Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TOPLU SES EĞİTİMİ VE KORO I |
İkinci düzey |
MÜZ107 |
|
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÜCR.ÖĞRETİM GÖREVLİSİ BEYZA ŞİMŞEK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
KIVANÇ AYCAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Ses eğitimine yönelik temel kavramlara giriş yapılarak, ses eğitimi ilke ve yöntemleri doğrultusunda gerekli temel alışkanlıkları kazandırmayı ve bu alışkanlıklara başlangıç düzeyinde katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Ses, sesin oluşumu,tanımı,ses bilimi, insanda ses sistemi, ses eğitimi tanım,ilke ve amaçları,ses eğitimi türleri,Türkiye''''''''de ve dünyada ses eğitimi,Dil ve Türkiye Türkçesi,ses türleri, bedensel ve zihinsel gevşemeyi sağlama,Solunum,Fonasyon,Rezonans yöntemleri ve uygulamalı çalışmaları, Ses üretme ve yayma çalışmaları, ses kalitesi geliştirme çalışmaları,başlangıç düzeyinde eserlerle yapılan örnek çalışmalar.
|
1- |
Tanışma ve kaynaklar hakkında açıklamalar.Ses eğitimine giriş dersi hakkında bilgiler.(Öğrencilere sözlü ve yazılı sunum ödevleri verilir).
Ses nedir?Sesin oluşumu,tanımı,insanda ses sistemi,Fonoloji,Fonetik,insanda ses sistemi.
|
2- |
Ses eğitimi niteliği, doğru,etkili ve güzel kavramları, solunum,fonasyon,rezonans,artikülasyon kavramları hakkında genel bilgiler.
|
3- |
Ses Eğitiminin İlke ve amaçları,Ses Eğitimi Yöntem ve Teknikleri
|
4- |
Solunum Yöntemlerine İlişkin Kavramlar, Duruş,atak,sesin tutulması,ses kalitesinin kontrolü (rejistr),Mutasyon döneminde ses ve registr geçişleri,Yetişkin seslerinde registr geçişleri
|
5- |
Ses çeşitleri, Fonasyon tür ve önemleri, Rezonans yöntemleri, rezonans geliştirme yöntemleri,Artikülasyon yöntemleri
|
6- |
Ses eğitiminin dayandığı bilimsel temeller (Fizik,Akustik,Anatomi,Fizyoloji,Psikoloji vb.)
Uygulamalı bedensel gevşeme ve solunum çalışmaları
|
7- |
Ses Eğitimi türleri (şarkı söyleme eğitimi, şan eğitimi, koro eğitimi, konuşma eğitimi)
|
8- |
VİZE HAFTASI
|
9- |
VİZE HAFTASI
|
10- |
Ses eğitimi ve tarihçesi,Dünyada Ses Eğitimi
|
11- |
Türkiye’de ses eğitimi ve opera sanatının gelişimi (opera,oratoryum,lied)
|
12- |
Dil ve Türkiye Türkçesi
|
13- |
Uygulamalı bedensel gevşeme ve solunum çalışmaları
|
14- |
Örnek eserler üzerinde uygulamalı ses eğitimi çalışmaları yapılması
|
15- |
Örnek eserler üzerinde uygulamalı ses eğitimi çalışmaları yapılması
|
16- |
FİNAL HAFTASI
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sesin oluşumu,tanımı,insanda ses sistemi,Fonoloji,Fonetik,insanda ses sistemi hakkında bilgiler vermek.
|
2- |
Ses Eğitiminin niteliğini, ilke ve amaçlarını anlatmak.
|
3- |
Solunum Yöntemlerine İlişkin Kavramlar, Duruş,bedensel hazırlık-farkındalık, atak, ses kalitesinin kontrolü (rejistr),rezonans,Mutasyon döneminde ses ve registr geçişleri vb. kavramları açıklamak.
|
4- |
Ses Eğitiminin bağlantılı olduğu bilimler,dünyada ve Türkiye''''''''de ses eğitimi hakkında bilgiler vermek.
|
5- |
Dil ve Türkiye Türkçesi kavramlarını geliştirmek.
|
6- |
Uygulamalı çalışmaları doğru şekilde kavramak.Bedensel hazırlık-farkındalık, solunum ve rezonans çalışmalarını detaylı bir şekilde uygulayabilmek.
|
7- |
Dersiçinde ve öncesi hazırlıkta verilen eserin bonasını, solfejini, söz bonasını doğru sırayla uygulayıp söyleyebilmek.Verilen eseri prozodi ve eserin yapısına uygun bir şekilde doğru artiküle edebilmek.
|
8- |
Sınav içi değerlendirmelerde öğrencinin bedensel farkındalık çalışması %20, solunum çalışması %20, rezonans çalışması %10 ve eseri postür, beden duruşu, nefes, artikülasyon, ses üretme-yayma, eserin nota,süre,ritm,nüans-müzikalite, entonasyon vb. kavramlarına uygun seslendirilmesi %50 olarak hesaplanmaktadır.Dersiçi tutum,davranış ve sorumlulukta öğrencinin değerlendirilmesinde önemli bir kriterdir.
|
9- |
Dersin uygulama çıktılarından hariç teorik temelleri için interaktif öğrenme yönteminden yola çıkarak öğrencilere ders içeriği ile ilgili haftalık sözlü sunum ve yazılı ödevler verilir. Sözlü sunumda konunun içeriğiyle bağlantılı, akıcı ve konuya hakim bir sunum yapılmalıdır. Yazılı ödevde en az 5 kaynak (Yök tez merkezi, makaleler ve basılı bilimsel kaynaklardan) ve konuların hangi kaynaklardan alındığına dair dipnotların olduğu yazılı ödevler teslim edilir. Ödevler üzerinden sınav değerlendirmeleri yapılır.Verilen ödevler yüzdelik dilimler doğrultusunda ilgili öğretim elemanının görüşüyle değerlendirilir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Evcil hayvanlarda üreme ile ilgili olan hormonların yapıları ve işlevleri konusunda yeterli bilgi edinmek.
|
|
2- |
Gametogenezisin oluşum süreci ve hormonal mekanizması, ovum ve spermatozoitlerin genital kanaldaki göçü, gametogenezisi etkileyen etkenler, kan-testis bariyeri ve epididimisin işlevleri, kapasitasyon ve akrozom reaksiyonu, fertilizasyon (füzyon, aktivasyon, penetrasyon) konularında bilgi sahibi olmak.
|
|
3- |
Androloji ile ilgili özel muayene sistematiği, genital organların morfolojik ve işlevsel muayenesi, spermanın mikrobiyolojik muayenesi, spermanın ince (ultra-struktural) yapısı, spermanın kalitesini etkileyen etkenler, spermatolojik muayene, spermanın kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması, sperma dondurma yöntemleri, spermanın eritilmesinde dış faktörlerin etkisi, eritme ve eritme sonrası yapılanları bilmek ve bunları uygulayabilmek.
|
|
4- |
Dişilerde reprodüktif anatomi, gonadların embriyonik gelişmesi, uterusun histolojik, anatomik ve fizyolojik yapısı, fertilizasyon ve erken embriyonik gelişim, luteal mekanizma, implantasyon ve doğum sonrası uterusun involusyonu, servikal mukus, spermatozoa migrasyonu, oogenezis, fertilizasyon akrozomal enzimler, füzyon, aktivasyon, penetrasyon, singami ve polispermi bloğu olgularını bilmek.
|
|
5- |
Senkronizasyon yöntemleri, yararları, süperovulasyon, embriyo transferi, vericilerin senkronizasyonu ve superovulasyonu, alıcıların östrus senkronizasyonu, uterus yıkaması, embriyoların gelişim evreleri, aranması, ve değerlendirilmesi, embriyo transfer teknikleri ile ilgili bilgileri bilmek ve uygulayabilmek.
|
|
6- |
Embriyo üretimi, in-vitro kültürü, embriyoların dondurulması, cinsiyet tayini, oositin dondurulması, klonlama, intrastoplazmik sperm enjeksiyonu gibi reprodüktif biyoteknoloji konularında bilgiye sahip olmak ve bunları uygulayabilmek.
|
|
7- |
Büyük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu, suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri konularında bilgi edinmek ve çözüm önerileri sunabilmek.
|
|
8- |
Atlarda üreme hormonları, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi ile fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
|
|
9- |
Küçük ruminantlarda üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı ve muayenesi, fizyolojisi, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve suni tohumlama teknikleri, östrus senkronizasyon yöntemleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
|
|
10- |
Köpeklerde ve kedilerde üreme ile ilgili hormonlar, reprodüktif fizyoloji, genital organların yapısı, puberte, spermanın kimyasal bileşimi ve metabolizması, spermanın kriyobiyolojisi, östrus siklusu ve siklusu uyarma yöntemleri, vajinal sitoloji, suni tohumlama teknikleri ve uygulama nedenleri, infertilite nedenleri ve çözüm önerileri konularında bilgi edinmek.
|
|
11- |
Dişi genital organlarının yapısı, tavuklarda ve horozlarda üreme endokrinolojisi, kanatlı spermasının morfolojisi, horozdan sperma alma teknikleri, spermanın sulandırılması, tavuklara uygulanan suni tohumlama tekniği ve bu uygulamalarında fertiliteyi etkileyen başlıca nedenler ile ilgili bilgiye sahip olmak.
|
|
12- |
Erkek ve dişi balıkların reprodüktif anatomisi, spermatozoitlerin morfolojisi, spermatogenezis, üreme fizyolojisi, spermatolojik muayene, balık spermasının kısa ve uzun süreli saklanması ve dondurulması konularında bilgi edinmek. Deney hayvanlarının üreme organlarının anatomisi, laboratuvar hayvanlarında uygulanan başlıca üreme yöntemleri, puberte, seksüel sikluslar, çifleşme, ovulasyon, üreme verimini etkileyen bakım, beslenme ve çevre faktörleri ile ilgili bilgi sahibi olmak
|
|
13- |
Laboratuvar hayvanlarında dişi ve erkek genital organ yapıları, suni tohumlamaları, üretimi ve üretimle ilgili sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
14- |
Sperma sulandırıcıları ve sulandırıcıların özellikleri ve sulandırma işleminin uygulaması hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
2
|
4
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Toreyin,A.M., Ses Egitimi Temel Kavramlar,Ilkeler,Yontemler,
Esin, O., Metodik San Egitimi,
Cevik,Suna, Koro Eğitimi ,Yönetimi ve Teknikleri
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Eguz,S.,Toplu Ses Egitimi
|
|