Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > TOPLUM VE SAĞLIK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TOPLUM VE SAĞLIK Birinci düzey HAS 101 Zorunlu 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ARDA BORLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Sunum, Soru cevap, tartışma
Dersin amacı Öğrenciler birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik çaba göstermek ve hizmet sunmanın önemine inanır ve halk sağlığı felsefesini benimserler.
Dersin tanımı Halkın sağlığını olumsuz yönde etkileyen etmenlerin neler olduğu, sağlığın sosyal ve kültürel boyutları, Türkiye''''''''de sağlık hizmetlerinin sunuluş modelleri, önemli sağlık sorunlarının neler olduğu ve sağlığı koruma ve geliştirme konularını içermektedir.

Dersin içeriği
1- Dersin Tanıtımı, Amacı ve Hedefleri
2- Sağlık ve Hastalık Kavramları
3- Sağlık ve Çevre
4- Sağlığı Etkileyen Fiziksel ve Biyolojik Faktörler
5- Sağlığı Etkileyen Kimyasal Faktörler
6- Sağlığı Etkileyen Sosyal ve Kültürel Faktörler
7- Ara Sınav
8- Temel Sağlık Hizmetleri
9- Sağlık Hizmetleri Sistemi ve Türkiye’de Sağlık Hizmetleri Sunum Modeli
10- Bulaşıcı Hastalıklardan Korunma ve Kontrolü
11- Kronik Hastalıklardan Korunma ve Kontrolü
12- Seçilmiş Kronik Hastalıkların Özellikleri
13- Sağlığa Zararlı Alışkanlıklar
14- Sağlığı Geliştirme ve Sağlıklı Yaşam Biçimi
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Fiziksel, biyolojik, kimyasal, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir.
2- Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir, çevre ve sağlık arasındaki ilişkiyi tanımlar.
3- Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve komponentleri açıklar,
4- Sağlığı korumak ve yükseltmek için birincil, ikincil ve üçüncül korunmanın ne anlama geldiğini açıklar.
5- Sağlığı etkileyen tüm faktörleri birbirleriyle ilişkilendirir.
6- Sağlık hizmetleri sunum sisteminin temel özelliklerini ve Türkiye’de sağlık hizmetleri sunum sistemini tanımlar,
7- Birinci basamak sağlık kuruluşlarında yapılacak koruyucu hekimlik hizmetlerini sıralar,
8- Yaşam biçimi, ve sağlığa zararlı alışkanlıkların sağlık üzerine etkilerini, ortaya çıkabilecek sağlık sorunları ve alınması gereken önlemleri sayar
9- Bulaşıcı hastalıkların özelliklerini, sağlık üzerine etkileri ve korunma ilkelerini sayar
10- Kronik hastalıkların özelliklerini, sağlık üzerine etkileri ve korunma ilkelerini sayar

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     39
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Öztürk Y, Günay O (edt), Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 2011
Yardımcı Kaynaklar Halk Sağlığı alanında yayınanana ulusal veya uluslararası dergiler

Ders ile ilgili dosyalar