Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği > SİSTEM SİMÜLASYONU
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SİSTEM SİMÜLASYONU Birinci düzey ENM 314 Zorunlu 5 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ENM 208 İSTATİSTİK VE OLASILIK II (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ LATİFE GÖRKEMLİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. LALE ÖZBAKIR DR. ÖĞR. ÜYESİ LATİFE GÖRKEMLİ DR. ÖĞR. ÜYESİ BETÜL AYMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Ders anlatımına ilişkin yazılı materyal ve sunumlar ile, laboratuvar örneklerinden oluşan uygulama çalışmaları
Dersin amacı Öğrencilere temel simülasyon bilgilerini vererek, bir sistemin kavramsal modelinin oluşturulması, simülasyon sisteminin tasarlanması, doğrulanması ve geçerliliğinin analiz edilmesi için gerekli temel bilgileri kazandırmaktır.
Dersin tanımı Simülasyonun yapısı, avantaj ve dezavantajları, çeşitleri, kullanım alanları, simülasyonda kullanılan istatistiksel dağılımlar, üretim sistemlerinin ve endüstriyel sistemlerin modellenmesi, girdi/çıktı analizi, simülasyon yazılımları ve kullanımları

Dersin içeriği
1- Genel kavramlar, terminoloji, avantajlar ve dezavantajlar, simülasyon çeşitleri
2- Simülasyonun kullanım alanları, uygulama örnekleri, yazılım seçenekleri
3- Rassal sayı ve rassal değişken üretimi
4- Tablo yaklaşımı ile simülasyon, Monte-Carlo simülasyonu
5- Temel simülasyon kavramları, simülasyonda rasgelelik
6- Arena programının temel model bileşenleri
7- Temel işlem ve girdilerin modellenmesi
8- Girdi analizi (Input Analyzer)
9- Çıktı analizi (Output Analyzer)
10- Süreç analizi (Process Analyzer), optimizasyon (OptQuest)
11- Orta düzey modelleme ve Kararlı durum istatistiksel analizler
12- İleri modelleme teknikleri, Batch/Separate-Hold/Signal-Search/Remove modülleri
13- İleri modelleme teknikleri, Envanter modelleri simülasyonu
14- İleri modelleme teknikleri, örnek model ve uygulamaları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel simülasyon kavramlarını anlama, Simülasyon modellerinin kullanım alanlarını tanımak
2- Rassal sayıları ve rassal değişkenleri türetebilme becerisi kazanmak
3- Tablo yaklaşımı ile simülasyon yapabilme becerisi kazanmak.
4- Detaylı simülasyon modelleri tasarlama ve analiz etme becerisi kazanmak
5- Girdi analizi yapabilme becerisi kazanmak
6- Çıktı analizi yapabilme becerisi kazanmak
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 3 18
Ödevler 3 4 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 15 15
Laboratuvar 3 2 6
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 1 2
Toplam iş yükü     141
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 1 8
Ödev 1 12
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Law, A.M., Kelton, D., 2000, Simulation Modeling and Analysis, 3rd edition, McGraw Hill.
Yardımcı Kaynaklar Kelton, D., Sadowski, R.P., Swets, N.B., 2010, Simulation with Arena, 5th edition, MacGraw Hill.

Ders ile ilgili dosyalar