Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TOPLUM VE SAĞLIK |
Birinci düzey |
HAS 101 |
Zorunlu |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ARDA BORLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Sunum, Soru cevap, tartışma
|
Dersin amacı
|
Öğrenciler birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik çaba göstermek ve hizmet sunmanın önemine inanır ve halk sağlığı felsefesini benimserler.
|
Dersin tanımı
|
Halkın sağlığını olumsuz yönde etkileyen etmenlerin neler olduğu, sağlığın sosyal ve kültürel boyutları, Türkiye''''''''de sağlık hizmetlerinin sunuluş modelleri, önemli sağlık sorunlarının neler olduğu ve sağlığı koruma ve geliştirme konularını içermektedir.
|
1- |
Dersin Tanıtımı, Amacı ve Hedefleri
|
2- |
Sağlık ve Hastalık Kavramları
|
3- |
Sağlık ve Çevre
|
4- |
Sağlığı Etkileyen Fiziksel ve Biyolojik Faktörler
|
5- |
Sağlığı Etkileyen Kimyasal Faktörler
|
6- |
Sağlığı Etkileyen Sosyal ve Kültürel Faktörler
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Temel Sağlık Hizmetleri
|
9- |
Sağlık Hizmetleri Sistemi ve Türkiye’de Sağlık Hizmetleri Sunum Modeli
|
10- |
Bulaşıcı Hastalıklardan Korunma ve Kontrolü
|
11- |
Kronik Hastalıklardan Korunma ve Kontrolü
|
12- |
Seçilmiş Kronik Hastalıkların Özellikleri
|
13- |
Sağlığa Zararlı Alışkanlıklar
|
14- |
Sağlığı Geliştirme ve Sağlıklı Yaşam Biçimi
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fiziksel, biyolojik, kimyasal, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir.
|
2- |
Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir, çevre ve sağlık arasındaki ilişkiyi tanımlar.
|
3- |
Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve komponentleri açıklar,
|
4- |
Sağlığı korumak ve yükseltmek için birincil, ikincil ve üçüncül korunmanın ne anlama geldiğini açıklar.
|
5- |
Sağlığı etkileyen tüm faktörleri birbirleriyle ilişkilendirir.
|
6- |
Sağlık hizmetleri sunum sisteminin temel özelliklerini ve Türkiye’de sağlık hizmetleri sunum sistemini tanımlar,
|
7- |
Birinci basamak sağlık kuruluşlarında yapılacak koruyucu hekimlik hizmetlerini sıralar,
|
8- |
Yaşam biçimi, ve sağlığa zararlı alışkanlıkların sağlık üzerine etkilerini, ortaya çıkabilecek sağlık sorunları ve alınması gereken önlemleri sayar
|
9- |
Bulaşıcı hastalıkların özelliklerini, sağlık üzerine etkileri ve korunma ilkelerini sayar
|
10- |
Kronik hastalıkların özelliklerini, sağlık üzerine etkileri ve korunma ilkelerini sayar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
39
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Öztürk Y, Günay O (edt), Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 2011
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Halk Sağlığı alanında yayınanana ulusal veya uluslararası dergiler
|
|