Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLKOKUMA VE YAZMA ÖĞRETIMI |
Birinci düzey |
SÖP 205 |
Zorunlu |
3 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Eğitim Psikolojisi
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ERGÜN ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF.DR. ERGÜN ÖZTÜRK DOÇ. DR. AHMET YAMAÇ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Grv. BÜŞRA NUR TURAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğretmenlik programlarında öğrenim gören sınıf öğretmeni adaylarına İlk okuma yazma öğretimine özgü kuram ve uygulamaları tanıtmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ders süresi boyunca çocukların ilk okuryazarlık becerilerinin gelişimini açıklayan kuramlar, çocukların ilk okuryazarlık becerileri, okuma ve yazmaya hazırlık çalışmaları, ilk okuma program ve ders kitapları, ilk okuma yazma öğretim yaklaşımları ve yöntemleri, ilk okuma ve yazma akıcılığının geliştirilmesi ve okuma yazma güçlükleri gibi konular irdelenecektir.
|
1- |
Okuma ve Yazma Becerilerinin Gelişimini Açıklayan Kuramlar
Okumanın Ögeleri
Okuma nedir? Nasıl Gerçekleşir?
|
2- |
Okumaya Hazır Oluşluğu Etkileyen Faktörler
Okumada bireysel faktörler
Okuma nasıl gelişir? Etkileyen Faktörler (bilişsel-fiziksel-sosyal-görsel vb.)
|
3- |
Okumanın Aşamaları ve Ön Okuryazarlık (Okul Öncesi Okuryazarlık Becerileri ve Değerlendirilmesi)
Ses bilimsel farkındalık
Yazı farkındalığı
Harf-ses ilişkisi
Okumanın Gelişim Aşamaları
Yazı ve Gelişimi
|
4- |
Ön Okuryazarlığın Değerlendirilmesi
Okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Çizgi çalışmaları
Kalem tutma
Yazma Öğretimi Çalışmaları
|
5- |
Öğretime giriş
Öğretim ilkeleri, teknikleri ve yöntemleri
Öğretimin ögeleri
|
6- |
Doğrudan Öğretim Modeli
Öğretim materyalleri
|
7- |
İlk okuma ve yazmayı öğretmek için kullanılan yöntemler ve ses temelli cümle yöntemi
|
8- |
İlkokul birinci sınıf ilk okuma ve yazma programının incelenmesi
İlk okuma yazma ders kitaplarının incelenmesi
|
9- |
Ders Uygulamaları (Ses Öğretimi)
|
10- |
Ders Uygulamaları (Ses Öğretimi)
|
11- |
Ders Uygulamaları (Ses Öğretimi)
|
12- |
Ders Uygulamaları (Kelime Tanıma ve Kelime Yazma)
|
13- |
Ders Uygulamaları (Akıcı Okuma)
|
14- |
Ders Uygulamaları (Okuduğunu Anlama)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Okuryazarlığın gelişimi ile ilgili kuramları kavrar (Gelişimsel kuramlar, aile okuryazarlığı, olgunlaşma, doğuştancı yaklaşım ve ikili kodlama kuramı).
|
2- |
Okumanın nasıl gerçekleştiğini (bütünden parçaya-parçadan bütüne) kavrar.
|
3- |
Okumayı açıklar ve alt ögelerini kavrar.
|
4- |
Okumanın aşamalarını ve ön okuryazarlık becerilerini açıklar.
|
5- |
Yazı ve gelişimini açıklar.
|
6- |
Ön okuryazarlık becerilerinin değerlendirme yöntem ve tekniklerini uygular.
|
7- |
Okuma ve yazmaya hazırlık çalışmaları geliştirir.
|
8- |
Ses temelli cümle yöntemine özgü ders planı ve etkinlikler hazırlar.
|
9- |
Kelime tanıma ve okuma akıcılığını değerlendirme yöntem ve tekniklerini uygular.
|
10- |
Okuma ve yazma akıcılığını geliştirmek için etkinlik ve ders planı tasarlar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
|
|
2- |
İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
4- |
Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
|
|
5- |
İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
|
|
6- |
İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
7- |
İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
|
|
8- |
İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
|
|
9- |
İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
|
|
10- |
Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
11- |
Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
|
|
12- |
Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
|
|
13- |
Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
15- |
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
|
|
16- |
Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
|
|
17- |
Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
|
|
18- |
Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
10
|
50
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
10
|
10
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
139
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
25
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
25
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tompkins, G.(2014). Literacy for the 21st century. Pearson Australia.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Akyol, H. (2015). Türkçe İlk Okuma ve Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem A.
Akyol ve Arkadaşları (2014). Okumayı Değerlendirme: Öğretmenler İçin Kolay ve Pratik Bir Yol. Ankara: Pegem A.
Baştuğ, M. ve Demirtaş, G. (2016). İlk Okuma ve Yazma Öğretimi El Kitabı. Ankara: Pegem A.
Gillet, J. W., Temple, C. A., Crawford, A. N., & Temple, C. (2011). Understanding reading problems: Assessment and instruction. Pearson Higher Ed.
Gove, M., Vacca, J. A. L., Vacca, R. T., Burkey, L. C., Lenhart, L. A., & McKeon, C. A. (2011). Reading and learning to read. Pearson.
Gunning, T. G. (2012). Creating literacy instruction for all students. Pearson Higher Ed.
Lesley Mandel Morrow, Linda B. Gambrell, Jennifer Renner Del Nero, Nell K. Duke-Best Practices in Literacy Instruction, Fourth Edition-The Guilford Press
McKenna, M. C., & Stahl, K. A. D. (2015). Assessment for reading instruction. Guilford Publications.
Pressley, M., & Allington, R. L. (2014). Reading instruction that works: The case for balanced teaching. Guilford Publications.
|
|