Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FİZİK II |
Birinci düzey |
FİZ102 |
Zorunlu |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ENİSE AYYILDIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders, denge ve esneklik, evrensel çekim yasası, sönümlü ve sönümsüz periyodik hareket, akışkanların kinematiği ve dinamiği, mekanik dalga çeşitleri ve ortamda yayılma şartları, Isı aktarım mekanizmaları, Termodinamik süreçler ve uygulama alanlarını anlatmayı ve öğretmeyi amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Denge ve Esneklik, Akışkanlar Mekaniği, Kütleçekim Yasası, Periyodik Hareket Mekanik Dalgalar, Ses ve Duyma, Sıcaklık ve Isı, Maddenin Isıl Özellikleri, Termodinamiğin Birinci Yasası, Termodinamiğin İkinci Yasası.
|
1- |
Yarıyıl başında ders izlencelerinin öğrencilerle paylaşılması, dersin konu, kapsam, amaç ve işleniş şekillerinin öğrencilere bildirilmesi
Dengenin şartları
|
2- |
Esneklik Modülü
|
3- |
Kütleçekimi Yasası
|
4- |
Basit Harmonik Hareket
|
5- |
Akışkanda basınç
|
6- |
Akışkanların Dinamiği
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Mekanik dalgalar
|
9- |
Ses ve Duyma
|
10- |
Isı ve Sıcaklık
|
11- |
Maddenin Isıl Özellikleri
|
12- |
İdeal Gazın Kinetik-Moleküler Modeli
|
13- |
Termodinamiğin Birinci Yasası
|
14- |
Termodinamiğin İkinci Yasası
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bir cismin veya yapının dengede olabilmesi için gerekli şartları bilir, esneklik ve plastiklik kavramlarını öğrenir.
|
2- |
İki cismin birbiri üzerine uyguladıkları kütleçekimi kuvvetinin nasıl hesaplanacağını bilir, gezegenlerin hareketlerini tanımlayan yasaları öğrenir.
|
3- |
Basit harmonik hareketi tanımlayan fiziksel kavramları öğrenir, basit harmonik hareket düşüncesinin çeşitli fiziksel olaylara nasıl uygulanacağını bilir, zorlamalı salınımlar ve rezonans olayını ve önemini kavrar.
|
4- |
Mekanik dalganın anlamını ve çeşitlerini bilir, sinüzoidal bir dalganın matematiksel bağıntılarını yorumlar ve kullanır, mekanik dalgalardaki girişim olayını bilir, duran ve ilerleyen dalganın farkını bilir.
|
5- |
Akışkan çeşitleri ve akış türleri arasındaki farkın önemini kavrar, sıkıştırılamayan bir akışkanın akış çizgisi üzerindeki farklı noktalar arasındaki basınç ve akış sürati arasındaki ilişkinin nasıl kurulacağını öğrenir.
|
6- |
Isının anlamını ve sıcaklıktan farkını kavrar, Isı aktarım mekanizmalarını öğrenir.
|
7- |
Ses dalgalarının nasıl üretildiğini ve ortamda nasıl ilerlediğini öğrenir, müzik aletlerinde rezonans olayının önemini kavrar, bir ses kaynağı ve dinleyicinin birbirlerine göre hareketlerinin duyulan sesin frekansını nasıl etkilediğini bilir.
|
8- |
Bir gazın basınç ve sıcaklığı ile moleküllerin kinetik enerjisi arasındaki ilişkiyi bilir, bir malzemenin gaz, sıvı veya katı olmasını belirleyen şeyin ne olduğunu öğrenir.
|
9- |
Bir termodinamik süreçte yapılan iş ve aktarılan ısı nasıl ifade edilir bilir, İdeal gazın adyabatik süreçlerini ve uygulamalarını öğrenir.
|
10- |
Isı makinası verimliliğinin nasıl hesaplandığını öğrenir, Termodinamiğin ikinci yasası makinelerin verimini ve soğutucuların çalışmasını nasıl sınırladığını kavrar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
2
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
2
|
24
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
15
|
2
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
25
|
2
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
164
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Üniversite Fiziği Cilt I, H. D. Young ve R. A. Freedman, Çeviri Editörleri: H. Ünlü, A. T. Giz, M. Ö. Hortaçsu, N. Postacıoğlu, S. Aktürk, Pearson Yay. Ltd. Şti.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Fen ve Mühendislik İçin Fizik Cilt II, R. A. Serway ve J. W. Jewett, Çeviri Editörü: K. Çolakoğlo, Palme Yayıncılık (2002)
Fen Bilimcileri ve Mühendislik için Fizik, D. C. Giancoli, , Çeviri Editörü: Gülsen Önengüt, Akademi Yayınevi (2009).
Fiziğin Temelleri II, D. Halliday, R. Resnick ve J. Walker, Çeviri: Bülent G. Akınoğlu ve H. Murat Alev, Palme Yayıncılık, (2013).
|
|