Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLK YARDIM |
Birinci düzey |
SEC 203 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul şartı aranmaz
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatma yöntemi, görsel (Power-point) sunumlar,Pratik Uygulama (maket üzerinde)
|
Dersin amacı
|
Travmatik ve tıbbi acil olgularda olay yerindeki imkanlardan ve emprovize malzemelerden yararlanarak yaralı/hastanın durumuna uygun ilkyardım müdahalesi yeterliliği kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrenciler hastalarda karşılaşabilecekleri çeşitli tıbbi ve travmatik acil durumları/ hastalıkları öğreneceklerdir. Öğrenciler soluk yolu tıkanması, solunum ve kalp ve durması, şok, kırık, yanık, donma, zehirlenme durumlarında uygun müdahaleleri başlatma becerisi kazanacaklardır. Öğrenciler aynı zamanda bu acil durumları yaşa göre uyarlayarak değerlendirebilecektir.
|
1- |
İlkyardımın önemi ve kuralları
|
2- |
İlkyardımın temel prensipleri (6 T ilkesi: Tedbir, Tanı, Telekominikasyon, Triyaj, Tedavi, Transport)
|
3- |
Kardio-pulmoner resüsitasyon ve 2010 yılında yapılan değişiklikler
|
4- |
Kurtarma ve taşıma yöntemleri
|
5- |
Eksremite kırıklarında ilkyardım
|
6- |
Kanamalar ve ilk yardım.
|
7- |
Şok tanımı, şokun evreleri, şok bulguları ve ilkyardım
|
8- |
Anaflaktik şokun tanımı ve bulguları, ayırıcı tanısı, tedavisi
|
9- |
Kafa, göğüs, karın yaralanmaları ve ilkyardım
|
10- |
Yanıklar ve elektrik çarpmalarında ilkyardım
|
11- |
Donmalarda ilkyardım
|
12- |
Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde ilkyardım
|
13- |
İlk yardım gerektiren diğer durumlar
|
14- |
Genel tekrar- sınıfta vaka çalışması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İlkyardımın önemini ve gereklliliğini kavramış olma,
|
2- |
ilkyardım Müdahalelerini 6T önceliklendirmesi kapsamında uygulayabiliyor olma. Kurtarıcı, yaralı/hasta ve olay yeri yönetimini sağlayabiliyor olma
|
3- |
Bebek-Çocuk ve Yetişkinde güncellenmiş kardiyo-pulmoner resüsitasyon yapabiliyor olma
bebekte ve erişkinde(Heimlich) tıkalı hava yolu açmada kullanılan manevraları yababiliyor olma
|
4- |
Direkt ve indirekt yöntemleri kullanarak kanama kontrolünü yapabiliyor olma, gerektiğinde turnike uygulayabiliyor olma
|
5- |
Şok bulgularını tanıyor olma,ayırıcı tanıya gidebilme ve uygun ilkyardım girişimini başlatabiliyor olma
Hasta/yaralıya şok pozisyonu verebiliyor olma
|
6- |
Kırıklarda Distal Nörovasküler Sistem Muayenesi yapabiliyor olma, Atelleme tekniklerine uygun atelleme yababiliyor olma
|
7- |
Kafa-göğüs- karın gibi üç boşlukta meydana gelebilecek izole ya da çoklu travma durumlarını tanıyabiliyor ve uygun vaka yönetimi yababiliyor olma
|
8- |
Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde genel tedavi yöntemlerini bili,yor ve uygulayabiliyor olma
|
9- |
Yanıklı ve donmalı olgularda uygun ilkyardım ve canlandırma işlemlerini biliyor ve yapabiliyor olma
|
10- |
acil olgu yönetiminde profesyonel davranış sergileyebilme.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Dişin temel yapısını, işleyişini bilir. Alan terminolojisini etkin kullanır.
|
|
4- |
Klinikteki tedavi ve sarf malzemelerinin sağlanması ve kontrolünde görev alır.
|
|
5- |
Genel hijyen, dezenfeksiyon ve sterilizasyon kurallarını bilir, kullanılan malzemelerin dezenfeksiyonunu ve sterilizasyonunu yapar.
|
|
6- |
Diş ünitelerini muayene ve diğer işlemlere hazır hale getirir.
|
|
7- |
Klinikte kullanılan araç ve gereçleri bilir.
|
|
8- |
Diş hekimin uygulayacağı tedavi şekline göre gerekli malzemeleri ve muayene öncesi hastayı hazırlar.
|
|
9- |
Tedavi sırasında ve Koruyucu diş hekimliği uygulamalarında diş hekimine yardım eder.
|
|
10- |
Bir diş kliniğinde hasta kayıtlarını düzenler ve diş kliniğini (muayenehane) organize eder.
|
|
11- |
Diş film çekiminde hastayı uygun şekilde hazırlar.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|