Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FARMAKOLOJİ I |
Birinci düzey |
FRL 301 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Fizyopatoloji I ve Fizyopatoloji II
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ EBRU UZUNHİSARCIKLI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. EBRU UZUNHİSARCIKLI, DOÇ. DR. GÖKHAN ÜNAL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersler teorik olarak işlenmekte olup, ders sonunda öğrencilerden soru-cevap tekniği ile her konunun genel tekrarı yapılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Farmakolojiye Giriş, Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi, İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temel Kavramları, Otonom Sinir Sistemi (2018 öncesi) ve Santral Sinir Sistemi Farmakolojisinin öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Eczacıların neredeyse her alanda ihtiyaç duyduğu farmakoloji bilgisinin kazandırılmasıdır.
|
1- |
(2018 öncesi) Farmakolojiye Giriş - İlaçların Biyolojik Membranlardan Geçişi ve Absorpsiyon Olayı
- İlaç Uygulama Yolları ve Uygulama Yerinden Absorpsiyon
- İlaçların Dağılımı
- İlaçların Biyotransformasyonu
- İlaçların İtrahı ve Eliminasyon Kinetiği /
(2018 sonrası) Farmakolojiye giriş, Farmakokinetik
|
2- |
(2018 öncesi) - Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi
- İlaçların Etki Mekanizmaları
- Reseptörler ve İlaç-Reseptör İlişkisi
- İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler
- İlaçlar Arasındaki Etkileşmeler / (2018 sonrası) Farmakokinetik, Farmakodinamik
|
3- |
(2018 öncesi) - İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temel Kavramlar
- Farmakogenetik
- Akut İlaç Zehirlenmesi Tedavisinde Genel İlkeler / (2018 sonrası) Farmakogenetik, İlaçların toksik etkileri
|
4- |
(2018 öncesi) - Otonom Sinir Sistemi, Nörotransmiterleri ve İlaçları Hakkında Temel Bilgiler
- Kolinomimetik İlaçlar: Parasempatomimetik İlaçlar ve Antikolinesterazlar / (2018 sonrası) Santral Sinir Sistemi Farmakolojisinin Temelleri
|
5- |
(2018 öncesi) - Parasempatolitik İlaçlar(Antimuskarinik İlaçlar)
- Sempatomimetik İlaçlar / (2018 sonrası) Genel anestezikler, Lokal anestezikler
|
6- |
(2018 öncesi) - Sempatolitik İlaçlar
- Nikotin,Diğer Gangliyon Stimule Ediciler,Sigara ve Sağlık ve Gangliyon Bloke Edici İlaçlar /
(2018 sonrası) Nöromüsküler bloke ediciler, Santral etkili kas gevşeticiler
|
7- |
(2018 öncesi)- Santral Sinir Sistemi Farmakolojisinin Temelleri
- Genel Anestezinin Farmakolojik Yönü ve Genel Anestezikler / (2018 sonrası) Hipnosedatif ve anksiyolitikler, Nöroleptikler
|
8- |
(2018 öncesi) - Lokal Anestezikler
- Nöromüsküler Bloke Edici İlaçlar / (2018 sonrası) Antidepresanlar
|
9- |
(2018 öncesi) - Santral Etkili Kas Gevşeticiler
- Hipnosedatif İlaçlar-1: Genel Özellikleri ve Benzodiazepinler
- Alkoller / (2018 sonrası) Nörodejeneratif hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlar (Alzheimer)
|
10- |
(2018 öncesi)- Nöroleptik İlaçlar
- Duygudurum Bozukluklarında Kullanılan İlaçlar(Antidepresanlar) / (2018 sonrası) Nörodejeneratif hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlar (Parkinson, MS)
|
11- |
(2018 öncesi) - Opioid Analjezikler
- İlaç Kötüye Kullanımı ve İlaç Bağımlılığı / (2018 sonrası) Antikonvülsan İlaçlar
|
12- |
(2018 öncesi) - Non-Steroidal Antiinflamatuvar İlaçlar / (2018 sonrası) Antiepileptik İlaçlar
|
13- |
(2018 öncesi) - Santral Sinir Sistemi Stimulanları ve Kilo Kaybettiren İlaçlar
- Antiepileptik İlaçlar / (2018 sonrası) Opioid analjezikler
|
14- |
(2018 öncesi) - Parkinson Hastalığının ve Diğer Hareket Bozuklukları ile Alzheimer Hastalığının Tedavisinde Kullanılan İlaçlar / (2018 sonrası) İlaç bağımlılığı ve suiistimali: Nikotin, tütün, etanol kullanım ve tedavisi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Farmakolojiye Giriş Hakkında Temel Bilgilerin Öğretilmesi
|
2- |
Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisinin Öğretilmesi
|
3- |
Temel Toksikoloji Kavramlarının Öğretilmesi
|
4- |
İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temel Kavramları Hakkında Bilgilerin Öğretilmesi
|
5- |
Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisinin Öğretilmesi (2018 öncesi)
|
6- |
Santral Sinir Sistemi Farmakolojisinin Öğretilmesi
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
20
|
1
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
8
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Oğuz Kayaalp-Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Goodman-Gilman’s Pharmacology,
Katzung Pharmacology,
Lippincott Farmakoloji,
Color Atlas of Pharmacology,
Türk Farmakoloji Derneği Farmakoloji Kitabı
|
|