Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİVAN EDEBİYATINDA MUHİTLER |
İkinci düzey |
TDE 530 |
|
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. TURGUT KOÇOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. TURGUT KOÇOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr. Gör. DR. ABDÜLKADİR DAĞLAR
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Divan edebiyatının gelişim gösterdiği edebi çevreleri incelemek.
|
Dersin tanımı
|
Divan edebiyatının hangi çevrelerde geliştiğini öğretir.
|
1- |
Edebi muhit hakkında genel bilgiler.
|
2- |
Devlet merkezindeki edebi muhitler: Edirne ve İstanbul
|
3- |
Padişah sarayları: Çelebi Mehmed Sarayı, II. Murad sarayı
|
4- |
Fatih Sultan Mehmed sarayı, II. Bayezid sarayı
|
5- |
Yavuz Sultan Selim Sarayı
|
6- |
Kanuni Sultan Süleyman Sarayı
|
7- |
II. Selim ve III. Murad Sarayı
|
8- |
Vize
|
9- |
Sultan III. Mehmed Sarayı
|
10- |
Devlet Büyüklerinin Konakları: Mahmud Paşa Konağı
|
11- |
Rüstem Paşa ve İbrahim Paşa Konakları
|
12- |
Şehzade Sarayları:
Konya: Şehzade Cem, Şehzade Abdullah, Şehzade Selim
|
13- |
Amasya:
Şehzade Bayezid, Şehzade Ahmed, Şehzade Mustafa
|
14- |
Manisa:
Şehzade Korkud,Şehzade Mahmud Şehzade Selim,
|
15- |
Final
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci Divan Edebiyatı''''nın gelişim gösterdiği sosyal çevreyi tanır.
|
2- |
Osmanlı Devlet adamlarının şiir ve edebiyata olan ilgisi hakkında bilgi edinir.
|
3- |
Osmanlının şiir ve edebiyat muhitlerini tanır.
|
4- |
öğrenci, edebiyat ve sosyoloji ilişkisini öğrenir.
|
5- |
Öğrenci, sosyolojinin edebiyat üzerindeki etkilerini değerlendirebilir.
|
6- |
Osmanlının şiir ve edebiyat muhitlerini tanır.
|
7- |
Öğrenci Divan Edebiyatı''''nın gelişim gösterdiği sosyal çevreyi tanır.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
|
3- |
Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
4- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
|
|
5- |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
|
|
7- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
|
|
8- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
|
|
9- |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
|
10- |
Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
11- |
Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
4
|
56
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
4
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
4
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Haluk İpekten, Divan Edebiyatında Edebi Muhitler, MEB Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Halil İnalcık, Şair ve Patron, Doğubatı Yayınları, 2003 İstanbul.
|
|