Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KADIN HAKLARI VE MEDYA |
Birinci düzey |
RTS461 |
Seçmeli |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Çilem Tuğba KOÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, kadın hakları ve medya konusunda haber profesyonellerinin farkındalıklarını arttırarak, kadın odaklı medya içeriğinin oluşturulmasına katkıda bulunmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste, haber üretimi ve sunumunda dil aracılığıyla kadına yönelik geliştirilen cinsiyete yönelik toplumsal klişeler, ayrımcılık biçimleri ve şiddetin yeniden üretimi gibi konulara odaklanılarak ulusal ve yerel medya kuruluşlarında kadın haklarına duyarlı medya profesyonelleri yetiştirilecektir.
|
1- |
Türkiye’de Kadın Haklarına Yönelik Yapılan Yasal Düzenlemeler
|
2- |
Medya Alanında Kadın Konusuyla İlgili Yapılan Araştırmalar
|
3- |
Kadına Yönelik Şiddet ve Türleri
|
4- |
Kadın Sorunları Üzerine Öğrencilere Proje Eğitimi Verilmesi
|
5- |
Kadın Sorunları Üzerine Öğrencilere Proje Eğitimi Verilmesi
|
6- |
Kadın Sorunları Üzerine Öğrencilerin Yazdıkları Projelerin Değerlendirilmesi
|
7- |
Modernleşme Öncesi Kadın Haklarının Durumu
|
8- |
Birinci Dalga Kadın Hareketi ve Yayınları
|
9- |
İkinci Dalga Kadın Hareketi ve Yayınları
|
10- |
Türkiye’de Birinci ve İkinci Dalga Kadın Hareketi’nin Yansımaları
|
11- |
Küreselleşme ve Kadın Hareketinin Yükselişi
|
12- |
Medya’da Kadın Temsili
|
13- |
Medya Dili: Kadına Yönelik Ayrımcılık Biçimleri ve Söylemi
|
14- |
Haber Üretiminde Kadın Hak Odaklı Haber Yazımı
|
15- |
Kadın Hak Odaklı Haber Üretimi Açısından Medya Haber Dilinin İncelenmesi
|
16- |
Kadın Hak Odaklı Haber Üretimi Açısından Medya Haber Dilinin İncelenmesi
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dünya’da ve Türkiye’de kadın haklarının tarihsel gelişim sürecini ve anlama geldiğini öğrenerek, toplumsal ön kabulleri sorgular.
|
2- |
Medya kuruluşlarında kadınların varlığını tartışır.
|
3- |
Ayrımcılık, ötekileştirme ve nefret söylemi gibi dile dayalı söylemin nasıl üretildiğini anlar.
|
4- |
Cinsiyetçiliğin dil aracılığıyla nasıl yeniden dolaşıma sokulduğu hakkında farkındalık kazanır.
|
5- |
Kadınların medyada hangi klişelerle temsil edildiğini ve ne oranda yer bulduklarına dair bilgi sahibi olur.
|
6- |
Haber üretiminde kadına yönelik ayrımcı ve cinsiyetçi dil kalıplarına yapılan haberler üzerinden analiz edebilme yeteneği kazanır.
|
7- |
Kadın sorunlarına ilişkin bir proje üreterek, kadın sorunları konusundaki farkındalığını artırır.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
1
|
6
|
Ödevler
|
4
|
2
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
9
|
2
|
18
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
9
|
9
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
76
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
0
|
Kısa sınav
|
1
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Koç, Ç. T. (2019). Modernleşme sürecinde Batı''da ve Osmanlı''da feminizm ve kadın dergileri:(1869-1927). Gece Kitaplığ̳ı.
Alankuş, S. (2007). Kadın Odaklı Habercilik. Bianet Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Altınay, A. G., ve Arat, Y. (2007). Türkiye''de Kadına Yönelik Şiddet. İstanbul.
İmançer, D. (2006). Medya ve Kadın. Ebabil.
Çaplı, B ve Tuncel, H. (2010). Televizyon Haberciliğinde Etik. Ankara.
Timisi, N. (1997). Medya''da Cinsiyetçilik. Başbakanlık Kadının Statüsü Sorunları Genel Müdürlüğü.
|
|