Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TİCARİ İŞLETME HUKUKU |
İkinci düzey |
HKÖT 503 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BURAK ADIGÜZEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İSMAİL KAYAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş Gör. Özgün KARAAHMETOĞLU ve Aydın Alber YÜCE
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze Eğitim
|
Dersin amacı
|
İnsanın olduğu her yerde “ticaret” de olmuştur. Ticaret yollarının üstünde olan şehirler zenginleşmiş, hatta onları egemenlik altına almak isteyen devletler amansız savaşlara girmiştir. Ancak tüm bunların ötesinde ticaret devam etmiştir. Üretim yöntemleri geliştikçe, “ticaret”, sadece arz edenden talep edene doğru mal akışına “aracılık” eden bir değişim faaliyeti olmaktan çıkmış; hammadde de dâhil olmak üzere çeşitli malların değişik teknik ve araçlarla işlenerek yeni ve değerli ürünler meydana getirilmesini kapsayan çok geniş bir anlama kavuşmuştur. Ticaret ile uğraşan kimseler “tacir”, “tüccar” gibi ayrı sıfatlar ile anılmış ve bunlar ticari hayatın gerektirdiği “güven” ve “sürat” temelinde ilişkilere girmişlerdir. İşte ticari işletme hukuku “ticari işletme” kavramı etrafında şekillenen ve “ticari hayat”ın gereklerine özgü kuralları ve ilişkileri değerlendiren bir ders olarak fakültemizin üçüncü sınıfında aktarılmaktadır. Böylelikle alelade hukukî ilişkilerin ticarî ilişkilerden farkı ve onların tâbi olduğu kuralların yapısı lisans düzeyinde ortaya konulmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Ticaret hukuku alanında gerekli hukuki bilgiyi sağlayarak ticaret hukukunun piyasasına hakim olma amacı güdülür.
|
1- |
Ticari işletmenin tanımı, yapısı ve hukukî niteliği
|
2- |
ticari işletmede merkez ve şube kavramları
|
3- |
ticari işletmenin devri ve rehni
|
4- |
ticari iş kavramı, ticari iş sayılmaya bağlanan sonuçlar
|
5- |
müteselsil sorumluluk ve ticari işlerde faiz
|
6- |
ticari işe uygulanan hükümler ve bunların sırası
|
7- |
ticari yargı, ticari sayılan davaların belirlenmesi ve bu bağlamda mutlak ve nisbi ticari davalar
|
8- |
tacir ve tacir olmanın hükümleri, tacir sıfatının kazanılması ve kaybı
|
9- |
tacir olmanın hüküm ve sonuçları
|
10- |
tacir yardımcıları, bağımlı yardımcılar (ticari mümessil, ticari vekil ve seyyar tüccar memuru)
|
11- |
bağımsız yardımcılar (ticari işler tellalı, acente, komisyoncu)
|
12- |
ticaret sicili, sicile kaydı gereken hususlar, sicil işlemleri, sicil memurunun inceleme görevi, sicile tescil ve ilan, tescil ve ilanın etkisi
|
13- |
gerçek ve tüzel kişilerde ticaret unvanı, bunun tescili, kullanılması ve korunması
|
14- |
işletme adı
|
15- |
marka
|
16- |
ticari defterler
|
17- |
cari hesap
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ticaret Hukukunun temel kavramlarını öğrenecektir.
|
2- |
Ticari davranışlarını kurallara göre düzenleyebilecektir.
|
3- |
Ticari hayatta karşılaşacağı sorunları hukuk kuralları çerçevesinde çözebilecek veya çözüm yollarına başvurabilecektir.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
|
|
2- |
Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
|
|
4- |
Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
|
|
5- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
|
|
6- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
|
|
8- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
|
|
9- |
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
|
|
10- |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
|
|
11- |
Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
|
|
12- |
Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
|
|
13- |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
2
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
28
|
2
|
56
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
15
|
1
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
15
|
1
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
146
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ismail Kayar, Ticaret Hukuku; Sami Karahan, Ticari İşletme Hukuku, Sabih Arkan, Ticari İşletme Hukuku
|
Yardımcı Kaynaklar
|
TTK mevuzatı
|
|