Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
English
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ORHAN KEKLİKCİOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Sebahattin ÜNALAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Res. Assis. Enes FİL, Res. Assis. Selçuk SARIKOÇ
|
Dersin veriliş şekli
|
Face to face
|
Dersin amacı
|
Objective of this course is to explain physics and mathematics meaning of a differential and integral calculus, differential equations and vector mathematics. Thereby, all mathematical solution processes will be explained and applications in the mechanical engineering will be given
|
Dersin tanımı
|
There are four mathematics lessons in the mechanical engineering in the undergraduate level. Mathematical Methods in Engineering-I covers all contents of Mathematics I, Mathematics II, Differential Equations and Engineering Mathematics. However, the given samples for topics will be more complex than those of the undergraduate level. Mathematics II will be a background for Mathematical Methods in Engineering-I and II
|
1- |
Differential integral calculus and numerical methods
|
2- |
Differential elements, differential and integral calculus. Boundary and Initial conditions. Order, linearity and homogenity of ordinary differantial equations.
|
3- |
Integral and separation of variables for ordinary differential equations.
|
4- |
The undetermined coefficients method for ordinary differential equations.
|
5- |
The variation of variables method for ordinary differential equations.
|
6- |
1.order differantial equations: linear equations, exact differential equation, Bernoulli and Riccati equations
|
7- |
Higher order linear equations: Homogenous solutions
|
8- |
Higher order linear equations: Non-homogenous solutions
|
9- |
Bernoulli and Riccati Equations
|
10- |
Solutions of ordinary differential equations by Power Series
|
11- |
Homogeneous solution of high order linear variable differential equations with variable coefficients: Euler-Cauchy Equation
|
12- |
Homogeneous solution of high order variable coefficient linear differential equations: Power Series Solution
|
13- |
Simple systems of differential equations and introduction to partial differential equations
|
14- |
Simple systems of differential equations and introduction to partial differential equations
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
To understand the application of mathematics to the general engineering problems
|
2- |
To learn different mathematical methods of solution of engineering problems
|
3- |
Ability to apply engineering mathematics to the solution of mechanical engineering problems
|
4- |
Ability to explain engineering problems with mathematics
|
5- |
To apply mathematical principles to real world problems
|
6- |
Students with mathematical background to the other courses of Department of Mechanical Engineering with Differential Equations
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
|
|
2- |
Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
5
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
5
|
5
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
124
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
•Diferansiyel Denklemler Ders Notları, Prof. Dr. Sebahattin ÜNALAN
|
Yardımcı Kaynaklar
|
•Erwing Kreyszig, Advanced Engineering Mathematics, 8th edition, John Wiley & sons inc., Newyork, 1999.
|
|