Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
HAYVANCILIKTA BİYOTEKNOLOJİ |
Birinci düzey |
ZT 441 |
Zorunlu |
7 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Genetik ve Biyoteknolojiye giriş
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET ULAŞ ÇINAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MEHMET ULAŞ ÇINAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Mahmut Kaliber
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Çiftlik hayvanlarında biyoteknolojiden yararlanma olanakları, hayvanların yetiştirilmesi, beslenmesi ve ıslahında biyoteknolojik yöntemlerin uygulama olanakları konularını anlatır.
|
Dersin tanımı
|
Hayvansal Biyoteknoloji, Biyoteknoloji uygulamaları, Klonlama, Transgenik hayvan üretimi, GDO, Moleküler markırlar
|
1- |
Biyoteknolojinin tanımı ve tarihsel gelişimi
|
2- |
Kromozom, DNA, gen kavramları, gen yapı ve fonksiyonlarının açıklanması, ökaryotik organizmalarda genin yapısı
|
3- |
Transgenik hayvanların üretiminde kullanılan gen aktarma teknikleri
|
4- |
Transgenik hayvanların uygulama alanları
|
5- |
Hayvancılıkta kullanılan moleküler belirteç teknikleri ve kullanım alanları
|
6- |
Kök hücre ve kök hücre tedavisi
|
7- |
Gamet, embriyo ve dokuların dondurulması
|
8- |
GDO
|
9- |
Mikroarray teknolojisi
|
10- |
Biyoinformatik
|
11- |
Nanobyoteknolojisi
|
12- |
Endüstriyel biyoteknolojisi
|
13- |
Gen tedavisi
|
14- |
Biyoteknoloji ve ulusal strateji
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyoteknoloji kavramını açıklar
|
2- |
Hayvansal üretimde biyoteknolojik çalışmaların yerini ve uygulama alanlarını kavrar
|
3- |
Türkiye’de ve dünyada yapılan biyoteknolojik çalışmalar hakkında bilgilenir
|
4- |
Hayvan ıslahına katkıda bulunacak tekniklerin uygulanması hakkında bilgi sahibi olur
|
5- |
Hayvan besleme alanında biyoteknoloji uygulamalarını bilir
|
6- |
--
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
|
|
2- |
Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
|
|
3- |
Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
|
|
4- |
Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
|
|
5- |
Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
|
|
6- |
Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
|
|
7- |
Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
|
|
8- |
Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
|
|
9- |
Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
|
|
10- |
Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
|
|
11- |
Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
|
|
12- |
Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
|
|
13- |
Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
|
|
14- |
Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
13
|
1
|
13
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
2
|
2
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
53
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Modern Biyoteknoloji ve Uygulamaları ERÜ yayınları No:180 2010
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Engelhard, M., Hagen, K., Boysen, M. (edt) 2009. Genetic engineering in livestock: New applications and interdisciplinary perspectives. Springer-verlag Heidelberg. ISBN 978-3-540-85842-3 2. Murray,J.D., Anderson,G. B., Oberbauer, A.M., McGloughlin.M. M. 1999. Transgenic Animals in Agriculture. CABI Publishing, ISBN 0851992935 3.Arda, M.,1994. Biyoteknoloji (Bazı Temel İlkeler). Kükem Derneği Bilimsel Yayınları No:2, Ankara. 4. Kirby, L.T., 1992. DNA Fingerprinting. W.H. Freeman and Company, ISBN 0-7167-7001-6 5. Holland A. and Johnson A. (1998). Animal Biotechnology and Ethics. Published by Chapman &Hall 6.Renaville R. and Burny A. (2001) Biotechnology in Animal Husbandry. Published by Kluwer Academic Publishers, P.O. Box 17, 3300 AA Dordrecht, The Netherlands 7. Kaymakçı, M. 2009. Üreme Biyolojisi(Beşinci Baskı). E.Ü. Ziraat Fakültesi Yayın No:503, Bornova-İzmir. 8. Lyons, T.P.; Jacques, K.A. (2003). Nutritional biotechnology in the feed and food industries. Nothingam University Press, ISBN 1-897676-40-9, 9.Wallace, R. J.; Chesson, A. (1995). ’Biotechnology in animal feeds and animal feeding’. VCH-Verlag, Weinheim, ISBN 3-527-30065-1, (1995)
|
|