Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK MÜZİĞİ FORM BİLGİSİ I |
Birinci düzey |
MÜZ331 |
Zorunlu |
5 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Türk Müziği Form analizinde kullanılan form, tür, yapı, uslup elemanları ile Türk Müziği Formlarını öğreterek genel tasnifi ve tahlilini yapabilme becerisini kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Türk Müziğinde kullanılan formlar. Saz Musikisi, Sözlü Musiki, Din Dışı Musiki ve Dini Musiki formları.
|
1- |
Dersin işlenişi hakkında genel bilgiler.
|
2- |
Türk Musikisinde Komposizyon Alanları. Ezgi,Makam. Bir ezginin makam analizi, vurgulama, müzik cümlesi, ezgi analizi.
|
3- |
Türk Müziğinde Formlar. Biçim bakımından Türk Musikisi. Saz Musikisi Formları
Peşrev, Medhal.
|
4- |
Saz Semaileri.
|
5- |
Diğer saz eseri türleri.
A)Raks''''a uygun yapıda Türk menşeli saz eserleri, oyun havaları.
Hava, Mandıra, Bahariye, Karşılama, Çiftetelli, Tavşanca, Yöresel oyun havaları.
|
6- |
B) Dış kaynaklardan faydalanılarak Türk Müziği ses sistemine göre bestelenmiş oyun havaları.
Sirto, Longa, Mazurka, Polka, Gayda.
|
7- |
C) Taksim
Taksimlerin kullanıldığı yerler
D) Aranağmeler
E) Etüd
F) Marşlar
|
8- |
VİZE HAFTASI
|
9- |
VİZE HAFTASI
|
10- |
Türk Musikisinde Sözlü Eserler
1) Din dışı musiki
a) Küçük formda eserler
Şarkı formu
|
11- |
Güfte şairleri, öncü şarkı bestekarları. Fantezi şarkılar.
|
12- |
Divan, Koşma, Semai, Kalenderi, Destan, Müstezad, Kesik Kerem, Ma''''ni, Yıldız, Ayvaz.
|
13- |
Kanto, Köçekçe, Gazel, Marş, Operet
|
14- |
Karagöz (Hayal Musikisi).
|
15- |
İşlenilen konuların genel tekrarı.
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Türk Müziği formlarının analizini yapar. Tür açısından tahlil ve tasnifi konusunda bilgilenir.
|
2- |
-
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
YAVAŞCA, Alâeddin; Türk Musikisinde Komposizyon ve Beste Biçimleri, Türk Kültürüne Hizmet Vakfı, İstanbul 2002.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.
|
|