Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > TEKSTİL TASARIMI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEKSTİL TASARIMI Birinci düzey TTY 312 Zorunlu 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. EMEL ÇİNÇİK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ABDULKADİR BİLİŞİK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı - Temel dokuma kumaştasarımıve tasarım parametreleri - Kumaş tasarımının nasıl yapıldığını ve nihai gereksinimlere bağlı olarak nasıl işleme konulduğunu anlamak
Dersin tanımı İleri tekstil mühendisliği dersleri için dokuma kumaş tasarımı hakkında deneyim sahibi olunması sağlanmaktadır.

Dersin içeriği
1- Temel tekstil yapılarının (dokuma, örme, saç örgü) tanımlanması
2- Tekstil yapı tasarımının özellikleri
3- Dokuma ve örme kumaşlardaki temel örgüler
4- Türetilmiş örgüler
5- Tekstil yapılarının analizi
6- Bezayağı örgüler
7- Dimi örgüler
8- Saten örgüler
9- Örgü-özellik ilişkileri
10- İplik-iplik kesişmesinin örgü ve kumaş temel özelliklerine etkisi
11- Gerilme yığılması-iplik kesişme ilişkisi
12- İpik-kumaş özelliklerinin belirlenmesi
13- Bir dokuma kumaşın temel tasarım adımları
14- Kumaş tasarım parametreleri
15- Kumaş tasarım parametreleri-proses parametreleri ile etkileşimleri
16- Pratik tasarım örnekleri
17- Fonksiyonel tasarım-estetik tasarım-fiziksel tasarım örnekleri
18- Çift katlı kumaşlar
19- 3D çok katlı kumaşlar
20- Çok eksenli çok katlı kumaşlar ve uygulamaları

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dokuma kumaş tasarım prensipleri, dokuma örnekleri.
2- 1/1 Bezayağı dokuma ve türevleri, saten dokuma ve türevleri, dimi dokuma ve türevleri.
3- Tezgah için dokuma levendinin hazırlanması, taharlama, çerçeve ve tarak planı.
4- Renk ve iplik türleri açısından atkı ve çözgü numunesi, dokuma mimarisi ve kumaş yapısı ilişkileri.
5- Tasarım örnekleri ve uygulamalar.
6- Tekstil ürün tasarımı kullanımında kumaş tasarımı için temel eşitlikler.
7- Kumaş tasarlama ve dokuma süresine aktarabilme becerisinin kazanılması
8- Fonksiyonel-estetik-fiziksel tasarım ilkelerini kumaş tasarımında kullanabilme
9- Kullanım yerinden istenen özellikler-kumaş tasarım parametrelerini birlikte düşünebilme
10- Kumaş özelliklerini veriye dönüştürebilme-analiz etme-tahminleme becerisini kazanma

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     93
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -Dokuma tekniği ve sanatı, Cilt II: Dokuma tekniği ve kumaş yapıları, Güngör Başer, TMMOB Tekstil mühendisleri odası yayınları, 2002.
Yardımcı Kaynaklar -Dokuma tekniği ve sanatı, Cilt 1: Temel dokuma tekniği ve kumaşyapıları, Güngör Başer, TMMOB Tekstil mühendisleri odasıyayınları, No.2, 1998. - Weaving : Conversion of yarn to fabric, P. R. Lord and M. H. Mohamed, Merrow Publishing, 2 nd Ed., 1982

Ders ile ilgili dosyalar