Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Mimarlik (y.l.) > TARİHİ DOKUDA YENİ YAPI TASARIMI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TARİHİ DOKUDA YENİ YAPI TASARIMI İkinci düzey MİM 509 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DEKAN GONCA BÜYÜKMIHCI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. GONCA BÜYÜKMIHCI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Tarihi yapı ve dokularda, yapının tarihi kimliğine zarar vermeyecek ve geri döndürülebilir nitelikte ek yapı tasarım ilkelerinin öğretilmesi, tarihi çevre koruma bilincinin geliştirilmesi, tarihi dokuda tasarım konusunda temel bilgilerin verilmesi
Dersin tanımı Tarihsel sürekliliğin bir ürünü olarak farklı dönemlerin izlerini taşıyan kentler sürekli değişip dönüşerek şekillenmektedir. Bu değişim ve dönüşüm sırasında yeni yapı/ek tasarımında mimari tasarım için geçerli olan bütün kuralların yanısıra yönlendiren daima tarihi yapı ve dokunun kendisidir. Ders kapsamında tarihi yapıya ek yapı tasarım ilkeleri anlatılacaktır. Öğrencilerden Türkiye’de ve dünyada yapılmış örnekleri tartışmaları – yorumlamaları beklenmektedir.

Dersin içeriği
1- Dersin tanıtımı. Ders işleniş planı ve literatür araştırma yöntemlerinin açıklanması
2- Tarihi yapılarda çağdaş ek yöntem ve kriterlerinin tartışılması
3- Tarihi yapılarda çağdaş ek yöntem ve kriterlerinin tartışılması
4- Resmi Tatil
5- Tarihi yapı ve çevrede uygulanan çağdaş ek örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
6- Tarihi yapı ve çevrede uygulanan çağdaş ek örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
7- ARA SINAV
8- Tarihi yapı ve çevrede uygulanan çağdaş ek örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
9- Tarihi yapı ve çevrede uygulanan çağdaş ek örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
10- Tarihi yapı ve çevrede uygulanan çağdaş ek örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
11- Tarihi yapı ve çevrede uygulanan çağdaş ek örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
12- Tarihi yapı ve çevrede uygulanan çağdaş ek örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
13- Tarihi yapı ve çevrede uygulanan çağdaş ek örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
14- Tarihi yapı ve çevrede uygulanan çağdaş ek örneklerinin sunumu ve değerlendirilmesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tarihi dokuda tasarım ilkelerinin öğrenilmesi
2- Tarihi dokuda tasarım uygulamalarının araştırılması
3- Süreyi doğru kullanmak, bilgiyi doğru aktarmak
4- Sunum kalitesini ve grafik etkisini değerlendirmek
5- Tarihi doku farkındalığını artırmak, İçinde çalışılacak alanı, bağlamı doğru okumak, yorumlamak, soyutlamak
6- Ulusalararası yaklaşımlar, kartalar, tüzükler, bildirgeler hakkında bilgi sahibi olmak, farkındalık kazanmak
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mimari Tasarım
2- Konstrüksiyon/Yapı Bilgisi
3- Tarihi Çevre Koruma ve Belgeleme
4- Mimarlık Tarihi
5- Mimarlık Kuramı/ Bina Bilgisi
6- Malzeme Bilgisi
7- Kentsel Tasarım/Şehircilik
8- Sanat Tarihi
9- Binalarda Enerji Performansı ve Sürdürülebilirlik
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 14 3 42
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Ahunbay, Z., 1999. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayın, İstanbul. • Akın, N., 1988. Anıt Değerlendirme Ölçütlerine Bağlı İşlevlendirmeler ve Taşkışla’nın Otele Dönüştürülmesi, Yapı, 84, 37. • Akın, N., Kahya, Y., Salman, Y., 2002, 20. Yüzyıl Endüstri Mirasının Korunmasına Bir Örnek: Bakırköy İspirtohane Binası,Arredamento Mimarlık, 5, 110-116. • Akozan, F., 1977. Türkiye’de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, DGSA Yayınları, İstanbul. • Aksoy, A., Açıkbaş, F., Akman, A., 2007. Silahtarağa Elektrik Santralı’nın Hikayesi, Silahtarağa Elektrik Santralı 1910 - 2004, s. 1-33, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. • Alioğlu, F. ve Alper, B., 1998. Cibali Tütün ve Sigara Fabrikası: Sanayi Yapısından Üniversiteye, İstanbul, 27, 40-48. • Altınoluk, Ü., 1987. Eski Yapılar Yeni Fonksiyonlar, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Yayınları, İstanbul. • Altınoluk, Ü., 1990. Eski Yapıların Yeni Kullanımları, Arredamento Dekorasyon, 12, 110-112. • Arnold, D., Ergut E.A., Özkaya B.T., 2006. Rethinking Architectural Historiography, Routledge, Cornwall. • Ayanlar, F., 1992., Rahmi M. Koç Koleksiyonu, Sanayi ve Teknoloji Müzesi, Hasköy, Tasarım, 30, 82-83 • Baytin, Ç., 1994. Tarihi Çevrelerde Yeni Yapı Olgusuna Bir Yaklaşım: İstanbul Örneğinde Bir Uygulama Modeli, Doktora Tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. • Büyükmıhçı, G., Kılıç A., 2015, Tarihi Dokuda Yeni Yapı Uygulamaları; Yasal Ve Eylemsel Sınırlar, 13-19s. 9. Uluslararası Sinan Sempozyumu, 21-22 Nisan 2015, Trakya Üniversitesi. • Çıkış, Ş.E., 2002. Türkiye’de Modern Korumacılık: İlkeler ve Etkinlikler, Arredamento Mimarlık, 153, 84-89. • Demirkale, S.Y., Bayazıt, N.T., 2004. İspirtohane Konservatuar ve Kültür Merkezi Akustik Projesi, Tasarım, 140, 62-65. • Enlil, Z. M., 2000. Yeniden İşlevlendirme ve Soylulaştırma, Domus M, 8, 46-49. • Eroğlu, B., Yıldız, E., 2006. Kültür Mirasının Sürekliliği için Anıtsal Binaların • Yeniden Kullanılması Bağlamında Ermenek Tol Medrese, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 315340. • Gür, Ş. Ö., 2007. Mimarlıkta Taklit: Eski Türkü-Yeni Aranjman, Mimarlık, 333, • İrepoğlu, Y., 2008. Eski Hayatlardan Yeni Yaşamlara Restorasyon Hikayeleri, BMW Magazine Türkiye, 4, 54-61. • İzgi, U., 1999. Mimarlıkta Süreç: Kavramlar – İlişkiler, YEM Yayın, İstanbul • Kazmaoğlu, M., 1976. Mimari Mirasın Korunması ve Yaşatılmasına Yaklaşımlar, Yapı, 17, 57-60. • Kuban, D., 1984. Çağdaş Koruma, Tasarım ve Planlama İlişkilerine Kuramsal bir Yaklaşma, Mimarlık, 3-4, 3-5. • Overby, O., 1980. Old and New Architecture: A History, Old & New Architecture: Design Relationship, s.12-16, The Preservation Press, National Trust for Historic Preservation, Washington D.C. • Pekol, B., 2010, İstanbul’da Yeni İşlevlerle KullanılanTarihi Yapıların Üslup Sorunsalı” Doktora Tezi, İTÜ FBE , İstanbul • Özer, B., 1964. Rejyonalizm, Üniversalizm ve Çağdaş Mimarimiz Üzerine bir Deneme, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, İstanbul. • Özer, B. 1979a. Tarihi ve Gelenekseli Mimariyle Yaşamak ve Yeniden İnşa Etmek, Yapı, 31, 26-27. • Özer, F., 1982. Çağdaş Mimari Dizaynlamada Tarihsel Sürekliliğin Değerlendirilmesi, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, İstanbul. • Tanyeli, U., 1988. Tarih, Tasarım ve Mimarlıkta Geçmişten Yararlanma Üzerine Gözlemler, Mimarlık, 228, 61-64. • Tayla, H., 1988. İşlevlendirme Koruma Karşıtlığı, Yapı, 84, 35-36. • http://www.icomos.org.tr/?Sayfa=Tuzukler2&dil=tr • http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0884650001353670152.pdf • http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0901543001353670596.pdf • http://www.eib.org/attachments/jessica_bristol_accord_sustainable_communities • http://www.icomos.org.tr/?Sayfa=Duyuru&sira=4&dil=tr • http://www.icomos.org.tr/Dosyalar/ICOMOSTR_0209751001353671440.pdf • http://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Secretariat/2015/GA_2014_results/GA2014_Symposium_FlorenceDeclaration_EN_final_20150318.pdf
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar