneion, Tiyatro,
|
7- |
Grek Tiyatrosu, Roma Tiyatrosu, Amphitheater,
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Stadyum, Hipodrum, Odeion, Auditorium, Propleia, Thesauroi, Altar (Sunak), Tholos, Neympheum, Aquadukt, Gymnasium, Hamam, Heroon, Lahit, Temenos, Evler. Bu yapıların planı, gelişimi ve örnekleri
|
10- |
Tapınak mimarisi, mimari yapı devirleri, Grek tapınağında alt yapı, tapınak tipleri
|
11- |
Mimari düzenler; Dor düzeni, Aeol Düzeni
|
12- |
İon Düzeni, Korinth Düzeni, Karyatit Düzeni, Kompozit (Karma) Düzen, Korintian-Dorik Düzen
|
13- |
Grek bezeme elemanları
|
14- |
Antik kent örnekleri; Efes, Bergama
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Anadolu arkeolojisine giriş, Tarihi Coğrafyayı öğrenilecek.
|
2- |
Yerleşim Bölgeleri Aeolia, Troas, Mysia, Lydia İonia, Karia, Lykia, Pamphylia, Pisidia, Kilikia, Phrigia, Kappadokia, Kommagene, Pontus ve Bu bölgelere bağlı yerleşim birimleri hakkında bilgi edinilecek.
|
3- |
Ege göçleri sonrası Anadolu, Şehirlerin topoğrafik kuruluşu yeri tipleri öğrenilecek.
|
4- |
Şehirlerde sosyal yapı-Şehir planları ve Şehrin ögeleri ve örnekleri. Şehrin Ögeleri; Agora, Stoa hakkında bilgi edinilecek.
|
5- |
Bouleuterion, Prytaneion, Tiyatro,Grek Tiyatrosu, Roma Tiyatrosu, Amphitheater öğrenilecek.
|
6- |
Stadyum, Hipodrum, Odeion, Auditorium, Propleia, Thesauroi, Altar (Sunak), Tholos, Neympheum, Aquadukt, Gymnasium, Hamam, Heroon, Lahit, Temenos, Evler. Bu yapıların planı, gelişimi ve örnekleri öğrenilecek.
|
7- |
Tapınak mimarisi, mimari yapı devirleri, Grek tapınağında alt yapı, tapınak tipleri öğrenilecek.
|
8- |
Mimari düzenler; Dor düzeni, Aeol Düzeni hakkında bilgi edinilecek.
|
9- |
İon Düzeni, Korinth Düzeni, Karyatit Düzeni, Kompozit (Karma) Düzen, Korintian-Dorik Düzen öğrenilecek.
|
10- |
Grek bezeme elemanları ve Antik kent örnekleri; Efes, Bergama hakkında bilgi edinilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
13- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
18
|
90
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
18
|
18
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
153
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
AKURGAL Ekrem; Anadolu Uygarlıkları-Anadolu Kültür Tarihi, SEVİN Veli ve Diğerleri; Anadolu Uygarlıkları Ansiklopedisi, SEVİN Veli; Anadolu Arkeolojisinin ABC si – Anadolu’nun Tarihi Coğrafyası,
|
Yardımcı Kaynaklar
|
BAYRAK M. Orhan; Türkiye Tarihi Yerler Kılavuzu, BELLİ Oktay; Anadolu Uygarlıkları, MEMİŞ Ekrem; Eski Çağ Türkiye Tarihi, UMAR Bilge; İlkçağda Türkiye Halkı-Türkiye Tarihi Yerler kılavuzu- Türkiye’deki Tarihsel Adlar - Türkiye’de Tarihsel Anıtlar, GÜNALTAY Şemsettin; Yakın Şark II – Anadolu, MAİSELS C. Keith; Uygarlığın Doğuşu, KANSU Ş.Aziz; İnsanlığın Kaynakları ve İlk Medeniyetler,
|
|