Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-II |
Üçüncü düzey |
MÜZ214 |
|
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Ücr. Öğr. Gör. MUSTAFA ÇAY
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Türk Klasik Müziği Solfeji ve Kuramı ile ilgili temel bilgileri oluşturmak.
|
Dersin tanımı
|
Geleneksel Türk Müziği Nazariyat sistemi içerisinde yer alan ses sistemi, makamlar, usuller ve bunların uygulama biçimlerini kapsar.
|
1- |
Birinci dönemde işlenilen konuların genel olarak tekrarı. Makamsal seyir çalışmaları ile konuları pekiştirme.
|
2- |
Hicaz Uzzal Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Aksak usulü.
3. Hafta için ödev: Hica Uzzal Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
3- |
Zirgüleli Hicaz Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Ağır Aksak usulü.
4. Hafta için ödev: Zirgüleli Hicaz Makamını Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
4- |
Hüseyni Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Evfer usulü.
5. Hafta için ödev: Hüseyni Makam dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız
|
5- |
Muhayyer Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Raks Aksağı usulü.
6. Hafta için ödev: Muhayyer Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
6- |
Neva Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Oynak usulü.
7. Hafta için ödev: Neva Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
7- |
Tahir Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Mürekkeb Semai usulü.
|
8- |
VİZE HAFTASI
|
9- |
VİZE HAFTASI
|
10- |
Karcığar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 10 zamanlı Curcuna usulü.
11-. Hafta için ödev: Karcığar Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
11- |
Basit Suzinak Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 10 zamanlı Aksak Semai usulü.
12-. Hafta için ödev: Basit Suzinak Makamı dizisini Yegah ve Kaba Çargah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
|
12- |
Basit Şehnaz Buselik Makamı, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 10 zamanlı Ağır Aksak Semai usulü.
|
13- |
Türk Müziğinde formlar. Türk Müziğinde Saz Musikisi, Dini ve Din Dışı formlar. Türk Müziği usullerinden 10 zamanlı Lenk Fahte ve Cengi Harbi usulü.
|
14- |
Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi. Türk Müziği Formları’nın tekrarı.
|
15- |
Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi. Türk Müziği Formları’nın tekrarı.
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Basit Makamlar (Hicaz Uzzal, Zirgüleli Hicaz, Hüseyni, Muhayyer, Neva, Tahir, Karcığar, Basit Suzinak,Basit Şehnaz Buselik), 9 zamanlıdan 10 zamanlıya kadar olan küçük usulleri vurarak solfej okur, temel düzeyde makamsal seyir ve deşifre yapar.
|
2- |
-
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
2
|
4
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
: ÖZKAN, İ. Hakkı; Türk Müziği Nazariyatı Solfeji Usulleri, İstanbul 1987. ÖZTUNA, Yılmaz; Türk Musikisi Ansiklopedisi, İstanbul 1969. AREL, H. Saadettin; Türk Musikisi; İstanbul 1968. KUTLUĞ, Fikret; Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul 2000. YILMAZ, Zeki; Türk Musikisi Dersleri, İstanbul 1983.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.
|
|