Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KONUMSAL BİLGİ SİSTEMLERİ |
Birinci düzey |
HM 531 |
Seçmeli |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ÜMRAN KÖYLÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ABDURRAHMAN GEYMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri: Haftada iki saat teorik temeller.
Öğrenciler, programlı ders faaliyetlerinin %70’ine devam etmek zorundadır.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere CBS'nin ne olduğunun kavratılması ve CBS'nin konumsal analiz fonksiyonlarını ve kavramları üzerinde bilgi sahibi olmaları sağlanır.
|
Dersin tanımı
|
CBS Kavramlar ve uygulamalar, Çizge teorisi ve topoloji, Topolojik veri yapıları, CBS'de Topoloji kurma, CBS'de veritabanı tasarlama, Konumsal Analizler ; Konumsal analiz operasyonlarının sınıflandırılması, Konumsal Analizler; Vektör bindirme işlemleri, Komşuluk analizi (eğim, yön, bitişiklik), Yeniden sınıflandırma işlemleri, raster bindirme, yakınlık, Ağ analizleri, WEBCBS, CBS ile ilgili eğilimler
|
1- |
CBS kavramları ve uygulamaları 1 - CBS'ye giriş, temel kavramlar, özel CBS uygulamaları, tarihçe
|
2- |
CBS kavramları ve uygulamaları 2 - CBS'nin işlevi, Veritabanı Yönetim Sistemleri ile ilişkisi
|
3- |
CBS'de Topoloji kurma - Topolojik hatalar ve düzeltilmesi Lab1 - ArcGIS 9.2'ye giriş
|
4- |
CBS'de Topoloji kurma (in ArcGIS 9.2) Lab2 - ArcGIS'de topoloji kurma
|
5- |
Konumsal analizler - Konumsal analiz işlemlerinin sınıflandırılması (J.K.Berry) Lab3 - Buffer, intersect analizleri, model builder (ArcGIS 9.2)
|
6- |
Konumsal analizler - vektör bindirme analizleri Lab4 - Bindirme işlemleri (ArcGIS 9.2 Analiz araçları) - Lab kontrol-1.1
|
7- |
Konumsal Analizler - CBS'de veritabanı tasarımı Lab5 - Lab kontrol 1.2
|
8- |
Konumsal Analizler - Yeniden sınıflandırma işlemleri, raster bindirme, yakınlık ,Katı atık yer seçimi (ArcGIS 9.2) - Lab Kontrol 2.2 (devam)
|
9- |
Lab8 - Lab Kontrol 3
|
10- |
Konumsal Analizler - Ağ Analizleri-1 Lab9 - Ağ analizleri-1
|
11- |
Konumsal Analizler - Ağ Analizleri-2 Lab10- Ağ analizleri - 2
|
12- |
Adres coğrafi kodlama, UAVT uygulamaları Lab11 - UAVT uygulaması
|
13- |
WebCBS
|
14- |
Laboratuar Sınavı - ödev projelerinin değerlendirilmesi
|
15- |
Dönem sonu sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Konumsal bilginin doğru karar verebilmek için ne kadar önemli olduğunu kavrayabilecek.
|
2- |
Konumsal ve konumsal olmayan bilgi sistemlerini öğrenecek ve CBS’nin kullanım alanlarını kavrayabilecek
|
3- |
CBS için gerekli temel bileşenleri ve konumsal analiz fonksiyonlarını öğrenerek gerçek problemleri modelleyebilecek
|
4- |
Modern harita üretim yaklaşımları ile verinin etkin bir şekilde sunumunu yapabilecek
|
5- |
Uygulama projeleri yaparak gerçek dünya problemlerinin CBS ile nasıl modellenebileceğini öğrenecek.
|
6- |
Güncel konularda bilgi sahibi olma, yazılı ve sözlü iletişim kurabilme becerisi kazanma
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik
problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında,
belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım
yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için
gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini
etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve
yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel
çalışma becerisi.
|
|
7- |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor
yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum
yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve
teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik
uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar
hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma
hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik
üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
An Introduction to Digital maping, S.E. Masry, Y.C. Lee, Lecture Notes, Department of Surveying Engineering, University of new Brunswick, Fredericton, Canada, June 1988.
Beyond Mapping, Concepts, Algorithms, and Issues in GIS, Berry,J.K., GIS World Books, Forth Collins, Co, 1993, 226p.
Fundamental operations in computer-assisted map analysis, International Journal of Geographical Information Science, Volume 1, Issue 2 1987, pages 119? 136.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
An Introduction to Digital maping, S.E. Masry, Y.C. Lee, Lecture Notes, Department of Surveying Engineering, University of new Brunswick, Fredericton, Canada, June 1988.
Beyond Mapping, Concepts, Algorithms, and Issues in GIS, Berry,J.K., GIS World Books, Forth Collins, Co, 1993, 226p.
Fundamental operations in computer-assisted map analysis, International Journal of Geographical Information Science, Volume 1, Issue 2 1987, pages 119? 136.
|
|