Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Uzay Mühendisliği (y.l) > UZAY ARACI MODERN KONTROL YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
UZAY ARACI MODERN KONTROL YÖNTEMLERİ İkinci düzey UZM 519 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bulunmuyor
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN ÇELİK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN ÇELİK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Bu ders uzmanlık gerektiren otomatik kontrol çalışmalarında, ileri modern kontrol yöntemlerinin tanıtılmasını, bu yöntemlerin kullanılabileceği alanların örneklendirilmesini ve bir problemin çözümünde yeni sistem geliştirmek için yapılacak uygulamalara temel oluşturulmasını amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Klasik kontrol yöntemleri uzay aracında kontrol ihtiyaçlarını gideremediğinden modern kontrol yöntemleri geliştirilmeye başlanmıştır. Bu ders karmaşık sistemlerin dijital olarak kontrol edilmesine daha elverişli olanaklar sunan modern yöntemlerin tanıtılmasını ve araştırılmasını içeren bir derstir. Dersin içeriği eğitim, araştırma, sunum ve raporlama olmak üzere dört bölümden oluşur. Eğitim ve araştırma neticesinde elde edilen bilgiler ışığında öğrenci bir modern kontrol yöntemi belirleyerek bu yöntemin uzay araçlarına uygulandığı bir örnek araştırır. Bu kontrol örneğinin uzay aracı kontrolü alanında olması tavsiye edilmekle birlikte farklı hava aracı sistemlerinin kontrolleri de değerlendirilebilir. Öğrenci ilgili literatürü tarayarak araştırma sonucunda elde ettiği kontrolcü verileri ile bir sunum gerçekleştirir. Bu sunum öğrencinin ara dönem başarı puanının belirlenmesinde etkilidir. Ayrıca araştırdığı ve sunduğu konuyu bilimsel araştırma, etik ve tez yazım kuralları dahilinde bir rapor haline de getirerek teslim eder. Bu rapor da dersin yarıyıl sonu başarı puanının belirlenmesinde etkilidir.

Dersin içeriği
1- Farklı amaçlarla tasarlanmış uzay araçları
2- Temel uzay aracı dinamiği
3- Uzay aracı hareketi kontrolü, Otopilot ve destek sistemleri
4- Doğrusal kontrol sistemleri: Proportional Integral Derivative (PID)
5- Doğrusal kontrol sistemleri: Linear Quadratic Regulator/Gaussian-LQR/G
6- Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Feedback Linearization Control ve Backstepping Control
7- Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Sliding Mode Control
8- Ara Sınav
9- Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Model Predictive Control
10- Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Adaptive Control Algorithms
11- Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Robust Control Algorithms
12- Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Optimal Control Algorithms
13- Hibrit ve Zeki kontrol sistemleri: Fuzzy Logic Based Intelligent Control
14- Hibrit ve Zeki kontrol sistemleri: Neural Network Based Intelligent Control
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Farklı uzay araçlarını tanır.
2- Uzay aracı dinamiklerini bilir.
3- Uzay aracı dinamiklerinin otomatik kontrolünü anlar.
4- Doğrusal, doğrusal olmayan ve zeki kontrol sistemlerini öğrenir.
5- Kontrol sistemleri arasında karşılaştırma yapabilir.
6- Yaptığı çalışmaları bilimsel araştırma, etik ve tez yazım kurallarına göre raporlar.
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Etik değerler ve kalite bilinci çerçevesinde ulusal ve uluslararası taleplere cevap verecek nitelikte mühendisler yetiştirmek.
2- Endüstride ve araştırma kuruluşlarında, uygulama ve araştırma alanında kariyer hedeflerine uygun planlama yeteneğine sahip mühendisler yetiştirmek.
3- Teknik, ekonomik ve sosyolojik faktörleri dikkate alarak, mühendislik tasarım ve uygulamalarında özgün fikirler geliştirebilen, farklı disiplinlerle ortak çalışabilen, girişimci/yenlikçi mühendisler yetiştirmek.
4- Küresel boyutta bilimsel ve teknolojik gelişmelere uyum sağlayabilen, etkin iletişim kurma becerisi kazanmış mühendisler yetiştirmektir.
5- Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
6- Deney tasarımlama ve yapma ile deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
7- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi
8- Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
9- Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
10- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
11- Etkin iletişim kurma becerisi
12- Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
14- Çağın sorunları hakkında bilgi
15- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanma becerisi
16- Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilecek temel alt yapıya sahip mühendis
17- Ulusal ve uluslararası taleplere uygun olarak uygulanabilir teknolojiler geliştiren mühendislik yeteneği
18- Mevcut ürün ve teknolojilerin her türlü verimliliğini geliştirici özgün fikirler geliştirme ve uygulama
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 20 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 30 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 5 10 50
Toplam iş yükü     188
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar