Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DİASPORA EDEBİYATI |
Birinci düzey |
ÇER 354 |
Seçmeli |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Kaberdey-Çerkezce
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MARINA KUMYKOVA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MARINA KUMYKOVA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Hedefler: Çerkes Edebiyatı, sanat dünyasının ilginçliğinin nedenlerini ortaya çıkarmak, tarihsel olaylarla onları bağlayarak, diaspora yazarlarının sanatsal bilincinin gelişimini izlemek, Çerkez Edebiyatının ulusal özelliklerini belirlemek.
|
Dersin tanımı
|
Bu disiplin Çerkez diasporası edebiyatının Türkiye''de ve Arap Doğu ülkelerinde oluşumu ve evrimi ile ilgilenir. Adıge Dil geleneğinin gelişmiş Doğu edebiyatlarıyla etkileşimi, tarihteki diaspora edebiyatının yeri ve Adıge edebiyatının modern durumu gibi sorunlara dikkat çeker.
|
1- |
Giriş.
|
2- |
Çerkes göçü tarihinin oluşumunu teşvik eden tarihi, sosyo-kültürel süreçler.
|
3- |
Çerkes sultanlarının hanedanlığı döneminde Arap kültürü.
|
4- |
Arap şaiirlerin yeniliği, gelenek-görenekleri, Çerkes Memlukların torunları.
|
5- |
Sami Al Barudi’nın şiirlerinde memleket ve halk teması.A. Midhat’ın ideolojik-felsefi arayışının konusu-anlamı.
|
6- |
Ahmed Şevki - Mısır''''ın tüm şairlerinin emiri.
|
7- |
Tanzimat sonrası Türk edebiyatı ve Çerkes diasporası yazarlarının eserlerinde manevi ve ahlaki temeller.
|
8- |
Ara sınav.
|
9- |
Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşundan sonraki ilk yıllarında Çerkes göçünün yazarları.
|
10- |
Çerkez göçmenlerin yirminci yüzyılın ortasında yaşadıkları ülkelerin sosyo-politik durumu ve edebiyatı.
|
11- |
Anavatanını yitirmiş bir adamın felsefesi - Natho Kadir.
|
12- |
N. Khost düzyazılarında sanatsal çatışma ve duygusallık sorunsalı.
|
13- |
Modern yaşamda hayatlarındaki toplumsal ve ruhsal değişimlerin nesre sanatsal açıdan yansıması.
|
14- |
Çerkes diaspora Edebiyatı şiirinde fikirler ve oluşumlar.
|
15- |
Final sınavı.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler, Çerkez edebiyat diasporasının oluşum tarihini ve manevi kökenlerini bileceklerdir.
|
2- |
Öğrenciler Çerkez edebi diasporası kavramına bilimsel bir gerekçe gösterebilecek ve karakteristik özelliklerini gösterebileceklerdir.
|
3- |
Öğrenciler, Çerkez edebiyatı diasporasının özelliklerini türlere uygun olarak ayırabileceklerdir. Tarihi roman; tarihçilik, etnografya, etnolingistik ve etnopsikoloji verileri ile, tarih ve sanat etkileşimi bağlamında eserin şairini ve tipolojisini keşfedebilecekler.
|
4- |
19. Yy.- 20. Yy. başı Çerkez-mamluk tarihi-anlatı ve şiirsel gelenekleri, Anglo-Amerikan, Türk, Arap tarihi – gazetecilik edebiyatı ile tanışma.
|
5- |
.
|
6- |
.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
|
|
2- |
Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
|
|
3- |
Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
|
|
4- |
Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
5- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
|
|
6- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
|
|
7- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
|
|
8- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
|
|
9- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
|
|
10- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
|
|
11- |
Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
|
|
12- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
|
|
14- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Timishev H. T.
Çerkes Diasporası Edebiyatı: Yaratılış ve Ulusal Kimlik Sorunları. - Nalçik, El-Fa Yayın Merkezi, 2005, 392 sayfa
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bakov H.İ. Muhacirstvo ve Türk Diasporası// Adıge Edebiyatının Sorunları. Maykop, 1990
|
|