Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > İSTATİSTİK FİZİK I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSTATİSTİK FİZİK I Birinci düzey FİZ303 Zorunlu 5 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Fizik I (Mekanik), Fizik II (Eelektrik ve Manyetizma), Modern Fizik, Temel Seviyede Kuantum Fiziği
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa GENÇASLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze Eğitim
Dersin amacı Çok-parçacıklı sistemlerin fiziğini anlamak ve istatistik fizik konularıyla ilgili problemleri formüle edebilmek ve basit problemleri çözmek.
Dersin tanımı Bu ders, makroskobik sistemleri mikroskobik kısımlara ayırarak ortaya çıkan parçacık sistemlerine, olasılığın temel prensiplerini ve mekaniğin (klasik ve kuantum mekaniği) kanunlarını uygular ve böylece sözkonusu sistemin bir istatistik anlatımını yapar. Çözümü zor gerçek fizik problemleri için model geliştirmek suretiyle çözümleri kolaylaştırır.

Dersin içeriği
1- Makroskobik Sistemlerin Belirleyici Özellikleri
2- Denge ve Denge Durumundaki Dalgalanmalar
3- Tersinmezlik ve Dengeye Yaklaşım
4- Isı ve Sıcaklık
5- Temel Olasılık Kavramları
6- Binom Dağılımı
7- Ortalama Değerler
8- Bir Spin Sistemine Uygulamalar
9- Sürekli Olasılık Dağılımları
10- Parçacık Sistemlerinin İstatistik Tanımlaması
11- Bir Sistemin Durumunun Özelliklerinin Belirlenmesi
12- İstatistik Önermeler
13- Olasılık İşlemleri
14- Makroskobik Sistemde Girilebilir Durum Sayısı
15- Sistemler Arası Etkileşme Çeşitleri
16- Isısal Etkileşme
17- Enerjinin Makroskobik Sistemler Arasında Dağılımı
18- Paramanyetizma
19- Bölüşüm Fonksiyonu
20- Bir İdeal Gazın Ortalama Enerjisi ve Ortlama Basınıcının Hesabı

Dersin öğrenme çıktıları
1- Makroskobik sistemlerin özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak.
2- Olasılık teorisinin basit temelleri hakkında bilgi sahibi olmak.
3- Çok parçacıklı bir sistemin istatistik anlatımının yapılması.
4- İstatistik teorinin temel postülalarını ortaya koymak.
5- Makroskobik sistemlerin sayısal anlatımının yapılması.
6- Sistemler arasında etkileşme ve özellikle ısı aktarımı ile etkileşmeyi anlamak.
7- Entropi, mutlak sıcaklık ve kanonik dağılımın temel düşüncelerine ulaşmak.
8- Paramanyetizmada kanonik dağılımın önemini kavramak.
9- Bir ideal gazda kanonik dağılımın uygulanışını görmek.
10- Pratik bazı başka problemlere çözüm üretecek düzeye gelmek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 10 4 40
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     168
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 90
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı F. Reif, İstatistik Fizik, Bilim Yayınları: 43, Ankara, 1973. (Tercüme : T. N. Durlu ve Y. Elerman)
Yardımcı Kaynaklar 1- B.Karaoğlu, İstatistik Mekaniğe Giriş, Seyir Yayıncılık, İstanbul, 2003. 2- F. Apaydın, İstatistik Fizik, Hacettepe Üniversitesi Yayınları /A-57 Ankara 1988. 3- F. W. Sears, G. L. Salinger, Termodinamik, Kinetik Kuram ve İstatistik Termodinamik, Literatür Yayınları: 74, İstanbul 2002, (Tercüme: N. Ünal). 4- O, Alpaut, Kimyasal Termodinamik, Hacettepe Üniversitesi Yayınları/A-30, Ankara 1990. 5- P.M. Morse, Thermal Physics, W. A. Benjamin, Inc New York 2nd 1969. 6- F. Madl, Statistical Physics, John Willey and Sons, New York 2nd 1980. 7- C. Kittel, Elemantary Statistical Physics, John Willey and Sons, New York, 1980. 8- F.Reif, Fundamentals of Statistical and Thermal Physics, McGraw Hill Book Company, New York, 1983.

Ders ile ilgili dosyalar