Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > BEKTAŞİLİK ARAŞTIRMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BEKTAŞİLİK ARAŞTIRMALARI Birinci düzey THB 417 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ALİ SELÇUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ALİ SELÇUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Geniş bir sahada varlık gösteren Bektaşiliğin ortaya çıkışından günümüze kadar geçirdiği evreleri ve günümüzdeki durumu hakkında bilgi vermektir.
Dersin tanımı Bu ders, Türk kültürünün önemli bileşenlerinden olan Bektaşiliğin oluşum ve gelişim sürecini ele alır. Ders kapsamında Bektaşiliğin Türkistan Türk kültüründen beslenerek Anadolu’da nasıl kök saldığını, Babagan ve Dedegan Bektaşiliğin nasıl ortaya çıktığı, 1826 sonrasında Balkanlardaki Bektaşiliğin akıbetini, tekke ve zaviyelerin kapatılmasının ardından Bektaşiliğin durumu ile günümüzde yaşanılan Bektaşilik ve Bektaşiliğin temel esasları işlenecektir.

Dersin içeriği
1- Orta Asya’dan Anadolu’ya Türk Göçü ve Orta Asya’da Türk Topluluklarının Dini İnanışları
2- 13. Yüzyıl Anadolu’nun dini, siyasi, iktisadi ve sosyal durumu ile Anadolu’daki dini zümreler
3- Hacı Bektaş’ın Anadolu’ya Gelişi ve Buradaki İrşat Faaliyetleri İle Bektaşiliğin Beslendiği Görüşler
4- Hacı Bektaş Sonrası Bektaşiliğin Kurumsallaşması ve Babaların Osmanlı Devleti İle İlişkileri
5- Balım Sultan’ın Pirevi’ne Gelişi ve Babagan-Dedegan Bektaşiliğin Zuhuru
6- Mücerret Bektaşiliğin Esasları, Pirevi’ndeki Faaliyet Kolları
7- 1826 Bektaşiliği Yasaklanması ve Bektaşiliğin Yasaklı Yılları, I. Dünya Savaşı ve Milli Mücadele de Bektaşilerin Tutumu
8- Tekke ve Zaviyelerin Kapatılmasının Ardından Dünya Bektaşilik Merkezinin Arnavutluk’a Taşınması ve Buradaki Faaliyetleri
9- ara sınav
10- Bektaşiliğin inanç sistemi
11- Bektaşiliğin Günümüzdeki Ritüelleri doğum evlenme ölüm ritüelleri
12- Nasip alma, Baş okutma ritüelleri
13- Günümüz Türkiye’sinde Bektaşilik
14- Günümüzde Balkanlarda Bektaşilik Yunanistan, Bosna Hersek ve Bulgaristan’da Bektaşilik
15- Günümüzde Balkanlarda Bektaşilik Kosova ve Makedonya Bektaşilik
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- öğrenciler Türk kültürünün önemli bir bileşeni olan Bektaşilik hakkında bilgi edinir.
2- Bektaşiliğin oluşum süreci hakkında bilgi edinir.
3- Bektaşiliğin Anadolu ve Balkan coğrafyasında gelişimini öğrenir.
4- Bektaşiliğin inanç sistemini öğrenir.
5- Bektaşiliğin ritüellerini öğrenir.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 20 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bedri Noyan. Bütün yönleriyle Alevilik Bektaşilik. Rıza Yıldırım. Bektaşiliğin Doğuşu.
Yardımcı Kaynaklar Ömer Lütfi Barkan. Osmanlı İmparatorluğunda Kolonizatör Türk Dervişleri. Aziz Altı. Balkanlarda Bektaşi Tekkeleri ve Bektaşilerin Devlet Erkanıyla İlişkileri. Ali Selçuk. Girit Göçmenleri. Hacı Bektaş Veli, Vilayetname, Haz. Abdülbaki Gölpınarlı.

Ders ile ilgili dosyalar