Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ACİL HASTA BAKIMI - I |
Birinci düzey |
İAY192 |
Zorunlu |
2 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım tekniği, hastanede klinik uygulama, role-play yöntemi ile vaka senaryoları canlandırma
|
Dersin amacı
|
Hastanın değerlendirilebilmesi için algoritma geliştirmek,
stresi ve mesleki stres kaynaklarını ve stresle başa çıkma yöntemlerini tanımlamak, Erişkinin soluk yolunu değerlendirmek, ventilasyonu/perfüzyonu bozan durumları fark etmek, gerekli ise ileri hava yolu yöntemlerini kullanmaya karar vermek. İlk değerlendirmeyi belirlenen süre içinde tamamlamak, bu süreçte hastayı değerlendirmek, öncelikleri belirlemek, olayları birbiri ile ilişkilendirmek ve tedavi olasılıklarını değerlendirmek.
Hastane öncesi acil bakımda kullanılan terimlerden bir küçük tıbbi sözlük oluşturmak. Solunum ve dolaşımla ilgili hastalıkların tıbbi acil kapsamında nasıl ele alındığını ve bunların patofizyolojisini anlamak
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrenciler hastane öncesi süreçte farklı tıbbi ve travmatik acil statüsünde sorunu olan hastaları değerlendirmeyi ve gereksindikleri uygun acil bakımı öğreneceklerdir.
|
1- |
Hastane öncesi acil bakım , Acil bakımda kullanılan kısaltmalar
|
2- |
Stres, Acil bakım verenlerde duygusal stres
|
3- |
Vital bulgular,İlk inceleme, İkinci inceleme, Hastanın değerlendirilmesi
|
4- |
Fiziksel muayene yöntemleri (İnspeksiyon, palpasyon, perküsyon, oskültasyon)
|
5- |
Kardiyo-pulmoner resüsitasyon, Yabancı cisimle boğulmalarda ilkyardım
|
6- |
Solunum acilleri (KOAH, Astım, kronik bronşit, Pulmoner amfizem),
|
7- |
Solunum Acilleri (en ölümcül travmatik dispne sebepleri: Hava yolu obstrüksiyonu, Pnömotorakslar, Masif hemotoraks, Yelken Göğüs, Kardiyak Tamponad vb)
|
8- |
Kardio-vasküler aciller, Kardiyak kökenli göğüs ağresı nedenleri, İKH''''''''da risk faktörleri, AMI, KKY, Akut akciğer ödemi, Pulmoner emboli, Abdominal ve torakal aort anevrizmaları
|
9- |
Kardio-vasküler aciller, Kardiyak kökenli göğüs ağresı nedenleri, İKH''''''''da risk faktörleri, AMI, KKY, Akut akciğer ödemi, Pulmoner emboli, Abdominal ve torakal aort anevrizmaları
|
10- |
Kardio-vasküler aciller, Kardiyak kökenli göğüs ağresı nedenleri, İKH''''''''da risk faktörleri, AMI, KKY, Akut akciğer ödemi, Pulmoner emboli, Abdominal ve torakal aort anevrizmaları
|
11- |
Temel EKG düzeyinde ölümcül disritmilerin tanımlanması
|
12- |
Temel EKG düzeyinde ölümcül disritmilerin tanımlanması
|
13- |
Sinir sistemi hastalıklarını (Beyin krizi, menenjit, epilepsi, baş ağrıları vb.) değerlendirmek, acil bakım uygulamak
|
14- |
Sinir sistemi hastalıklarını (Multibl skleroz, Myastenia Gravis, Parkinson vb)değerlendirmek, acil bakım uygulamak
|
15- |
Genel değerlendirme - Vaka çalışmaları
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Olay yeri güvenliği sağlama becerisi kazandırabilme
|
2- |
Hastane öncesi süreçte primer ve sekonder muayene yöntemlerini kullanarak acil hastaya ön tanı koyma becerisi kazandırabilme
|
3- |
İş ve vaka yönetiminden kaynaklanan stresör faktörlerle mücadele etme yeteneği ve kriz yönetimi bilgi-becerisi kazandırabilme
|
4- |
Kardiyo-pulmoner Resüsitasyon Yapabilme bilgi ve becerisi kazandırma
|
5- |
Kısmi ve tam havayolu tıkanıklığında (Heimlich Manevrası) uygun acil yardım yaklaşımlarını uygulayabilme
|
6- |
Travmatik dispne olgularını yönetme becerisi kazandırabilme
|
7- |
Medikal distne olgularını yönetme becerisi kazandırabilme
|
8- |
Göğüs ağrılı hastada "MONA" yaklaşımını uygulayabilme ve olguyu "Güvenlik Çemberi"ne alabilme becerisi kazandırabilme
|
9- |
Temel EKG düzeyinde ölümcül ritimleri tanıyabilme becerisi kazandırabilme
|
10- |
Vaka simülasyonları hazırlayabilme, Rol-play yöntemini kullanarak vakalarla empati kurabilme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
|
|
4- |
Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
|
|
5- |
Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
|
|
6- |
Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
|
|
7- |
EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
|
|
8- |
Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
|
|
9- |
Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
|
|
10- |
Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
|
|
11- |
Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
4
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
14
|
4
|
56
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
143
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Doğan M. (2020. Paramedik. Akademisyen yayın evi
|
|