Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜZEL KİŞİLER |
İkinci düzey |
HKÖT 520 |
Seçmeli |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ RAMAZAN AYDIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. RAMAZAN AYDIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. HARUN MİRSAD GÜNDAY
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersle ilgili tespit edilen konu başlıkları öğrenciler tarafından yazılı ödev olarak hazırlanıp ve sözlü olarak sunulacaktır. Sözlü sunum esnasında gerek sunumu yapan öğrenci tarafından belirlenen gerekse diğer öğrenciler tarafından tespit edilen konular üzerinde tartışma yapılacaktır. Buna ilaveten sunum konularına ilişkin yargı kararları ve öğretideki görüşler incelenecektir. Söz konusu yargı kararlarının ve öğretideki görüşlerin isabetli olup olmadığı belirlenerek, yeni görüşler geliştirilmeye çalışılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Tüzel kişilere ilişkin sorunların irdelenmesi ve bu sorunların yargı kararları ile öğretideki görüşler ışığında analiz edilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca muhtemel tüzel kişilere ilişkin uyuşmazlıklarda kullanılmaya elverişli pratik çözüm yöntemlerinin öğrencilere aktarılması da amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Medeni hukuk tüzel kişiliğine ilişkin konuların (kavram, kuruluş, hak ehliyeti, fiil ehliyeti, sona erme gibi) ve medeni hukuk tüzel kişiliklerinden dernek ve vakıflara ilişkin konuların (kavram, kuruluş, amaç, üyelik, organ, sona erme gibi) ele alındığı hukuk dalıdır.
|
1- |
Tanışma, sunum konusu belirlenmesi
|
2- |
Tüzel kişi kavramı, unsurları, tarihsel temelleri, tüzel kişilerin hukuki niteliğine ilişkin teoriler
|
3- |
Tüzel kişilerin hak ve fiil ehliyeti
|
4- |
Tüzel kişiliğin sona ermesi
|
5- |
Dernek kavramı ve dernek türleri, derneğin kuruluşu, dernek amacı
|
6- |
Dernek üyeliği,üyeliğin geçersizliği ve sona ermesi
|
7- |
Dernek organları
|
8- |
Derneğin sona ermesi
|
9- |
Vakıf kavramı ve türleri, vakfın kuruluşu,
|
10- |
Vakıfta mal unsuru, vakfın amacı
|
11- |
Vakfın örgütü
|
12- |
Vakfın yönetiminin şeklinin değiştirilmesi, vakfın amacının değiştirilmesi,vakfın mallarının değiştirilmesi
|
13- |
Vakıftan yararlananlar, vakfın denetimi
|
14- |
Vakfın sona ermesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Tüzel kişiler hukukunun esaslarına ve temel kavramlarına ilişkin bilgiler verilmesi sağlanır.
|
2- |
Tüzel kişiler hukukunun diğer hukuk dallarıyla ilişkisine dair bilgi aktarılır.
|
3- |
Derneklere ilişkin temel bilgilere vakıf olunması sağlanır.
|
4- |
Vakıflara ilişkin temel bilgiler aktarılır.
|
5- |
Dernek ve vakıflara ilişkin hukuki bilgi aktarımının yanında, dernek ve vakıfların tarihi, içtimai ve iktisadi fonksiyonlarına ilişkin bilgi de aktarılır.
|
6- |
Tüzel kişilik perdesinin kaldırılması teorsi gibi tüzel kişiyi oluşturan üyelerin sorumluluğu açısından önem arz eden bilgilere vakıf olunması sağlanır.
|
7- |
Tüzel kişilere ilişkin sorunlar karşısında hak arama yollarına vakıf olunması sağlanır.
|
8- |
Muhtemel tüzel kişilere ilişkin sorunlardan doğan uyuşmazlıklarda kullanılmaya elverişli pratik çözüm yöntemleri aktarılır.
|
9- |
Tüzel kişiler hukukuna ilişkin lisansüstü düzeydeki yargı kararlarına ve öğretideki tartışma sonuçlarına vakıf olunması tedarik edilir.
|
10- |
Ödevler sayesinde,tüzel kişiler hukuku alanında bilimsel çalışmalardan haberdar olunması ve bu alanda bilimsel çalışma yapabilmeye vakıf olunması sağlanır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
14
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mustafa Dural/Tufan Öğüz, Türk Özel Hukuku Cilt 2, Kişiler Hukuku, 12. Baskı, İstanbul 2012; Kemal Oğuzman/Özer Seliçi/saibe Oktay-Özdemir, Kişiler Hukuku, 11. Baskı, İstanbul 2011;Ergun Özsunay, Medeni Hukumuzda Tüzel Kişiler, İstanbul 1982; Teoman Akünal, Türk Medeni Hukukunda Tüzel Kişiler, İstanbul 1995; Rona serozan, Tüzel Kişiler, İstanbul 1990; Bilge Öztan, Medeni Hukuk Tüzel Kişilerinde Organ Kavramı ve Organın Fiillerinden Sorumluluk, Ankara 1970
|
|