Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KONUMSAL BİLGİ SİSTEMLERİ |
Birinci düzey |
HM 531 |
|
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ÜMRAN KÖYLÜ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ABDURRAHMAN GEYMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf dersleri: Haftada iki saat teorik temeller.
Öğrenciler, programlı ders faaliyetlerinin %70’ine devam etmek zorundadır.
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere CBS'nin ne olduğunun kavratılması ve CBS'nin konumsal analiz fonksiyonlarını ve kavramları üzerinde bilgi sahibi olmaları sağlanır.
|
Dersin tanımı
|
CBS Kavramlar ve uygulamalar, Çizge teorisi ve topoloji, Topolojik veri yapıları, CBS'de Topoloji kurma, CBS'de veritabanı tasarlama, Konumsal Analizler ; Konumsal analiz operasyonlarının sınıflandırılması, Konumsal Analizler; Vektör bindirme işlemleri, Komşuluk analizi (eğim, yön, bitişiklik), Yeniden sınıflandırma işlemleri, raster bindirme, yakınlık, Ağ analizleri, WEBCBS, CBS ile ilgili eğilimler
|
1- |
CBS kavramları ve uygulamaları 1 - CBS'ye giriş, temel kavramlar, özel CBS uygulamaları, tarihçe
|
2- |
CBS kavramları ve uygulamaları 2 - CBS'nin işlevi, Veritabanı Yönetim Sistemleri ile ilişkisi
|
3- |
CBS'de Topoloji kurma - Topolojik hatalar ve düzeltilmesi Lab1 - ArcGIS 9.2'ye giriş
|
4- |
CBS'de Topoloji kurma (in ArcGIS 9.2) Lab2 - ArcGIS'de topoloji kurma
|
5- |
Konumsal analizler - Konumsal analiz işlemlerinin sınıflandırılması (J.K.Berry) Lab3 - Buffer, intersect analizleri, model builder (ArcGIS 9.2)
|
6- |
Konumsal analizler - vektör bindirme analizleri Lab4 - Bindirme işlemleri (ArcGIS 9.2 Analiz araçları) - Lab kontrol-1.1
|
7- |
Konumsal Analizler - CBS'de veritabanı tasarımı Lab5 - Lab kontrol 1.2
|
8- |
Konumsal Analizler - Yeniden sınıflandırma işlemleri, raster bindirme, yakınlık ,Katı atık yer seçimi (ArcGIS 9.2) - Lab Kontrol 2.2 (devam)
|
9- |
Lab8 - Lab Kontrol 3
|
10- |
Konumsal Analizler - Ağ Analizleri-1 Lab9 - Ağ analizleri-1
|
11- |
Konumsal Analizler - Ağ Analizleri-2 Lab10- Ağ analizleri - 2
|
12- |
Adres coğrafi kodlama, UAVT uygulamaları Lab11 - UAVT uygulaması
|
13- |
WebCBS
|
14- |
Laboratuar Sınavı - ödev projelerinin değerlendirilmesi
|
15- |
Dönem sonu sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Konumsal bilginin doğru karar verebilmek için ne kadar önemli olduğunu kavrayabilecek.
|
2- |
Konumsal ve konumsal olmayan bilgi sistemlerini öğrenecek ve CBS’nin kullanım alanlarını kavrayabilecek
|
3- |
CBS için gerekli temel bileşenleri ve konumsal analiz fonksiyonlarını öğrenerek gerçek problemleri modelleyebilecek
|
4- |
Modern harita üretim yaklaşımları ile verinin etkin bir şekilde sunumunu yapabilecek
|
5- |
Uygulama projeleri yaparak gerçek dünya problemlerinin CBS ile nasıl modellenebileceğini öğrenecek.
|
6- |
Güncel konularda bilgi sahibi olma, yazılı ve sözlü iletişim kurabilme becerisi kazanma
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hava taşımacılığı operasyonlarının içinde bulunduğu hukuksal, toplumsal ve çevresel çerçevenin gerektirdiği bilgilere derinlemesine sahip olmak.
|
|
2- |
Hava taşımacılığı ve işletmecilik ile ilgili temel konularda yeterli hukuksal bilgi birikimine sahip olmak.
|
|
3- |
Hava taşımacılığına ilişkin bilgileri ekip arkadaşlarına aktarabilmek.
|
|
4- |
Hava taşımacılığı sistemini, bir sistem bileşenini ya da sürecini analiz etmek ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlamak; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulamak
|
|
5- |
Karar, uygulama ve davranışlarında hava taşımacılığına ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerisine sahip olmak; bunun için gerekli olan modern ve teknik araçları seçmek ve kullanmak
|
|
6- |
Hava taşımacılığına ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgileri işletme yönetimi çözümleri için birlikte kullanmak; bunun için ilgili temel problemleri saptamak, tanımlamak, formüle etmek ve çözmek; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçmek ve uygulamak
|
|
7- |
Hava taşımacılığındaki örgütler/kurumlar için amaç ve hedef belirlemek.
|
|
8- |
Hava taşımacılığı alanındaki konularda kapsamlı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütmek; bunun için bilgiye erişmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapmak, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanmak.
|
|
9- |
Takım çalışmalarını planlamak, yönlendirmek, bu takımlarda etkin olarak çalışmak.
|
|
10- |
Alanında edindiği bilgileri/becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirmek.
|
|
11- |
Hava taşımacılığı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini hava taşımacılığı ile ilgili kişi ve kurumlarla etkin iletişim kurarak, yazılı /sözlü olarak nicel/nitel verilerle destekleyerek paylaşmak.
|
|
12- |
Bilgi iletişim sistemleri hakkında ileri düzeyde yetkinliğe sahip olmak
|
|
13- |
Hava taşımacılığı ile ilgili alanındaki güncel bilgileri içeren kitaplar, araç-gereçler ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak.
|
|
14- |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla paylaşabilecek bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanmak
|
|
15- |
Etik değerlerle ilgili sorumluluk bilincine sahip olmak.
|
|
16- |
Hava taşımacılığı sektöründeki işletmelerin yönetimi, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilince ve bu alanlardaki uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak
|
|
17- |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak.
|
|
18- |
Hava taşımacılığı sektöründe yer alan havacılık işletmeleri ile sürdürülebilir iletişim kurmak. Havacılık sektöründeki yeni gelişmeleri takip ve teşvik etmek.
|
|
19- |
Havacılık sektöründeki örgütlere ilişkin eleştirel bakış açısına sahip olmak.
|
|
20- |
Havacılık sektöründeki örgütlere amaç ve hedefleri doğrultusunda katma değer sağlamak.Sektör paydaşlarıyla ilişkileri etkin biçimde yürütmek.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
70
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
An Introduction to Digital maping, S.E. Masry, Y.C. Lee, Lecture Notes, Department of Surveying Engineering, University of new Brunswick, Fredericton, Canada, June 1988.
Beyond Mapping, Concepts, Algorithms, and Issues in GIS, Berry,J.K., GIS World Books, Forth Collins, Co, 1993, 226p.
Fundamental operations in computer-assisted map analysis, International Journal of Geographical Information Science, Volume 1, Issue 2 1987, pages 119? 136.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
An Introduction to Digital maping, S.E. Masry, Y.C. Lee, Lecture Notes, Department of Surveying Engineering, University of new Brunswick, Fredericton, Canada, June 1988.
Beyond Mapping, Concepts, Algorithms, and Issues in GIS, Berry,J.K., GIS World Books, Forth Collins, Co, 1993, 226p.
Fundamental operations in computer-assisted map analysis, International Journal of Geographical Information Science, Volume 1, Issue 2 1987, pages 119? 136.
|
|