Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Felsefe ve Din Bilimleri (doktora) > İBN RÜŞD METAFİZİĞİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İBN RÜŞD METAFİZİĞİ Üçüncü düzey FDB650 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SALİH YALIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Yrd. Doç. Dr. Salih YALIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş. Gör. Esranur ORAL
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Öğrencilerin İbn Rüşd’ün metafizik hakkındaki görüşlerini asıl kaynaklardan öğrenip değerlendirme yapmalarına kılavuzluk etmek.
Dersin tanımı Kendi eserlerine dayalı olarak Metafiziğin kavram, konu ve kaynaklarına dair İbn Rüşd’ün görüşlerinin Aristoteles’in görüşleriyle de mukayase edilerek ele alındığı bir derstir.

Dersin içeriği
1- Metafiziğin amacı ve mahiyeti
2- Metafizikte kullanılan temel kavramlar
3- Metafiziğin Konuları: cevher ve araz
4- Mahiyet ve tümel olarak cevher
5- Cins ve özne olarak cevher
6- Duyulur cevherler ve kısımları: madde ve suret
7- Soyut Cevherler
8- Ara Sınav
9- İlk varlık: Tanrı
10- Metafiziğin Genel Ekleri: Kuvve ve Fiil
11- Bir ve Çok
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İbn Rüşd Metafiziğinin kaynaklarını tanır.
2- İbn Rüşd Metafiziğinin temel kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
3- İbn Rüşd'ün Metafiziğe ilişkin görüşleriyle diğer filzofların görüşleri arasındaki benzer, ortak ve farklı yönleri kavrar.
4- İslam felsefesi alanı ile ilgili ileri düzeyde literatür bilgisine sahip olur.
5- İbn Rüşd'ün Metafiziğe ilişkin görüşlerinin sonraki dönemlere etkileri hakkında bilgi sahibi olur.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2- Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3- Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4- Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5- Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6- Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7- Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8- Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9- Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10- Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11- Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13- Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14- Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İbn Rüşd, Metafizik Şerhi, çev. M. Macit, Litera Yay., İstanbul 2004. İbn Rüşd, Tefsiru Ma Ba'det-Tabia, nşr. Maurice Bouyges, Beyrut, 1990.
Yardımcı Kaynaklar Hüseyin Sarıoğlu, İbn Rüşd Felsefesi, Klasik yay., İstanbul 2003. Salih YALIN, İbn Rüşd ve Sühreverdî’de Töz Kavramının Karşılaştırmalı İncelemesi, Yayınlanmamış doktora tezi, Kayseri 2008.

Ders ile ilgili dosyalar