Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Protetik Diş Tedavisi (doktora) > TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-II Üçüncü düzey MÜZ214 4 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Ücr. Öğr. Gör. MUSTAFA ÇAY
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Türk Klasik Müziği Solfeji ve Kuramı ile ilgili temel bilgileri oluşturmak.
Dersin tanımı Geleneksel Türk Müziği Nazariyat sistemi içerisinde yer alan ses sistemi, makamlar, usuller ve bunların uygulama biçimlerini kapsar.

Dersin içeriği
1- Birinci dönemde işlenilen konuların genel olarak tekrarı. Makamsal seyir çalışmaları ile konuları pekiştirme.
2- Hicaz Uzzal Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Aksak usulü. 3. Hafta için ödev: Hica Uzzal Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
3- Zirgüleli Hicaz Makamı dizisi, seyir özelliği, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Ağır Aksak usulü. 4. Hafta için ödev: Zirgüleli Hicaz Makamını Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
4- Hüseyni Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Evfer usulü. 5. Hafta için ödev: Hüseyni Makam dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız
5- Muhayyer Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Raks Aksağı usulü. 6. Hafta için ödev: Muhayyer Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
6- Neva Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Oynak usulü. 7. Hafta için ödev: Neva Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
7- Tahir Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 9 zamanlı Mürekkeb Semai usulü.
8- VİZE HAFTASI
9- VİZE HAFTASI
10- Karcığar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 10 zamanlı Curcuna usulü. 11-. Hafta için ödev: Karcığar Makamı dizisini Hüseyni Aşiran ve Yegah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
11- Basit Suzinak Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 10 zamanlı Aksak Semai usulü. 12-. Hafta için ödev: Basit Suzinak Makamı dizisini Yegah ve Kaba Çargah perdesine transpoze ediniz. Makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
12- Basit Şehnaz Buselik Makamı, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 10 zamanlı Ağır Aksak Semai usulü.
13- Türk Müziğinde formlar. Türk Müziğinde Saz Musikisi, Dini ve Din Dışı formlar. Türk Müziği usullerinden 10 zamanlı Lenk Fahte ve Cengi Harbi usulü.
14- Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi. Türk Müziği Formları’nın tekrarı.
15- Öğrenilen makam dizileri ve bu dizilerin seyir özelliklerinin uygulamalı olarak tekrarlanması. Örnek eserlerin deşifresi. Türk Müziği Formları’nın tekrarı.
16- FİNAL HAFTASI
17- FİNAL HAFTASI
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Basit Makamlar (Hicaz Uzzal, Zirgüleli Hicaz, Hüseyni, Muhayyer, Neva, Tahir, Karcığar, Basit Suzinak,Basit Şehnaz Buselik), 9 zamanlıdan 10 zamanlıya kadar olan küçük usulleri vurarak solfej okur, temel düzeyde makamsal seyir ve deşifre yapar.
2- -
3- -
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı : ÖZKAN, İ. Hakkı; Türk Müziği Nazariyatı Solfeji Usulleri, İstanbul 1987. ÖZTUNA, Yılmaz; Türk Musikisi Ansiklopedisi, İstanbul 1969. AREL, H. Saadettin; Türk Musikisi; İstanbul 1968. KUTLUĞ, Fikret; Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul 2000. YILMAZ, Zeki; Türk Musikisi Dersleri, İstanbul 1983.
Yardımcı Kaynaklar TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.

Ders ile ilgili dosyalar