Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Tarih > 19. ve 20. YÜZYIL TÜRK-İNGİLİZ MÜNASEBETLERİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
19. ve 20. YÜZYIL TÜRK-İNGİLİZ MÜNASEBETLERİ II Birinci düzey TAR 354 Seçmeli 6 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör -
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. DR. CENGİZ KARTIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Türk-İngiliz münasebetlerini kişiler üzerinden değerlendirmek ve dün-bugün-yarın üçgeninde meselelere eleştirel bakabilme yetisini kazanmak.
Dersin tanımı 19. Yüzyılın sonundan 20. Yüzyılın başlarına Türk-İngiliz Münasebetleri

Dersin içeriği
1- Müfredat Hakkında Bilgilendirme
2- Ewart Gladstone ve Türk-İngiliz Münasebetleri
3- Mark Sykes ve Türk-İngiliz Münasebetleri
4- Binbaşı Noel ve Türk-İngiliz Münasebetleri
5- Gertrude Bell ve Türk-İngiliz Münasebetleri
6- Gertrude Bell ve Türk-İngiliz Münasebetleri
7- Lawrence ve Türk-İngiliz Münasebetleri
8- Vize Sınavı
9- Winston Churchill ve Türk-İngiliz Münasebetleri
10- Lord Curzon, Lozan Anlaşması ve Türk-İngiliz Münasebetleri
11- Margareth Thatcher ve Türk-İngiliz Münasebetleri
12- Tony Blair ve Türk-İngiliz Münasebetleri
13- Brexit Kararı ve Türk-İngiliz Münasebetleri
14- Genel Değerlendirme ve Öğrenci Görüşlerinin Alınması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türk-İngiliz Münasebetlerinin Tarihi Gelişimini kavrama
2- İngiliz devlet adamlarının Türk algısını kavramak
3- Dün-Bugün-Yarın üçgeninde meselelere bakabilmek
4- Değişen dünya ve değişen İngiliz politikasını kavramak
5- Binbaşı Noel ve Gertrude Bell başta olmak üzere Birinci Dünya Savaşı ve Milli Mücadele döneminde bölgede sondaj çalışması yapan istihbarat uzmanlarını bilmek
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13- Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16- Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17- Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18- Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 3 12
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 2 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 6 30
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     79
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Harold Bowen, Türkiye Hakkında İngiliz Tetkikleri, TTK, Ankara 2010. Mübühat Kütükoğlu, Balta Limanı''''''''''''''''na Giden Yolda Osmanlı-İngiliz İktisadi Münasebetleri, TTK, Ankara 2013. -İngiliz Belgelerinde Petrole Açılan Kapı:SultanIı. Abdülhamid’in Irak Emlakı”, Vefatının 100. Yılında Sultan II. Abdülhamid ve Dönemi Uluslararası Kongresi, İstanbul 2018 - KARTIN, Cengiz, İngiliz Siyasi Subay ve Yardımcılarının Raporlarında Erbil (1918-1919), Ekspres Baskı, Kayseri 2015. - KARTIN, Cengiz, 20. Yüzyıl Başlarında İngiltere’nin Ortadoğu Planlamasında İstihbarat Gücü, Ekspres Baskı, Kayseri 2015. - KARTIN, Cengiz, “Üç İngiliz Seyyahın Kaleminden Orta ve Doğu Anadolu İzlenimleri”, Yabancı Seyahatnamelerde Türkiye, Ed. M. Çağatay Özdemir ve Yunus Emre Tekinsoy, Türk Yurdu Yayınları, Ankara 2016, s. 219-230. - KARTIN, Cengiz, “XIX. Ve XX. Yüzyıl’da İngiliz Seyyahların Gözüyle Doğu”, Yabancı Seyahatnamelerde Türkiye, Ed. M. Çağatay Özdemir ve Yunus Emre Tekinsoy, Türk Yurdu Yayınları, Ankara 2016, s. 83-110. Yardımcı Kaynaklar Önder Kocatürk, Osmanlı-İngiliz İlişkilerinin Dönüm Noktası, Boğaziçi Yay., İstanbul 2011. - KARTIN, Cengiz, “İngiliz Ulusal Arşivi ve 20. Yüzyıl Başlarında Türkiye Dosyaları Üzerine Bir Bakış (1918-1920)”, Tarihin Peşinde (The Pursuit of History), Ekim 2016, S. 16, s. 41-73. - KARTIN, Cengiz, “İngiliz Arşiv Belgelerinin Işığında Sultan II. Abdülhamid’in Mirası (1920-21)”, Tarihin Peşinde (The Pursuit of History), Nisan 2015, S. 13, s. 69-99. - KARTIN, Cengiz, “Batılı Seyyahların Gözüyle Doğu"”, Türk Yurdu Dergisi, Haziran 2013, C. 33, s. 214-226. - KARTIN, Cengiz, “Binbaşı Noel’in Hava Bakanlığı ve Dışişleri Bakanlığı Arşivlerindeki Gönderilerinde Kürt-Ermeni Münasebetleri”, Yeni Türkiye Dergisi, Yıl: 20, S. 64, C. 5, Aralık 2014, s. 3883-3894. - KARTIN, Cengiz, “İngiliz Arşiv Belgelerine Göre Binbaşı Edwards Charles Noel’in Kürtler Üzerine Yaptığı Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”, Tarihte Türkler ve Kürtler Sempozyumu Bildirileri, TTK Yayınları, Nisan 2014, C. 3, s. 197-244. - YEL, Selma ve Cengiz KARTIN, “Osmanlı Son Döneminden Cumhuriyetin İlk Yıllarına İki İngilizin, Sykes ve Noel, Anıları”, Kuruluşundan 90. Yılına Türkiye Cumhuriyeti Sempozyumu Bildirileri, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2016, C. 1, s. 107-175.
Yardımcı Kaynaklar “İngiliz Ulusal Arşivi Kayıtlarında Mark Sykes’ın Ortadoğu İzlenimleri”, Sykes-Picot Gizli Anlaşmasının 100. Yılında Ortadoğu ve Türkiye Sempozyumu, Ankara 2016. - “İngiltere’nin Bağdat’ta Kurduğu Sistem (1918-1920)”, 100. yılında Bağdat ve Kut’ül-Amare Sempozyumu, TTK, İstanbul 2017. - “İngiliz Belgelerinde Diyarbakır Üzerine Bir Değerlendirme (1854-1923)”,Uluslararası Tanzimat’tan Cumhuriyete Diyarbakır Sempozyumu, Diyarbakır 2017. - “İngiliz Belgelerinde Petrole Açılan Kapı:SultanIı. Abdülhamid’in Irak Emlakı”, Vefatının 100. Yılında Sultan II. Abdülhamid ve Dönemi Uluslararası Kongresi, İstanbul 2018 - KARTIN, Cengiz, İngiliz Siyasi Subay ve Yardımcılarının Raporlarında Erbil (1918-1919), Ekspres Baskı, Kayseri 2015. - KARTIN, Cengiz, 20. Yüzyıl Başlarında İngiltere’nin Ortadoğu Planlamasında İstihbarat Gücü, Ekspres Baskı, Kayseri 2015. - KARTIN, Cengiz, “Üç İngiliz Seyyahın Kaleminden Orta ve Doğu Anadolu İzlenimleri”, Yabancı Seyahatnamelerde Türkiye, Ed. M. Çağatay Özdemir ve Yunus Emre Tekinsoy, Türk Yurdu Yayınları, Ankara 2016, s. 219-230. - KARTIN, Cengiz, “XIX. Ve XX. Yüzyıl’da İngiliz Seyyahların Gözüyle Doğu”, Yabancı Seyahatnamelerde Türkiye, Ed. M. Çağatay Özdemir ve Yunus Emre Tekinsoy, Türk Yurdu Yayınları, Ankara 2016, s. 83-110. Yardımcı Kaynaklar Önder Kocatürk, Osmanlı-İngiliz İlişkilerinin Dönüm Noktası, Boğaziçi Yay., İstanbul 2011. - KARTIN, Cengiz, “İngiliz Ulusal Arşivi ve 20. Yüzyıl Başlarında Türkiye Dosyaları Üzerine Bir Bakış (1918-1920)”, Tarihin Peşinde (The Pursuit of History), Ekim 2016, S. 16, s. 41-73. - KARTIN, Cengiz, “İngiliz Arşiv Belgelerinin Işığında Sultan II. Abdülhamid’in Mirası (1920-21)”, Tarihin Peşinde (The Pursuit of History), Nisan 2015, S. 13, s. 69-99. - KARTIN, Cengiz, “Batılı Seyyahların Gözüyle Doğu"”, Türk Yurdu Dergisi, Haziran 2013, C. 33, s. 214-226. - KARTIN, Cengiz, “Binbaşı Noel’in Hava Bakanlığı ve Dışişleri Bakanlığı Arşivlerindeki Gönderilerinde Kürt-Ermeni Münasebetleri”, Yeni Türkiye Dergisi, Yıl: 20, S. 64, C. 5, Aralık 2014, s. 3883-3894. - KARTIN, Cengiz, “İngiliz Arşiv Belgelerine Göre Binbaşı Edwards Charles Noel’in Kürtler Üzerine Yaptığı Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”, Tarihte Türkler ve Kürtler Sempozyumu Bildirileri, TTK Yayınları, Nisan 2014, C. 3, s. 197-244. - YEL, Selma ve Cengiz KARTIN, “Osmanlı Son Döneminden Cumhuriyetin İlk Yıllarına İki İngilizin, Sykes ve Noel, Anıları”, Kuruluşundan 90. Yılına Türkiye Cumhuriyeti Sempozyumu Bildirileri, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara 2016, C. 1, s. 107-175.

Ders ile ilgili dosyalar