Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > İSLAM HUKUKUNA GİRİŞ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM HUKUKUNA GİRİŞ Birinci düzey İLH118 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bu dersin alınmasında herhangi bir ders ön koşul olarak sunulmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. OSMAN BAYDER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç.Dr. Menderes GÜRKAN Doç. Dr. Osman BAYDER
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Koordinatör ve dersi veren diğer öğretim üyeleri aynı zamanda yardımcı öğretim elemanlarıdır.
Dersin veriliş şekli Ders anlatım/takrir metodu ve öğrencilerin kütüphaneden ders konuları hakkında bilgi toplaması şeklinde olacaktır.
Dersin amacı İslam hukukunun genel özellikleri, Mecelle''nin külli kaideleri ve İslam hukukunun alt bölümlerinin tanıtımı ve bu kısımlara ilişkin kavramlar fazla ayrıntıya girmeden verilecek ve öğrenci sonraki dönemlerdeki ''İslam Hukuku I-II'' derslerine hazırlanmış olacaktır.
Dersin tanımı İslam hukuk sisteminin genel özellikleri, alt bölümlerininin kavratılması ve kavram bilgisinin sağlanması.

Dersin içeriği
1- İslam hukuku hakkında genel bilgiler
2- Fıkhın tanımı, amacı ve diğer hukuk sistemleri ile arasındaki farklar
3- İslam hukukunun sistematiği ve genel literatürü
4- Hükmün tanımı, çeşitleri
5- Ehliye tesir eden haller: Sefehlik, sarhoşluk
6- İslam hukukunun delil ve yöntemleri
7- Mecelle''''nin ilk 50 maddesinin izahı
8- Muhtemel vize haftası
9- Fıkıh tarihi
10- İslam hukukçuları arasındaki ihtilaf sebepleri
11- İslam hukuk ekolleri
12- Müfti ve fetva
13- İslam hukuk literatürü
14- Mecellenin 50-100 maddelerinin izahı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İslam hukukunun genel özelliklerini kavrama,
2- İslam hukukunun dönemleri hakkında bilgi edinme
3- Mezhepleri(yaşayan veya yaşamayan) bilme
4- Her bir mezhebe ilişkin önemli literatür bilgisi edinme
5- İslam hukukunun ana bölümleri hakkında bilgi edinme
6- Mecelle hakkında bilgi edinme ve kaidelerinin örnek uygulamalarını tanıma
7- Kavramlara aşinalık kazanma
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 1 3 3
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     87
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Saffet Köse, İslam Hukukuna Giriş
Yardımcı Kaynaklar Prof.Dr.Hayreddin Karaman, İslam Hukuk Tarihi Heyet, İslam Hukukuna Giriş, AÖF yayınları. Prof.Dr.Mustafa Yıldırım, Mecelle''nin Külli Kaideleri

Ders ile ilgili dosyalar