Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KLASİK İSLAM SANATLARI |
Üçüncü düzey |
İTS505 |
|
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ FADİME ÖZLER KAYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ FADİME ÖZLER KAYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Nurcan Gül ARSLAN, Arş. Gör. Muhammet Tayyip DOĞAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, Power Point sunum eşliğinde görsel materyallerle desteklenerek verilmektedir.
|
Dersin amacı
|
Türk İslam Sanatı, Klasik İslam Sanatları, Sanat Tarihi, Estetik ve El Sanatları konusunda bilgi kazanmak, ilgi ve becerilerini keşfetmek.
|
Dersin tanımı
|
Sanat Terimleri, Sanat, İslam Sanatı, Estetik, Sanat Olgusunu Etkileyen Faktörler, İslam Sanat İlişkisi, İslam Sanatının Doğuşu ve Gelişimi, İslam Sanatının Seçkin Örnekleri, Türk-İslam El Sanatları, Hat, Tezhip, Cilt, Ebru, Minyatür, Cam, Çini, Seramik Sanatları.
|
1- |
Kavramlar: Sanat, Sanat Tarihi, İslam Sanatı, Türk Sanatı, Türk-İslam Sanatı, Estetik, Sanatın Konusu ve Önemi/Sanat Olgusunu Etkileyen Faktörler: Sanat-Fiziki Çevre İlişkisi, Sanat- Toplum İlişkisi, Sanat-Din Sanat İslam ilişkisi. Süsleme ve El Sanatları
|
2- |
Süsleme ve El Sanatları: Türk Tezyini Sanatlar, Türk El Sanatları; Minyatür, çini ve keramik, maden, cam, dokuma ve işleme, hat, tezhip, ebru, deri ve cilt sanatları
|
3- |
Hat Sanatı ve Ekoller, Hat Sanatında Yazı Çeşitleri, Aklam-ı Sitte, Aklam-ı Sitte Dışındaki Yazı Çeşitleri, Hat Sanatının Uygulama Alanları
|
4- |
Tezhip Sanatı, Tezhip Teknikleri, Tezhip Sanatında Kullanılan Motifler, Tezhip Sanatında Tercih Edilen Renkler, Tezhip Sanatının Dönemlere Göre Özellikleri
|
5- |
Cilt Sanatı, Cilt Üslupları, Cilt Çeşitleri, Mücelliltler ve Ciltcilik Teşkilatı, Cildin Yapılışı, Cildin Yapımında Kullanılan Malzemeler ve Teknikler, Anadolu Selçukluları, Beylikler ve Osmanlılar Döneminde Cilt Sanatı
|
6- |
Ebru Sanatı, Ebru Sanatının Tarihi Serüveni, Ebru Sanatında kullanılan Malzemeler, Ebru Çeşitleri
Sanatı
|
7- |
Minyatür Sanatı, Minyatür Sanatının Tarihi Serüveni, Osmanlı Minyatür Sanatı
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Cam Sanatı, Camın Ortaya Çıkışı, İslam Öncesi ve İslam Sonrası Cam Sanatı
|
10- |
Çini ve Seramik Sanatı, Osmanlı''da Çini ve Seramik Sanatı, Çini ve Seramik Yapım Teknikleri
|
11- |
Ahşap Sanatı, Ahşap Süsleme Teknikleri; Oymacılık, Kündekari, Kakma
|
12- |
Dokuma Sanatı; Dokuma Sanatının Gelişimi, Pazırık''tan Uşak Halılarına Halının Tarihi Serüveni, Dokuma Teknikleri; Mekikli Dokumalar, Kirkitli Düz Dokumalar, Kirkitli Havlı Dokumalar, Dokuma Örnekleri; Halı, Kilim, Cicim, Yaygı, Sergi
|
13- |
Maden Sanatı, Maden Sanatının Gelişimi, Bakırcılık, Demircilik, Altın-Gümüş
|
14- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslâm tarih, sanatı, kültür ve medeniyeti hakkında bilgi sahibi olur, diğer kültür ve medeniyetlerle ilişkisini kurar.
|
2- |
Türk-İslâm sanatı, klasik İslam sanatları ve estetiği alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir; potansiyel yeteneklerini geliştirir.
|
3- |
İslam el sanatlarını modern teknoloji ve metotlarla birleştirerek günümüzde farklı alanlarda uygulamayı öğrenir.
|
4- |
İslam sanatları alanında özgün araştırmalar yapabilir.İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahip olur.
|
5- |
İslam Tarihi ve Sanatları alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir.
|
6- |
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
|
7- |
Alanında edindiği birikimi toplumun İslam kültür ve medeniyeti ile ilgili ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
|
8- |
Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkı verir.
|
9- |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
|
10- |
İslam el sanatları saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgi ve beceri sağlar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mekatronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
|
|
6- |
Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
|
7- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
4
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
83
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
İslam Sanatı- Selçuk Mülayim, Türk Sanatı- Oktay Aslanapa,The Art of the Qur’an: Treasures from the Museum of Turkish and Islamic Arts- Zeren Tanındı, Türk-Süsleme Sanatları I, II- a. Süheyl Ünver
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|