Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ESKİ TÜRKÇE I |
Üçüncü düzey |
TDE207 |
|
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. HACER TOKYÜREK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. HACER TOKYÜREK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. GALİP GÜNER
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK
|
Dersin amacı
|
Köktürk tarihi ve yazıtları hakkında bilgi verilmesi, yazıtların fonetik, morfolojik özellikleri ile genel olarak gramer yapısının öğretilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Türkçenin 6-8. yüzyıllar arası Köktürk Devleti ve dönemi hakkında bilgi veren bir derstir.
|
1- |
Köktürk dönemi hakkında tarihî bilgiler edinme.
|
2- |
Türk Dilinin İlk Yazılı Belgeleri olan Köktürk Yazıtları tanıtabilme. Runik alfabe ve özellikleri hakkında bilgi edinme.
|
3- |
Köktürkçenin ses özellikleri hakkında bilgi edinme.
|
4- |
Köktürkçenin şekil özellikleri hakkında bilgi edinme
|
5- |
Kö/ül Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
6- |
Kö/ül Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
7- |
Kö/ül Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
8- |
VİZE
|
9- |
Kö/ül Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
10- |
Kö/ül Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
11- |
Kö/ül Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
12- |
Kö/ül Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
13- |
Kö/ül Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
14- |
Kö/ül Tegin’den seçilmiş orijinal yazılı metinler üzerinde okuma, transkripsiyon, anlamlandırma, ses ve şekil bilgisi bakımından inceleme çalışmaları yapılarak metinlerden hareketle devrin kendine has gramer özellikleri anlayabilme.
|
15- |
FİNAL
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci Köktürk Devleti hakkında açıklama yapabilir.
|
2- |
Öğrenci Türkçenin Köktürkçe Dönemi hakkında bilgi verebilir.
|
3- |
Öğrenci Köktürkçenin ses ve şekil bilgisi hakkında açıklama yapabilir.
|
4- |
Öğrenci Runik metinleri okuyabilir.
|
5- |
Öğrenci Köktürk Anıtları hakkında bilgi verebilir.
|
6- |
Öğrenci Köktürkçe kelimelerin tahlilini yapabilir.
|
7- |
Öğrenci Türk kültürü hakkında bilgi verebilir.
|
8- |
Öğrenci Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte söyleyebilir.
|
9- |
Öğrenci Köktürk dönemine ait kaynakları söyleyebilir.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Nitelikli bilim insanı olur
|
|
2- |
Biyokimya ve klinik biyokimyada temel kavram ve kuramları kullanabilecek bilgi birikimine sahip olur
|
|
3- |
Bilimsel bir çalışmayı planlayıp yürütebilme
|
|
4- |
Bilim, insan ve hayvan etiğine uygun davranışları benimseme
|
|
5- |
Spektrofotometrik çalışmaları yürütebilme
|
|
6- |
Elektroforez çalışmalarını yürütebilme
|
|
7- |
Atomik absorpsiyon çalışmalarını yürütebilme
|
|
8- |
Eğitim ve öğretim becerisine sahip olur
|
|
9- |
Sorgulayıcı, araştırıcı ve gözlemci niteliklere sahip olur
|
|
10- |
Araştırma sonuçlarını yayın haline getirmeyi öğrebilme
|
|
11- |
Karşılaşılan problemlere çözüm üretebilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Aydın, Erhan (2016): Orhon Yazıtları.Konya: Kömen Yay.
Ölmez, Mehmet (2012): Orhon - Uygur Hanlığı Dönemi - Moğolistan''daki Eski Türk Yazıtları. Ankara: Bilgesu Yay.
Taşağıl, Ahmet (1995-1999-2001): Göktürkler I-II-III, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Tsai, Liu Mau (2006): Çin Kaynaklarına Göre Doğu Türkleri. İstanbul: Selenge Yay.
Sinor, Denis (der.) (2000): Erken İç Asya Tarihi. İstanbul: İletişim Yay.
Tekin, Talat (2000): Orhon Türkçesi Grameri. İstanbul: TDAD.
Gabain, A. Von (2000): Eski Türkçenin Grameri. (Çeviren: Mehmet Akalın). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Aksan, Doğan (2000): En Eski Türkçenin İzlerinde, Orhun ve Yenisey Yazıtları Üzerinde Sözcükbilim, Anlambilim ve Biçembilim İncelemelerinin Aydınlattığı Gerçekler, İstanbul: Simurg.
Şirin User, Hatice (2006): Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
Tekin, Talat (2008): Orhon Yazıtları, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
|
|