Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YAPI PLANLAMA VE YÖNETİMİ |
Birinci düzey |
MİM S70 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KEMAL DEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KEMAL DEMİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
kuramsal-teorik
|
Dersin amacı
|
Mekan büyüklüğü ve nitelikleri açısından veri oluşturacak planlamaların ve yönetimin yapı üretimine ilişkin temel bilgileri vermesi.
|
Dersin tanımı
|
Mekansal organizasyon ve programlama kavramları, ortak özellikleri, organizasyon ihtiyaçlarını belirleyen amaçlar, mekansal organizasyon süreci, program ve programlama kavramları.
|
1- |
Dersin tanıtımı
|
2- |
Mekansal organizasyonlar/ programlama ve programlama kapsamına ilişkin veriler
|
3- |
Kuruluş ve işletme organizasyonlarına ilişkin belirlemeler ile mekan örgütlenmesi, kapasitesi, alansal/ işlevsel veriler
|
4- |
İhtiyaç programlanmasında problemler ve stratejiler; mekan donatımı, gelişme ve değişimler
|
5- |
Fiziksel çevre / kullanıcı özellikleri ve toplumla ilgili veriler
|
6- |
Ekonomik ve yapısal kısıtlar
|
7- |
Resmi tatil
|
8- |
Programın belirlenmesi; amaçlar, mekânsal gereksinimler, konumlanma, işlevsel özellikler
|
9- |
Ara Sınav
|
10- |
İhtiyaç programının belirlenmesi,
|
11- |
Arsa seçimi, donatımı, kullanımı ve sınırlılıklar
|
12- |
Tasarım ve tasarım süreci
|
13- |
Birimlerin konumlandırılması
|
14- |
Birimlerin biçimlendirilmesi
|
15- |
Değerlendirme süreci ve türleri
|
16- |
Değerlendirme ölçütleri
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
programlama, mekan örgütlenmesine ilişkin verileri, mekan kapasitelerine ilişkin verileri kavrar
|
2- |
alansal gereksinmelere ilişki verileri, işlevsel verileri, mekanların yer seçimine ilişkin verileri yorumlar
|
3- |
mekanların biçimlendirilmesine ilişkin verileri, gelişmelere ve dönüşümlere ilişkin verileri, fiziksel çevreye ilişkin verileri değerlendirir
|
4- |
kullanıcı özelliklerine ilişkin verileri, bina ve mekanların hizmet vereceği toplumla ilgili verileri yorumlar
|
5- |
parasal ve yapısal sınırlılıklarla ilgili verileri kullanır
|
6- |
arazi seçim ilkelerini, arazi kullanım konularını kavrar
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. İnceoğlu Mine : ‘’Mimari Planlama – Tasarlama sürecinde problem belirleme’’ İ.T.Ü. İstanbul 1982
2. İnceoğlu Necati: ‘’ Mimarlıkta Bina programlama olgusu’’ İ.T.Ü. İstanbul 1982
3. T, Aktüre ‘’Bina İhtiyaç Programlaması’’ TUBİTAK – Y.A.E, Ankara 1985
4. Alexander, C. ‘’ the Timeless Way of Building’’, Oxford Univercity Press, N.Y. 1989.
5. Beyazıt, N. ‘’ Bina Programlama Usulü Olarak Tasarlamaya Katılma’’, Bina Programlama Semineri Bildirileri, TUBİTAK-YAE 1979
|
|