Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BAHÇE BİTKİLERİ ISLAHI |
Birinci düzey |
BB411 |
Zorunlu |
8 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
GENETİK; GENEL SEBZECİLİK; GENEL MEYVECİLİK,
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HALİT YETİŞİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. HALİT YETİŞİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. HASAN TALHA ÜNSAL
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ-YÜZE
|
Dersin amacı
|
Temel bitki ıslahı prensip ve metotlarının genelde Bahçe Bitkileri temel
alınarak öğretilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Bahçe Bitkileri ıslahının özellikleri, kültür çeşitlerinin meydana gelişi,
germplazm ve merkezleri, ıslah stratejisi, poliploidler ve özellikleri,
eşeysel ve somatik poliploidi, somatik melezleme, mutasyonlar ve mutagenler ile seleksiyon, kombinasyon, geriye melezleme ve F1 çeşit ıslah yöntemlerinin temel esaslarını kapsayan bir derstir.
|
1- |
Bitki ıslahının tanımı, gelişme aşamaları ve yararlandığı bilim dalları
|
2- |
Islahın temel amaçları ve genetik varyabilitenin oluşturulma yöntemleri
|
3- |
Bitki gen kaynakları ve bitki ıslahındaki önemi ve genetik kaynakların korunması
|
4- |
Temel genetik kavramlar
|
5- |
Seleksiyon ıslahı ve fitness değeri
|
6- |
Toplu seleksiyon ve Teksel seleksiyon
|
7- |
Klon ıslahı
|
8- |
Genetik ilerleme, seleksiyon farkı ve kalıtım dercesi
|
9- |
Seleksiyon ettinliğini arttırma yöntemleri ve yedek tohum yöntemi
|
10- |
Tekrarlamalı seleksiyon yöntemleri
|
11- |
Kombinasyon ıslahı
|
12- |
Pedigri yöntemi
|
13- |
Bulk yöntemi
|
14- |
Modifiye edilmiş seleksiuon yöntemleri
|
15- |
Geriye melezleme ıslahı
|
16- |
Hibrit (F1) ıslahı
|
17- |
Saf hat üretme yöntemleri (kendileme ve dihaploidizasyon)
|
18- |
Kombinasyon testleri ve melezlerin oluşturulması
|
19- |
Biyoteknoloji destekli ısalh yöntemleri
|
20- |
Mutasyon ıslahı
|
1- |
Genel bitki ıslahında temel kavramları bilir
|
2- |
Bitki ıslahının temel prensiplerini bilir.
|
3- |
Bahçe bitkilerinde toplu seleksiyon töntemini bilir.
|
4- |
Bahçe bitkilerinde teksel seleksiyon töntemini bilir.
|
5- |
Bahçe bitkilerinde pedigri seleksiyon töntemini bilir.
|
6- |
Bahçe bitkilerinde saf hat oluşturm ayollarını bilir.
|
7- |
Sebzelerde hibrit çeşit ıslahını bilir.
|
8- |
Bitki ıslahında kulanılanal bioteknolojik yöntemleri bilir.
|
9- |
Bahçe bitkilerinde mutasyon kaynakalarını bilir.
|
10- |
bahçe bitkilerinde mutasyon ıslahını bilir
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bahçe Bitkileri disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi,
|
|
2- |
Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri bölümü ile ilgili karmaşık problemleri belirleme, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi,
|
|
3- |
Bahçe Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve şartlar altında belirli gereksinimleri karşılayacak ve geliştirecek şekilde tasarlama ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini etkin bir şekilde kullanma ve uygulama becerisi,
|
|
4- |
Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi,
|
|
5- |
Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi,
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi,
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi,
|
|
8- |
Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve talimat verme becerisi,
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,
|
|
10- |
Mesleki etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
|
|
11- |
Ziraat Mühendisliği Bahçe Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık,
|
|
12- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (sürdürülebilirlik, sağlık, çevre ve güvenlik sorunları, ekonomi vb.) ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
13- |
Bahçe Bitkileri alanında yer alan tüm bitkisel materyalin çoğaltılması, üretimi, korunması, geleceğe aktarımını sağlayabilme ve çevreye duyarlı analitik düşünme becerisi.
|
|
14- |
Bahçe Bitkileri alanında piyasa taleplerine uygun ıslah programlarını oluşturabilme ve gerçekleştirebilme becerisi.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
7
|
1
|
7
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
8
|
2
|
16
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
7
|
2
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
185
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
6
|
20
|
Ödev
|
2
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle
zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu ve çıktıları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
V. ŞENİZ (1993). Bahçe Bitkileri Islahı (Geliştirilmiş II. Baskı). Uludağ
Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Ders notları No:13, Bursa.
İ. DEMİR, İ. TURGUT (1999) Genel Bitki Islahı Ege Üniversitesi Osfet Atelyesi Bornova İZMİR
S. BROJEVİC (1990) Priciples and Methods of Plant Breeding.
Elsevier Science publishers B.V., The Netherlands.
KALLOO, (2000) Vegetable Breeding V I. CRC Press Inc Boca Raton Florida USA.
|
|