Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > KLASİK İSLAM SANATLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KLASİK İSLAM SANATLARI Birinci düzey İTS505 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ FADİME ÖZLER KAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ FADİME ÖZLER KAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Nurcan Gül ARSLAN, Arş. Gör. Muhammet Tayyip DOĞAN
Dersin veriliş şekli Yüz yüze, Power Point sunum eşliğinde görsel materyallerle desteklenerek verilmektedir.
Dersin amacı Türk İslam Sanatı, Klasik İslam Sanatları, Sanat Tarihi, Estetik ve El Sanatları konusunda bilgi kazanmak, ilgi ve becerilerini keşfetmek.
Dersin tanımı Sanat Terimleri, Sanat, İslam Sanatı, Estetik, Sanat Olgusunu Etkileyen Faktörler, İslam Sanat İlişkisi, İslam Sanatının Doğuşu ve Gelişimi, İslam Sanatının Seçkin Örnekleri, Türk-İslam El Sanatları, Hat, Tezhip, Cilt, Ebru, Minyatür, Cam, Çini, Seramik Sanatları.

Dersin içeriği
1- Kavramlar: Sanat, Sanat Tarihi, İslam Sanatı, Türk Sanatı, Türk-İslam Sanatı, Estetik, Sanatın Konusu ve Önemi/Sanat Olgusunu Etkileyen Faktörler: Sanat-Fiziki Çevre İlişkisi, Sanat- Toplum İlişkisi, Sanat-Din Sanat İslam ilişkisi. Süsleme ve El Sanatları
2- Süsleme ve El Sanatları: Türk Tezyini Sanatlar, Türk El Sanatları; Minyatür, çini ve keramik, maden, cam, dokuma ve işleme, hat, tezhip, ebru, deri ve cilt sanatları
3- Hat Sanatı ve Ekoller, Hat Sanatında Yazı Çeşitleri, Aklam-ı Sitte, Aklam-ı Sitte Dışındaki Yazı Çeşitleri, Hat Sanatının Uygulama Alanları
4- Tezhip Sanatı, Tezhip Teknikleri, Tezhip Sanatında Kullanılan Motifler, Tezhip Sanatında Tercih Edilen Renkler, Tezhip Sanatının Dönemlere Göre Özellikleri
5- Cilt Sanatı, Cilt Üslupları, Cilt Çeşitleri, Mücelliltler ve Ciltcilik Teşkilatı, Cildin Yapılışı, Cildin Yapımında Kullanılan Malzemeler ve Teknikler, Anadolu Selçukluları, Beylikler ve Osmanlılar Döneminde Cilt Sanatı
6- Ebru Sanatı, Ebru Sanatının Tarihi Serüveni, Ebru Sanatında kullanılan Malzemeler, Ebru Çeşitleri Sanatı
7- Minyatür Sanatı, Minyatür Sanatının Tarihi Serüveni, Osmanlı Minyatür Sanatı
8- Ara Sınav
9- Cam Sanatı, Camın Ortaya Çıkışı, İslam Öncesi ve İslam Sonrası Cam Sanatı
10- Çini ve Seramik Sanatı, Osmanlı''da Çini ve Seramik Sanatı, Çini ve Seramik Yapım Teknikleri
11- Ahşap Sanatı, Ahşap Süsleme Teknikleri; Oymacılık, Kündekari, Kakma
12- Dokuma Sanatı; Dokuma Sanatının Gelişimi, Pazırık''tan Uşak Halılarına Halının Tarihi Serüveni, Dokuma Teknikleri; Mekikli Dokumalar, Kirkitli Düz Dokumalar, Kirkitli Havlı Dokumalar, Dokuma Örnekleri; Halı, Kilim, Cicim, Yaygı, Sergi
13- Maden Sanatı, Maden Sanatının Gelişimi, Bakırcılık, Demircilik, Altın-Gümüş
14- Yarıyıl Sonu Sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslâm tarih, sanatı, kültür ve medeniyeti hakkında bilgi sahibi olur, diğer kültür ve medeniyetlerle ilişkisini kurar.
2- Türk-İslâm sanatı, klasik İslam sanatları ve estetiği alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir; potansiyel yeteneklerini geliştirir.
3- İslam el sanatlarını modern teknoloji ve metotlarla birleştirerek günümüzde farklı alanlarda uygulamayı öğrenir.
4- İslam sanatları alanında özgün araştırmalar yapabilir.İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahip olur.
5- İslam Tarihi ve Sanatları alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir.
6- Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
7- Alanında edindiği birikimi toplumun İslam kültür ve medeniyeti ile ilgili ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
8- Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkı verir.
9- Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
10- İslam el sanatları saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgi ve beceri sağlar.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İslam Sanatı- Selçuk Mülayim, Türk Sanatı- Oktay Aslanapa,The Art of the Qur’an: Treasures from the Museum of Turkish and Islamic Arts- Zeren Tanındı, Türk-Süsleme Sanatları I, II- a. Süheyl Ünver
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -