Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Çerkez Dili ve Kültürü > METİN İNCELEMESİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
METİN İNCELEMESİ II Birinci düzey ÇER 410 Seçmeli 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MADINA PASHTOVA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı “Metin İncelemesi II” dersinin esas amacı sözlü metnin (lengüistik, folklorik, edebi, tarihsel, bilimsel) işlevleri ve temel özellikleri hakkında bir fikir oluşturmaktır. “Metin İncelemesi I” dersinin devamı olarak bu ders teorik çerçevenin yanı sıra metnin çözümlenmesi ve yorumlanmasına yönelik daha derin bir çalışmayı öngörmektedir. Ders bir dönem boyunca verilecektir. Ders Edebiyat Fakültesi Çerkes Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı dördüncü sınıf öğrencilerine verilmektedir. Toplam ders saati …. saattir. Bir ara sınav (dönem ortasında) bir de yarı yıl sonu (final) sınavı (dönem sonunda) yapılması planlanmaktadır.
Dersin tanımı Dersin tanımı “Metin İncelemesi II” dersi müfredat programının diğer dersleri olan “Metin İncelemesi I”, “Çerkes Folklorü”, “Çerkes Mitolojisi”, “Çerkes Tarihi”, “Çerkes Halk Edebiyatı”, “Çağdaş Çerkes Edebiyatı” vb. dersleriyle ayrılmaz bir bütün içerisinde ele alınmalıdır. “Metin İncelemesi II” dersi yukarıda bahsi geçen derslerde edinilen materyaller üzerinde metnin analizi, çözümlenmesi ve yorumlanmasına yönelik pratik becerilerin kazanılmasını öngörür.

Dersin içeriği
1- Folklorik ve lengüistik tekstolojinin problemleri. Metin türleri. Metinlerin yapısı ve şekli.
2- Sahada kayıt yaparken folklorik/sözlü metnin not edilmesi. Not alma teknikleri.
3- Folklorik metinlerin sistematize edilmesi ve arşivlenmesi. Metinlerin kaydedilmesine dair prensipler
4- Folklorik/sözlü metnin arşivlenmesi. Tekstolojik ve bilimsel pratikle ilgili bir problem olarak bilgilerin yer aldığı elektronik bir veri tabanının kurulması.
5- Metin çözümlemesi. Metni çözümleyebilmek adına grafik sistemlerinin ve farklı metotların kullanımı.
6- Metin çözümlemesi. Bölgesel ve evrensel dil özelliklerinin grafikteki yansıması.
7- Metin çözümlemesi. Kompleks çözümleme metotları (sözlü metin ve müzikal metin). Pratik alıştırmalar.
8- Ara sınav.
9- Yayıma dair temel prensipler (Metinleri yayıma hazırlama prensipleri). Yorum türleri.
10- Metnin yorumlanması. Pratik alıştırma.
11- Anlatı ve manzum metinlerin sanatsal analizi. Pratik alıştırma.
12- Bilimsel bir metnin incelenmesi. Pratik alıştırma.
13- Dizin oluşturma (konular, motifler, anahtar kelimeler).
14- Dizin oluşturma. Dizin çalışması. Pratik alıştırma.
15- Yarı yıl sonu (Final) sınavı.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Metnin sistematize edilmesi ve kaydedilmesine dair temel becerilerin kazanılması.
2- Öğrencilerde “Folklor arşivi”, “Tarihi belgeler arşivi” gibi kavramlar hakkında bir fikir oluşturmak ve arşiv metinleriyle çalışmaya dair temel becerilerin kazanımını sağlama.
3- Bir metnin yayıma hazırlanışına dair temel prensip ve kuralları öğrenme.
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
2- Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3- Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
4- Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5- Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6- Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
7- Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
9- Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
10- Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
11- Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
12- Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
13- Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14- Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar